Mobilne komunikacije

„Samsungov” kvartalni profit beleži pad sedmi put zaredom

Profimedia
Preliminarni podaci o očekivanim zaradama ove kompanije u drugom kvartalu potvrđuju sumnje da prodaja novog pametnog telefona „galaksi S6” (Galaxy S6) ne ispunjava očekivanja

„Samsung elektroniks” (Samsung Electronics) suočava se sa sedmim uzastopnim padom kvartalnog operativnog profita u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, što je potvrdilo sumnje da prodaja novog pametnog telefona „galaksi S6” (Galaxy S6) ne ispunjava očekivanja.

„Samsung” je stavio „galaksi S6” u središte najavljene sveobuhvatne reorganizacije odeljenja za proizvodnju pametnih telefona, koje je prošle godine pretrpelo pad prodaje veći od jedne petine. Rukovodioci su ovaj uređaj označili kao „projekat nula”, stavljajući akcenat na poboljšanje ne tako sjajnog prijema na koji je naišao prošlogodišnji model „galaksi S5”.

Međutim, dok kritičari hvale uglađeni dizajn modela „galaksi S6”, razočaravajući rezultati prodaje još od njegovog izlaska na tržište u aprilu naveli su analitičare da snize svoje prognoze „Samsungovih” poslovnih rezultata za ovu godinu. Čini se da je taj skepticizam opravdan prošlog utorka, kad je „Samsung” objavio preliminarne podatke o očekivanoj zaradi u drugom kvartalu.

„Samsung” je naveo da očekuje da će prodaja u ovom tromesečnom periodu iznositi 48 biliona korejskih vona (43 milijarde američkih dolara). Očekivani operativni profit iznosi 6,9 biliona vona - četiri odsto ispod zajedničke procene analitičara koje je anketirao „Blumberg” (Bloomberg) - što ukazuje da će se ponoviti zarada od 7,2 biliona vona iz istog perioda prošle godine.

Novi adut „Samsunga” u oblasti pametnih telefona ipak je doprineo rastu profita za 15 odsto u odnosu na prvi kvartal. Ali povratne informacije s tržišta pokazuju da je prodaja ovog uređaja u posmatranom periodu bila približno ista kao prodaja modela „galaksi S5” u drugom kvartalu 2014, kad je prodato 18 miliona ovih telefona, rekao je Danijel Kim (Daniel Kim), analitičar u australijskoj investicionoj grupi „Makvori” (Macquarie). Pad profita je odraz slabije prodaje ostalih ekskluzivnih proizvoda u prethodnoj godini, dodao je.

Jedan od faktora koji koči potražnju za novim uređajem jeste popularnost konkurentnog modela „ajfon 6” (iPhone6), najprodavanijeg telefona kompanije „Epl” (Apple), koja je u prvom kvartalu ove godine prodala ukupno 61 milion pametnih telefona.

CV Čung (CW Chung), analitičar u japanskoj brokerskoj kući „Nomura” (Nomura), kaže da je „Samsung” takođe potcenio potražnju za najnovijom verzijom „galaksi S6 - edž” (Galaxy S6 Edge), koju karakteriše fleksibilni zaobljeni ekran.

Pošto kompanija nije uspela da proizvede dovoljnu količinu takvih ekrana, propustila je priliku da proda veći broj ovih proizvoda uz visoku maržu, rekao je Čung i dodao da očekuje da se proizvodnja fleksibilnih ekrana pojača u drugoj polovini 2015.

„Galaksi S6” je bio deo nove poslovne strategije „Samsungovog” odeljenja za proizvodnju pametnih telefona, koja je uključivala i izmene u ponudi jeftinijih modela, s ciljem da se kompanija uhvati ukoštac s problemom gubitka tržišnog udela u odnosu na domaće rivale na sve zasićenijem kineskom tržištu.

Analitičari iz američke kompanije „Gartner” (Gartner) kažu da je prodaja pametnih telefona u Kini opala za četiri odsto u prvom kvartalu, što je bio prvi takav pad u poslednjih šest godina. Ali, dok su „Epl” i kineski konkurenti „Sjaomi” (Xiaomi) i „Huavej” (Huawei) zabeležili veliki rast u istom periodu, to je uglavnom bilo na račun „Samsunga”, čija je prodaja opala s prošlogodišnjih 20,5 miliona na 9,6 miliona, dok je tržišni udeo opao sa 19,9 na 9,7 odsto.

„Postoji strukturalni problem. Iako su osvežili ponudu proizvoda s umerenim i niskim cenama, njihovi telefoni su još uvek skupi u poređenju s kineskim pametnim telefonima sličnih karakteristika”, rekao je Kim.

Pad prodaje u „Samsungovom” odeljenju pametnih telefona znači da se proizvodnja poluprovodnika vraća na svoju poziciju delatnosti koja donosi najveći profit kompaniji, uz znatnu prednost nad rivalima koji se bave tehnologijom memorijskog čipa.

Ipak, čak i ovde su se pojavili znaci pritiska na marže u poslednjih nekoliko meseci usled pada cene čipova dinamičke operativne memorije (D-RAM), koji se koriste za personalne računare. Odeljenje bi ipak trebalo da ojača u drugoj polovini ove godine zahvaljujući ugovoru o proizvodnji mikroprocesora za „Eplov” sledeći „ajfon” (iPhone).

Vrednost akcija „Samsunga” je na početku dnevnog trgovanja u Seulu u prošli utorak bila niska, ali se u prepodnevnim satima oporavila.

Simon Mundy - Seul