Ako ste se ikada pitali čemu služi malena rupica na avionskom prozoru, Robi Gonzalez sa i09 istražio je razlog.
Avionski prozori izrađeni su od tri stakla. Spoljašnje staklo ima funkciju primarnog strukturnog stakla, na srednjem staklu se nalazi rupica, a unutrašnje staklo nalazi se odmah do putnika.
Između spoljašnjeg i srednjeg stakla nalazi se malen prostor koji nosi naziv vazdušni prostor. Ta dva stakla, zajedno sa "vazdušnim prostorom", odgovorna su za preuzimanje pune snage atmosferskog pritiska. Na krstarećoj visini od 10.700 metara pritisak vazduha je 0,243 kilograma po kvadratnom centimetru.
To je premalo za normalno ljudsko funkcionisanje (pritisak na tlu je oko 1,03) pa se tako pritisak vazduha u putničkoj kabini održava na konstantnih 0,733 kilograma po centimetru kvadratnom.
Rupica za izjednačavanje nivoa vazduha
"Što je veća razlika u pritisku između vazduha van aviona i vazduha unutar njega, jače je naprezanje svih struturnih delova aviona, pa tako i prozora", objašnjava Gonzalez.
Kako bi se regulisao pritisak vazduha, "rupa za disanje" – kako joj je službeni naziv – ponaša se poput ventila i omogućava da se pritisak između vazduha u putničkoj kabini i zraka između spoljašnjeg i srednjeg stakla izjednačava.
To omogućava da puna snaga pritiska vazduha deluje na spoljašnji prozor, ostavljajući srednji prozor raspoloživim za hitne slučajeve.
(Telegram.hr)