Markione - ispovest zavisnika od kapitala

Rojters
Prvi čovek grupacije „Fijat Krajsler automobili“ strastveno zagovara fuzije u automobilskoj industriji

Serđo Markione (Sergio Marchionne) je izložio svoju najdetaljniju i najstrastveniju argumentaciju u korist megafuzija u automobilskoj industriji, čak pozivajući i nove pridošlice poput „Epla“ (Apple) i „Gugla“ (Google) da daju doprinos smanjenju zavisnosti od kapitala, koja degradira vrednost za akcionare.

Dugogodišnji zagovornik spajanja kompanija i izvršni direktor grupacije „Fijat Krajsler automobili“ (Fiat Chrysler Automobiles) objavio je u sredu prezentaciju pod nazivom „Ispovesti zavisnika od kapitala“, koja predstavlja njegov najnoviji pokušaj da privuče direktore konkurentskih kompanija da se uključe u diskusije o fuzijama.

„Nismo uspeli da zajedno kao industrija stvorimo vrednost proporcionalnu iznosu kapitala koji trošimo“, rekao je analitičarima i novinarima na telekonferenciji o finansijskim rezultatima u prvom kvartalu, koja je trajala dva i po sata. „Integracije spajanjem su jedini način da se ovaj problem reši u kratkom roku.“

Automobilska industrija se suočava sa sve većim troškovima jer ulaže u usklađivanje sa propisima koji se tiču bezbednosti i emisije izduvnih gasova, dok u isto vreme nastoji da zadovolji zahteve potrošača za automatizacijom i uvodi futurističke tehnologije autonomnih vozila.

„Folksvagen“ (Volkswagen), najveći proizvođač automobila u Evropi, investira u istraživanje i razvoj više od bilo koje druge kompanije, ukupno 11,5 milijardi evra u 2014. godini, i Markione je naveo da su ukupni kapitalni izdaci ove industrije, plus troškovi istraživanja i razvoja, dostigli 122 milijarde evra u prošloj godini, ne uključujući zajedničke kompanije u Kini ili slične poslovne poduhvate sa „Guglom“, „Eplom“ i „Uberom“ (Uber).

Ovaj direktor italijansko-kanadskog porekla, poznat po veštini sklapanja poslovnih dogovora, koji bez okolišanja iznosi stavove i mišljenja, rekao je da bi spajanje „Fijat Krajslera“ sa još jednim velikim proizvođačem moglo da donese godišnje uštede od 2,5 do 4,5 milijardi evra nakon četiri godina, „u zavisnosti od toga sa kim to uradimo“.

„Postoji rizik da se spajanja neće pokazati kao dobra ideja, ali su prednosti prevelike da bismo ih ignorisali“, rekao je.

Analitičari su posvetili malo pažnje ovoj prezentaciji, tvrdeći da, ako već nije bilo značajnijih fuzija u jeku finansijske krize, kada je „Krajsler“ bankrotirao, tek sada nema razloga da se to dogodi kada proizvođači beleže veće od uobičajenih profita u SAD i Kini.

„Političke, sindikalne ili porodične prepreke spajanjima i dalje su ogromne, a prilika veka je verovatno već propuštena u periodu krize, od 2008. do 2009. godine“, kaže Stjuart Pirson (Stuart Pearson), analitičar kompanije Exane BNP Paribas.

Maks Vorbarton (Max Warburton) iz kompanije „Bernstajn“ (Bernstein) otišao je dalje, tvrdeći da je poziv na ovakve poteze „bizarni“ pokušaj simulacije „Tindera“ (aplikacije za upoznavanje koju koriste milenijumci) u automobilskoj industriji.

„Da li ovi slajdovi - i zapravo čitava argumentacija - treba da navedu druge izvršne direktore ili porodice u ovom sektoru da aminuju ovaj predlog i upuste se u igru?“ zapitao je on.

Markione je istakao da ne stavlja „Fijat Krajsler“ na prodaju, niti da je to „pitanje života ili smrti“ za ovu kompaniju, ili pak pokušaj da sklopi svoj „poslednji veliki dogovor“.

„Zapravo, naravno, u pitanju je sve to skupa“, kaže Vorbarton.

„Fijat Krajsler“, kompanija koja je i sama nastala međunarodnom fuzijom, u prošlosti je povezivana sa francuskim proizvođačem automobila „PSA Pežo Sitroen“ (PSA Peugeot Citroën), a Markione je aludirao na „izvodljive“ kombinacije sa „Dženeral motorsom“ (General Motors) i „Fordom“ (Ford).

Ovog puta dodao je da bi „Epl“ i druge pridošlice na tržištu mogli biti potencijalni partneri u spajanjima sa proizvođačima automobila, rekavši: „Trebalo bi da ohrabrimo taj dijalog“.

Međutim, londonski bankari su pre toga upozorili da će bilo kakve fuzije i akvizicije u kojima učestvuje „Fijat Krajsler“ morati da pričekaju dok kompanija ne obavi inicijalnu javnu ponudu akcija „Ferarija“ (Ferrari), koja se očekuje u trećem kvartalu ove godine, kao i raspodelu akcija te zasebne kompanije akcionarima „Fijat Krajslera“ početkom 2016. godine.

Kompanija je takođe u sredu prijavila zaradu u prvom kvartalu, uključujući i preokret u neto profitu u iznosu od 92 miliona evra u prva tri meseca 2015. godine u odnosu na gubitak od 173 miliona evra u istom periodu prethodne godine.

Izveštaj pokazuje veoma dobar učinak u Severnoj Americi, uprkos niskim maržama, i drugi zaredom kvartal pozitivnog poslovanja u Evropi. Ipak, analitičari su skrenuli pažnju na brzinu kojom ova kompanija troši gotovinu - 1,1 milijardu evra u prvom kvartalu, čime je njen neto industrijski dug dostigao 8,6 milijardi evra, a to je gotovo milijardu više nego krajem prošle godine.

Ranije u sredu „Pežo“ (Peugeot), drugi najveći proizvođač automobila u Evropi po prodaji hartija od vrednosti institucionalnim investitorima, prijavio je prihod od 13,7 milijardi evra u prvom kvartalu, što predstavlja porast od 4,6 odsto u odnosu na isti period prošle godine.

Andy Sharman - London