„Falkon 9“ uzdanica Ju-Es er forsa

Reuters
Američko ratno vazduhoplovstvo prvi put u istoriji dozvolilo je konkurenciju na tenderima za lansiranje američkih izviđačkih satelita, što je povereno kompaniji „Spejs eks“ Ilona Maska

„Spejs eks“ (SpaceX), kompanija u vlasništvu Ilona Maska (Elon Musk), koja se bavi orbitalnim lansiranjima, zabeležila je ključni pomak u pokušaju da se kvalifikuje za učešće na tenderima za lansiranje američkih izviđačkih satelita kad je prošlog utorka Američko ratno vazduhoplovstvo (US Air Force) potvrdilo da raketa „falkon 9“ (Falcon 9), koju proizvodi ova kompanija, zadovoljava kriterijume za obavljanje tog posla.

Ova dugo očekivana odluka znači da će koliko već sledećeg meseca „Junajted lanč alajans“ (United Launch Alliance), privatna kompanija koja trenutno drži monopol, dobiti konkurenciju na tenderima za poslove koji se tiču nacionalne bezbednosti.

U saopštenju Američkog ratnog vazduhoplovstva navodi se da će „Spejs eksu“ biti dozvoljeno da konkuriše za lansiranje novog seta satelita za američki globalni pozicioni sistem (GPS), poznatiji kao GPSIII.

Zajednička kompanija „Boinga“ (Boeing) i „Lokid Martina“ (Lockheed Martin) „Junajted lanč alajans“ držala je monopol još od osnivanja 2006. godine, ali je i bila na meti oštrih kritika zbog svojih cena. Iz „Junajted lanč alajansa“ kažu da njihova lansiranja koštaju u proseku 164 miliona dolara, dok iz „Spejs eksa“ tvrde da je pravi iznos negde oko 400 miliona dolara. Kompanija „Spejs eks“, koja je dosad 17 puta lansirala „falkon 9“, pri čemu su sve misije bile uspešne, nudi svoju raketu komercijalnim potrošačima za samo 60 miliona dolara po lansiranju.

Američko ratno vazduhoplovstvo ispitivalo je od 2012. godine da li se „Spejs eksu“ mogu poveriti lansiranja poput onih koje obavlja kompanija „Junajted lanč alajans“, koja je od osnivanja imala 96 uspešnih misija.

Debora Li Džejms (Deborah Lee James), sekretar Američkog ratnog vazduhoplovstva, izjavila je da je ova odluka „veoma važna prekretnica“ za ovo vazduhoplovstvo i Ministarstvo odbrane SAD.

„Prvi put nakon gotovo decenije pojavom „Spejs eksa“, kao kompanije koja pruža usluge komercijalnog lansiranja, stvara se konkurencija u ovom domenu“, kaže ona. „Na kraju krajeva, uspostavljanje ravnoteže na tržištu komercijalnih orbitalnih lansiranja smanjuje iznos nameta za američke poreske obveznike i jača naše odbrambene sposobnosti.“

Mask, inače i izvršni direktor „Spejs eksa“, izjavio je da je ova odluka važan korak ka uvođenju konkurencije u domen orbitalnih lansiranja za potrebe nacionalne bezbednosti.

„Zahvaljujemo se Ratnom vazduhoplovstvu na poverenju koje nam je ukazalo i nadamo se da će mu naše usluge koristiti“, rekao je on.

Ovo odobrenje stavlja tačku na proces u kome je često bilo spornih momenata.

Iz „Spejs eksa“ su javno kritikovali način na koji je Američko ratno vazduhoplovstvo tretiralo njihov zahtev i optuživali ga za neprimerenu bliskost s „Junajted lanč alajansom“, te i bojazan od moguće konkurencije.

I dalje nije jasno kako će tačno Američko ratno vazduhoplovstvo uvesti konkurenciju u ovu oblast. Verovatno će na početku nuditi samo ograničen broj misija za koje će se dve kompanije direktno nadmetati. „Junajted lanč alajans“ će takođe u doglednoj budućnosti zadržati monopol kad je reč o najvećim satelitima dok „Spejs eks“ ne dobije odobrenje za svoju raketu „falkon hevi“ (Falcon Heavy), koja je napravljena od tri vezane „falkon 9“ rakete.

Međutim, Džejmsova je izjavila na godišnjem simpozijumu o svemiru prošlog meseca da se nada da će „Spejs eks“ dobiti to odobrenje do kraja juna. Mnogi analitičari tvrde da je Američko ratno vazduhoplovstvo priželjkivalo konkurenciju u slučaju GPSIII satelita, čija veličina verovatno odgovara raketi-nosaču „falkon 9“. Ranije ove godine Džejmsova je zatražila izveštaj o tome zašto se izdavanje odobrenja za „Spejs eks“ toliko odužilo.

Sektor nacionalne bezbednosti je poslednje veliko tržište kome kompanija „Spejs eks“ nije imala pristup iako je pre toga sklapala značajne poslove s NASA, američkom agencijom za civilni deo svemirskog programa, i komercijalnim satelitskim operatorima.

Robert Wright - Njujork