Digitalne tehnologije u praksi

„Uber“ u Kini blizu miliona vožnji dnevno

Rojters
Pre samo šest meseci ovaj servis je na globalnom nivou imao milion vožnji, a sada se nada da će investicija od 1,5 milijardi dolara ove godine osigurati da bude jedna od najuspešnijih američkih tehnoloških kompanija na kineskom tržištu

- Vozači koji rade za „Uber“ svakog dana obave blizu jedan milion vožnji u Kini, gotovo isto koliko je imao i čitav servis na globalnom nivou pre samo šest meseci, jer ta kompanija ulaže ogromna sredstva u jedno od svojih najzahtevnijih tržišta.

Ta kompanija sa sedištem u San Francisku se nada da će investicija od preko jedne milijarde dolara ove godine osigurati da ona bude izuzetak, a ne još jedna u nizu američkih tehnoloških kompanija koje nisu uspele da osvoje unosno kinesko tržište u usponu.

Suma bi mogla da bude još veća ukoliko kasnije ovog meseca „Uber“ bude uspešan u novoj rundi prikupljanja sredstava, namenjenih poslovanju te kompanije u Kini. Time bi dodatno uvećala prikupljena sredstva u odnosu na trenutnih 1,5 milijardi dolara, što je postalo poznato prošlog meseca, i moglo bi dovesti do toga da vrednost „Ubera“ bude procenjena na 50 milijardi dolara, kažu upućeni izvori.

Cifre i investicioni planovi naznačeni su u mejlu, u koji je FT imao uvid, a koji je izvršni direktor Trevis Kalanik (Travis Kalanick) poslao investitorima prošle nedelje.

U mejlu se ističe obim i rast poslovanja kompanije „Uber“ u 11 gradova u Kini, uprkos moći lokalnog konkurenta „Didi Kuajdi“ (Didi Kuaidi), kojeg finansijski podržavaju kineski internet giganti „Alibaba“ (Alibaba) i „Tensent“ (Tencent). Međutim, u njemu se takođe ukazuje na ogromne troškove širenja na nove gradove i subvencionisanja vožnji u cilju privlačenja mušterija.

Kalanik je izjavio da „Uber“ namerava da tokom sledeće godine svoju uslugu učini dostupnom u 50 od više od 80 gradova sa preko pet miliona stanovnika, podsećajući da je ova kompanija ušla na kinesko tržište u februaru 2014. godine.

Komercijalna partnerstva, kao što su ona s kompanijom „Bajdu“ (Baidu), i ulaganja kineskih tehnoloških kompanija, onih koji se bave pružanjem finansijskih usluga i osiguravajućih društava već su donela 500 miliona dolara kineskom ogranku.

„Naši vozači imaju skoro jedan milion vožnji svakog dana, a obim poslovanja se udvostručio prethodnog meseca“, Kalanik je napisao u mejlu, pobijajući tvrdnje iznete u Njujork tajmsu prošle nedelje da je broj vožnji oko 100.000. U blogu objavljenom u decembru „Uber“ je izjavio da se na globalnom nivou uz pomoć ove aplikacije realizuje jedan milion vožnji svakog dana.

U mejlu se kaže da od deset gradova u kojima „Uber“ trenutno najbolje posluje, gledajući prema broju naručenih vožnji, četiri se nalaze u Kini, što tu zemlju stavlja na drugo mesto, odmah iza SAD. Kineski gradovi beleže mnogo brži rast od onog koji je uočen u Njujorku, jednom od najvećih tržišta te kompanije u SAD, u istom periodu nakon pokretanja servisa.

„Iskreno govoreći, za ‚Uber‘ Kina predstavlja jednu od najvećih, još neiskorišćenih poslovnih prilika, moguće čak i veću od SAD“, rekao je. „Da bi se postigao uspeh u Kini, međutim, potrebna je dugoročna posvećenost i jaka volja, u kombinaciji sa suptilnim razumevanjem različitosti u Kini.“

U Kini, kao i širom sveta, „Uber“ i ostale kompanije koje pružaju mogućnost deljenja troškova vožnje suočavaju se s pretnjama regulatora. Prošlog meseca, lokalne vlasti upale su u kancelarije „Ubera“ u Guangdžou zbog sumnji u regularnost njenog poslovanja u vezi s deljenjem troškova vožnje, koje je u Kini poznato kao „narodni Uber“. Razni incidenti, uključujući i pokušaje oduzimanja automobila vozačima koji rade za „Uber“, doveli su do uličnih protesta.

„Uberovo“ planirano ulaganje u Kinu ove godine, u iznosu od sedam miliona ženminbija (jedna milijarda dolara), neće uključivati akvizicije, izjavio je Kalanik, budući da on lično prati napredak poslovanja u Kini na dnevnom nivou. „Naše iskustvo širom sveta govori da je ulaganje u sopstvene kapacitete najefikasniji način da se postigne obim poslovanja koji želimo“, dodao je. „Jednostavnim rečima, Kina je prioritet broj jedan za ‚Uberov‘ globalni tim.“

„Uber“ se suočava s jakom konkurencijom - finansijski dobro potkovanom kompanijom „Didi Kuajdi“, koja je nastala spajanjem dve vodeće kineske taksi aplikacije ranije ove godine. Kalanik je rekao, bez navođenja imena, da je kompanija „prekopirala naše glavne usluge“ i tvrdio da je pribegla taktikama kao što su blokiranje naloga „Uber Čajna“ (Uber China) na servisu „Vi čet“ (WeChat) u vlasništvu kompanije „Tensent“ i podmićivanje vozača taksija da bi oni protestovali protiv „Ubera“.

„Imajući u vidu koliko je ovo ogromna prilika za našu kompaniju, 22. juna ćemo zvanično pokrenuti proces prikupljanja sredstava za ‚Uber Čajna‘ i nadamo se da ćemo naići na dobar odziv investitora.“

Tim Bradshaw - San Francisko