Nove tehnologije

„Gugl“ i „GoPro“ udružuju snage zbog virtuelne realnosti

Foto: Profimedia
„GoPro“ razvija set od 16 kamera, poređanih tako da sinhronizuju video u format podesan za VR uređaje, a nakon što se sadržaj prebaci u klaud, „Gugl“ će koristiti svoje algoritme da spakuje zvuk i slike u 3D filmove

„Gugl“ se udružio s američkim proizvođačem kamera „GoPro“ za prvi ozbiljniji iskorak u virtuelnu realnost (VR), u nadi da će od ove tehnologije napraviti proizvod za masovno tržište.

„Džamp“ (Jump), projekat „sferičnog videa“, predstavljen je prošlog četvrtka na konferenciji „Gugl I/O“ u San Francisku i prvi je korak ka kontinuiranom ulaganju u sektor za koji analitičari predviđaju da bi mogao postati sledeće bojno polje na kojem će internet giganti odmeravati snage.

„GoPro“ razvija set od 16 kamera, poređanih tako da formiraju krug okrenut ka spolja, što čini da video bude sinhronizovan i složen u format koji je podesan za VR uređaje.

Kad se sadržaj iz ovih kamera prebaci u klaud, „Gugl“ će koristiti svoje algoritme da spakuje zvuk i slike u 3D filmove s panoramom od 360 stepeni.

Kompanija će ove video-snimke učiniti dostupnim onima koji koriste „kardbord vjuer“ (Carboard viewer), povoljnih naočara za virtuelnu realnost, koje je predstavila u januaru. Bilo koji skoriji model pametnog telefona može se ubaciti u kartonsko ležište i koristiti kao ekran.

Pružajući priliku ljudima da lako naprave video-klipove panorame od 360 stepeni, „Gugl“ se nada da će dovesti VR na masovno tržište u trenutku kad konkurenti kao što su Fejsbukov „Okulus“ (Oculus) i „Soni“ (Sony) ciljaju na gejmere i one koji hrle da nabave nove uređaje pre drugih.

Analitičari kažu da, zajedno sa svojim bliskim rođakom, proširenom stvarnosti (augmented reality-AR), VR ima potencijal da se proširi izvan industrije video-igrica i zabave na oblasti komunikacije i trgovine.

Naočare „kardbord“, koje koštaju 25 dolara ili manje, nude momentalni pristup virtuelnoj realnosti, doduše s manjim brojem aplikacija i lošijim kvalitetom grafike neko „Okulusov“ „rift“ (Rift) ili „Sonijev“ „prodžekt Morfijus“ (Project Morpheus).

„Gugl“ i njegovi partneri prodali su više od milion ovih uređaja otkad je on predstavljen kao sporedni projekat na prošlogodišnjoj konferenciji I/O, a to je rast u odnosu na 500.000 s početka ove godine. Na „Gugl pleju“ (Google Play) može se naći gotovo 1.000 kompatibilnih aplikacija.

Veoma dobar prijem ovog proizvoda podstakao je kompaniju da proglasi „kardbord“ jednim od svojih bitnih projekata, kaže Klej Bejvor (Clay Bavor), potpredsednik „Gugla“ zadužen za nadgledanje VR inicijativa ove kompanije, ali i drugih aplikacija, kao što su „dži-mejl“ i usluga klauda „drajv“.

„Naš cilj od samog početka, čim nam je postalo jasno šta bi s ovim uređajem moglo da se postigne, bio je da učinimo VR dostupnom, jeftinijom, prijemčivijom i jednostavnijom za rukovanje svakoj osobi s pametnim telefonom“, rekao je Bejvor za Fajnenšel tajms. „Nikada nismo očekivali da će se to pretvoriti u nešto ovako veliko.“

„Gugl“ će ove nedelje izbaciti novu verziju „kardborda“, u koju će moći da stanu i telefoni s većim ekranima.

Ova kompanije je takođe razvila aplikaciju za korišćenje „kardborda“ za Epl iOS (Apple iOS), dajući proizvođačima VR aplikacija mogućnost korišćenja istih alatki za pravljenje verzija za „ajfon“ i Android uređaje. Ovaj potez znači da je ona već označila teritoriju koju „Epl“ tek treba da zauzme.

Nakon što je „Fejsbuk“ prošle godine kupio „Okulus“ za dve milijarde dolara, velike tehnološke kompanije pohrlile su da osiguraju svoje mesto na brzorastućem tržištu tehnologija za virtuelnu realnost.

Prošle nedelje „Okulus“ je otišao korak dalje akvizicijom „Suril vižna“ (Surreal Vision), startap kompanije sa sedištem u Britaniji, koju je opisao kao „jedan od vrhunskih timova kompjuterskih stručnjaka, čije je primarno interesovanje rekonstrukcija 3D slike u realnom vremenu.“

Neke kompanije se već uveliko bave razvojem uređaja koji koriste tehnologiju proširene stvarnosti, tako je „Majkrosoft“ (Microsoft) predstavio svoj „hololens“ (Hololens) u januaru, a „Medžik lip“ planira da, uz podršku „Gugla“, izbaci ranu verziju svojih AR naočara ove godine.

„Verujemo da će pohlepa, strah i mogućnost da se promeni svet podstaći dalji razvoj tehnologija virtuelne i proširene realnosti“, napisao je u poruci Ben Šahter (Ben Schachter), analitičar u „Mekori kepitalu“ (Macquarie Capital).

„Okulus“ je izjavio prošle nedelje da je ukupna cena prvih „rift“ naočara i ličnog računara koji može da ih podrži oko 1.500 dolara.

Ovo je dosta viša cena od one kojoj su se mnogi koji se bave razvojem VR tehnologija nadali, što u ranoj fazi prodaje može suziti krug kupaca samo na ostrašćene gejmere.

„Gugl“ i „ GoPro“ nadaju se tome da će „džamp“ rešiti ovaj problem tako što će omogućiti većem broju onih koji snimaju video-kamerom da prave 3D klipove.

Ova kamera i prateće alatke za obradu u klaudu biće dostupne osobama čiji su snimci veoma popularni na Jutjubu (Youtube) i drugim profesionalcima od jula, dok se veća dostupnost kamera i usluga klauda očekuje ove godine ili početkom 2016.

Kamera će verovatno koštati nekoliko hiljada dolara, iako „GoPro“ još nije odredio zvaničnu cenu.

„Veoma smo uzbuđeni zbog VR i mislimo da je veoma dobro menjati stvari nabolje“, rekao je CJ Prober (Prober), potpredsednik kompanije „GoPro“ nadležan za softver i usluge.

„GoPro“ je nedavno kupio „Kolor“ (Kolor), francusku startap kompaniju koja se bavi softverom za sferični video.

Budući da se nada da će „džamp“ kupovati profesionalci, „GoPro“ sad razvija pristupačniji set od šest kamera za široke mase, za koji se očekuje da će biti pušten u prodaju ove godine.

Tim Bradshaw - San Francisko