Kako piše magazin Njuzvik, „Energoprojekt niskogradnja“ je maja 2014. izgradnju deonice auto-puta koji povezuje Beograd i Crnu Goru dodelila konzorcijumu firmi „Nukleus“, C&LC i „Inkop“, ali dva od tri preduzeća pre toga nisu bila registrovana za izgradnju puteva.
Bavio se prevozom robe
U trenutku kad je konzorcijum potpisao milionski ugovor, „Inkop“ je bio registrovan za „drumski prevoz robe“, da bi se tek četiri meseca nakon dodeljivanja posla na koridoru preregistrovao u preduzeće za „izgradnju puteva i auto-puteva“. Formalni vlasnik ove firme je Dušica Maksimović, ali na čelu preduzeća je zapravo njen brat Zvonko Veselinović, biznismen sa severa Kosova. Javnosti je postao poznatiji nakon što se našao u grupi momaka koji su sprečavali Albance iz južnog dela Mitrovice da pređu u srpski deo grada. Bio je i jedan od organizatora postavljanja barikada 2011. na severu Kosmeta. Bio je blizak s prethodnom vlašću, a sad se dovodi u vezu i sa aktuelnom.
I druga firma iz konzorcijuma - „Nukleus“ - takođe se zvanično nije bavila gradnjom puteva, nego „trgovinom na veliko“. No, kao i „Inkop“, četiri meseca nakon dobijanja posla na Koridoru 11 firma se preregistrovala za „izgradnju puteva i auto-puteva“.
Izbegnute procedure
Za gradnju puteva jedino je bio registrovan C&LC, te je na osnovu toga konzorcijum na kraju i dobio posao. Ali, ni iskustvo ove firme nije veliko, jer se za izgradnju puteva registrovala tek krajem 2013. Pre toga bavila se „prevozom robe“.
Zanimljivo je da je „Niskogradnja“ posao na Koridoru 11 dodelila konzorcijumu bez sprovođenja uobičajenih procedura za javne tendere. To nije kršenje srpskih propisa, ali je upitno imajući u vidu da je od tri firme samo jedna imala iskustvo u gradnji puteva.
Sindikat putara
NIŠTA NAS NE IZNENAĐUJE
Sonja Vukanović, predsednica Samostalnog sindikata putara, kaže za Kurir da je ne iznenađuje činjenica da su izgradnju puta dobile firme koje nisu imale nikakvo iskustvo u tom poslu.
- U Srbiji me više ništa ne iznenađuje. Postoji veliki broj firmi registrovanih za gradnju puteva a da nemaju nijednog zaposlenog, kao i firmi koje su se juče registrovale a već danas im je dodeljen veliki posao.
Činjenice
KORIDOR 11
- Izgradnja Koridora 11 finansira se od kredita Uvozno-izvozne banke Kine
- Gradi ga kineska firma „Šandung“
- „Šandung“ je u maju 2013. o izgradnji deonice puta potpisao ugovor s Ministarstvom građevine i „Koridorima“
- „Koridori“ su angažovali „Niskogradnju“ kao podizvođača
- „Niskogradnja“ je zatim izabrala konzorcijum firmi „Nukleus“, C&LC i „Inkop“ da uradi deo radova
- Deonica je duga 24 kilometra, a posao vredan 75 miliona dolara
- Toliko iznosi budžet za godišnje održavanje celokupne putne mreže Srbije