Razumevanje kolega može vam olakšati život i učiniti ga produktivnijim. Isto važi i za odluke koje ćete donositi, a tiču se zajedničkog posla. Ovo je kompleksno pitanje jer podrazumeva da dobro poznajete sebe i stvari ili situacije koje vas uznemiruju, ali i da imate sposobnost da menjate načine komunikacije sa sagovornikom. Izaći na kraj sa „otrovnim” i ozlojeđenim kolegama čini izazov još većim.
Loše se lošim vraća
Majkl Norton, profesor na Harvard Business School, posmatranjem stotina ispitanika obuhvaćenih istraživanjem koje je sproveo sa kolegama, otkrio je da se ljudima koji su pokazali škrtost u vezi sa malim sumama novca u budućnosti odgovaralo istim oružjem. U obrnutom slučaju, kada bi neko iskazao velikodušnost, nije se nužno uzvraćalo istom. Činjenica je da se negativne emocije u nama zadržavaju duže nego pozitivne.
Drugo istraživanje pokazalo je da dodela tipa zadataka zaposlenima od strane rukovodioca utiče na njihovo ponašanje kada oni dođu na rukovodeću poziciju. Oni koji su dobijali zabavnije zadatke su bili velikodušniji prema svojim zaposlenima.
Kanalisanje besa ne donosi ništa dobro
Kada dobijemo „lošu ruku” potreba za pražnjenjem često bude toliko jaka da nastrada neko ko nije ni kriv ni dužan. Džefri Lor, profesor Univerziteta u Arkanzasu primećuje: „Kanalisanje besa je izraz emocija, najčešće pogrešnih. Umesto da nam pruži olakšanje”, kaže on, „ovakvi ispadi nas zapravo čine još bešnjim”.
Ono što se može preduzeti jeste biti istrajan u nastojanju da se neguju velikodušnost i inkluzivnost. Za ljude je važno da osete atmosferu grupe i da znaju da ne moraju da daju da bi nešto dobili.
Tri prosta pravila koja treba zapamtiti
Erik Martin, generalni direktor društveno-informativnog sajta Reddit kaže: „Zapamtite ‒ većina ljudi je razumna. A oni za koje to ne biste rekli su vrlo često besni zbog nečeg sasvim drugog što se dešava u njihovom svetu.”
Njegova tri načela su:
1. budite ljubazni i uljudni,
2. uzvraćajte,
3. pokažite saosećanje.
Kad je najteže ‒ zapevajte!
„Potrebna je ogromna promena u načinu razmišljanja da biste kolege posmatrali kao saradnike, a ne kao protivnike”, kaže Erin Barns, izvršni direktor i koosnivač američke platforme za unapređenje života lokalnih zajednica ‒ ioby. Za nju je fokusiranje na pozitivne stvari, čak i u najtežim trenucima, najbolja šansa za potpuni preokret situacije. Pogledati crtani film ili zapevati omiljenu pesmu su samo neki od njenih predloga. Možda i najbitnija stvar po njenom mišljenju je da ne zaboravite da delite sa drugima, jer će vam tako biti mnogo lakše.
Svako ko je nekada radio u kolektivu zna koliko varnica može sevati na radnom mestu. Mnogi konflikti među kolegama se brzo prevaziđu jer su posledica impulsivnosti, ali ima i onih koji traju godinama. Loša krv može uništiti dobru priliku za rast i razvoj. Dobra komunikacija je mnogo više nego što se čini ‒ u pitanju je jedna od ključnih poslovnih veština, važna za bilo koju vrstu posla. Ona ne predstavlja urođeni dar koji poseduju pojedinci, već disciplinu na kojoj se može raditi osmišljenim treningom.
Ako želite da otkrijete koje poslovne veštine postoje i kako njima ovladati, više o ovoj tematici pročitajte ovde.