Dve nemačke kompanije zajedničkim snagama stvorile e-dizel i to koristeći ugljen-dioksid iz vazduha i vodu
DREZDEN - Nemački gigant „Audi“ i energetska kompanija „Sunfire“ stvorili su „benzin budućnosti“ - gorivo napravljeno od vode i vazduha.
E-dizel već može da se koristi, a najveća prednost je to što manje zagađuje planetu.Šansa za industriju
- Razvojem e-dizela promovišemo gorivo zasnovano na ugljen-dioksidu, koji će omogućiti smanjenje zagađenja. Korišćenje ugljen-dioksida kao pogonskog goriva velika je šansa ne samo za jednu firmu već za celokupnu svetsku auto-industriju - rekao je Rajner Mangol, šef odeljenja za održivi razvoj u „Audiju“, a prenosi Dejli mejl.
Da bi se dobilo ovo gorivo, potrebno je prvo zagrejati vodu dok ne postane para, a zatim se pomoću visokih temperatura, viših od 800 stepeni Celzijusovih, razbije na vodonik i kiseonik. Vodonik se zatim upumpava u reaktor zajedno s ugljen-dioksidom (CO2). Na visokoj temperaturi i pod visokim pritiskom oni reaguju i stvaraju ugljovodonike dugih lanaca. Ugljovodonici su osnova fosilnih goriva, a oni dobijeni na ovaj način nazivaju se „plava sirovina“. Rafinacijom „plave sirovine“ dobija se e-dizel.
Tiši motor
- Gorivo je vrlo zapaljivo, a mnogo manje zagađuje od tradicionalnog benzina. Osim toga, uz e-dizel motor radi tiše - kaže Kristijan von Olhauzen, šef odeljenja za tehnologiju u kompaniji „Sunfire“.
Naučnici iz dve kompanije zasad ugljen-dioksid uglavnom dobijaju iz obližnje fabrike, ali deo ugljen-dioksida uzimaju i direktno iz vazduha. Cilj je da se uskoro sav CO2 uzima samo iz vazduha, a da se rafinacija „plave sirovine“ izvodi uz električnu energiju dobijenu iz vetrenjača.
E-dizel već može da se koristi, a najveća prednost je to što manje zagađuje planetu.Šansa za industriju
- Razvojem e-dizela promovišemo gorivo zasnovano na ugljen-dioksidu, koji će omogućiti smanjenje zagađenja. Korišćenje ugljen-dioksida kao pogonskog goriva velika je šansa ne samo za jednu firmu već za celokupnu svetsku auto-industriju - rekao je Rajner Mangol, šef odeljenja za održivi razvoj u „Audiju“, a prenosi Dejli mejl.
Da bi se dobilo ovo gorivo, potrebno je prvo zagrejati vodu dok ne postane para, a zatim se pomoću visokih temperatura, viših od 800 stepeni Celzijusovih, razbije na vodonik i kiseonik. Vodonik se zatim upumpava u reaktor zajedno s ugljen-dioksidom (CO2). Na visokoj temperaturi i pod visokim pritiskom oni reaguju i stvaraju ugljovodonike dugih lanaca. Ugljovodonici su osnova fosilnih goriva, a oni dobijeni na ovaj način nazivaju se „plava sirovina“. Rafinacijom „plave sirovine“ dobija se e-dizel.
Tiši motor
- Gorivo je vrlo zapaljivo, a mnogo manje zagađuje od tradicionalnog benzina. Osim toga, uz e-dizel motor radi tiše - kaže Kristijan von Olhauzen, šef odeljenja za tehnologiju u kompaniji „Sunfire“.
Naučnici iz dve kompanije zasad ugljen-dioksid uglavnom dobijaju iz obližnje fabrike, ali deo ugljen-dioksida uzimaju i direktno iz vazduha. Cilj je da se uskoro sav CO2 uzima samo iz vazduha, a da se rafinacija „plave sirovine“ izvodi uz električnu energiju dobijenu iz vetrenjača.
Dr Johana Vanka
MINISTARKA PRVA MUŠTERIJA
„Audi“ je već počeo da koristi e-dizel za pokretanje službenog vozila nemačke ministarke obrazovanja i istraživanja dr Johane Vanke. Ona je prva u svoj automobil sipala pet litara e-dizela.
- Stvaranje sintetičkog dizela od ugljen-dioksida je veliki napredak. Ako CO2 postane sirovina, znatno ćemo poboljšati zaštitu klime i efikasno korišćenje resursa - rekla je ona.
Činjenice
KORIST E-DIZELA
Sagorevanje fosilnih goriva glavni je uzrok emisije ugljen-dioksida u atmosferi
E-dizel je obnovljivo gorivo bez sumpora
Omogućava recikliranje velikih količina CO2 iz vazduha
Za proizvodnju se ne koristi biomasa, pa nema uništavanja retkih resursa