Izbegnite greške koje prave novopečeni menadžeri

Pr
Menadžment je danas jedno od najčešćih zanimanja, zato što gotovo da ne postoji oblast poslovanja kojoj nije potreban menadžer

Menadžment je danas jedno od najčešćih zanimanja, zato što gotovo da ne postoji oblast poslovanja kojoj nije potreban menadžer. Ova pozicija je privlačna iz različitih razloga. Jedni ljudi postaju menadžeri jer vole lidersku poziciju, drugi žele dobru zaradu, a neki traže mogućnost da se oprobaju u raznim ulogama i projektima.

Međutim, ima i onih koji postanu menadžeri jer su se našli na pravom mestu u pravo vreme. Tako možete često čuti da je neko bio prodavac pa postao menadžer prodaje, da je neko drugi od konobara unapređen u menadžera kafića, ili od programera u menadžera IT sektora. To nije tako samo kod nas ili u manjim firmama, ta praksa postoji i u većim i uspešnim korporacijama. Osoba koja je unapređena u menadžera svakako je pokazala određene liderske predispozicije, pomagala je drugima u poslu, bila dobro organizovana, pa su sve to nadređeni prepoznali kao razloge za unapređenje. To unapređenje većini svakako prija, ali i donosi veću odgovornost i izazove.

Šta ljudi očekuju kada postanu menadžeri?Velike su šanse da tek po ulasku u posao shvate da nisu spremni za odgovornost koja sada leži na njima, kao ni za bezbroj novih poslova koji ih očekuju.

Evo nekoliko „razmišljanja“ onih koji su „usputno“ postali menadžeri. Učite iz njihovih grešaka.

„Svi dobijaju platu za to što rade – to im je dovoljno.“

Ljudi koji nisu rođeni menadžeri često razmišljaju iz pozicije svog prethodnog posla. „I ja sam radio/la prekovremeno, po smenama, sad je red na njih. Plaćeni su za to, ja imam posla i pored toga. Neću da ih molim ni da im se zahvaljujem za to što su obavili neki posao kako treba.“

Ovaj način razmišljanja vas svakako neće učiniti omiljenim, a ni dobrim menadžerom, ma koliko se vama činio logičan. Komunikativne strategije i tehnike su neophodne za svaki značajan uspeh u poslu. Zato je neophodno da savladate tehnike ubeđivanja, pregovaranja i motivacije.

Čest problem predstavlja i činjenica da su vaše kolege sada podređene vašem upravljanju.

„Do juče smo radili zajedno, malo je bezveze da im ja sad naređujem.“

Da, možda deluje tako, ali to je sada Vaš posao. Uspeh svakog menadžera jeste i to što postaje lider.

„Treba mi slobodan dan, ne zanima me što ima nezavršenog posla.“

Menadžersko mesto podrazumeva veću platu, ali i veću odgovornost. Razmišljanja poput: „Isplanirao sam vikend sa prijateljima, mogu li da zamenim smene?“ više vam nisu dozvoljena. Planiranje privatnih aktivnosti često je podređeno poslovnim planovima. I to svaki dobar menadžer mora da ima u vidu.

„Ne treba ja da pomažem drugima, imam svojih obaveza.“

„Imam gomilu papira koje sam jedva pohvatao, a oni me stalno zapitkuju kako ćemo ovo, kako ćemo ono. Neka se snađu sami, kao što sam i ja.“

Baš zato što ste uspevali da se snađete sada ste unapređeni da biste pomagali drugima da se snađu.

Zato je neophodno da steknete tehničke sposobnosti potrebne za rukovođenje organizacijom: od kontrolisanja finansija i računovodstva, preko rukovođenja ljudskim resursima pa sve do menadžmenta operacija i mikroekonomije.

„Zašto moram da razgovaram sa svima?“

„Rekao sam svima – Dobar dan i sad hoću da popijem kafu na miru u svom kutku, u kancelariji. Ne znam kako da ih sve nadgledam, valjda znaju šta rade.“

Morate, jer je Vaš posao i nadgledanje. Sem toga, ako želite da vodite ljude, Vaši novi prioriteti su prilagođavanje promenama na tržištu i očekivanje više proaktivnog ponašanja od zaposlenih, bez obzira na to da li su operateri, saradnici ili direktori.

„Zar baš ja treba da odlučim?“

„I pre sam donosio/ la odluke, ali to je bilo drugačije.“

Iako vam se čini tako, nije bilo mnogo drugačije. Velika je verovatnoća da su vas upravo Vaše dobre odluke dovele do pozicije menadžera. Razlika je u tome što kao menadžer svakodnevno morate birati koje su odluke najbolje, iako nemate sve potrebne informacije. Zato je neophodno da savladate praktične tehnike racionalnog odlučivanja.

„Zaposliću ga. Naučiće.“

„Ni ja nisam bio/la menadžer pa sam naučio/la posao.“

Možda vi i jeste, ali to ne znači da će svaka osoba koju zaposlite moći da se snađe istom brzinom ili da se snađe uopšte. Vaši zaposleni su Vaša odgovornost. Ako zaposlite nekoga ko nije dovoljno obučen za posao koji treba da obavlja, to podrazumeva da ćete se Vi postarati za to da savlada potrebne veštine. Ako to ne uspe, pravite problem i sebi i njemu.

Ako vi, ili vaš menadžer imate neka od sličnih razmišljanja, velike su šanse da će posao loše ići i da klijenti neće biti zadovoljni uslugom. Međutim, to nije razlog da odustajete i predajete se. Kao što vašim zaposlenima treba obuka, tako je potrebna i vama.

Ukoliko želite da unapredite vaše veštine ili smatrate da imate predispozicije da postanete menadžer, to ne znači da treba da date otkaz i upišete fakultet. Danas postoje edukativni programi koji traju kraće i prilagođeni su za učenje uz rad. Takvi programi postoje i kod nas. Jedan od primera jeste BussinesAcademy u Beogradu, gde postoji više edukativnih programa koji vam mogu pomoći: od menadžmenta, marketinškog menadžmenta, menadžmenta ljudskih resursa, preko prodaje i finansija, menadžmenta projekata, pa sve do investicionog menadžmenta i berzanskog poslovanja i menadžmenta prometa nepokretnosti.

„Svesni smo savremenih zahteva tržišta, koje zahteva ekspeditivno i efikasno obučavanje. Zato smo pokrenuli program učenja na daljinu, koje ne podrazumeva dolaske na nastavu. Tako želimo da olakšamo i firmama i pojedincima da se edukuju i stečena znanja odmah primenjuju u praksi“, kažu sa Akademije.

Ovi programi su pogodni i za sve one koji žele da promene struku, ali nisu u mogućnosti da napuste posao koji trenutno imaju. Školovanje se vodi po naprednom jednogodišnjem poslovnom programu, po zvaničnom ovlašćenju Odeljenja za međunarodne ispite Kembridža.