Uspešan govor je pola posla

Pr
Veštine dobrog govora nisu nikakav urođen talenat, već se stiču vežbom i praktičnim znanjem

Nije lako držati govor, prezentaciju ili predavanje, pogotovo ako želite da ima uticaja i da vas ljudi zaista saslušaju. Menadžeri i lideri se u poslu često susreću sa ovim izazovima, bilo da je u pitanju obraćanje zaposlenima ili predstavljanje novog projekta investitorima.

Veštine dobrog govora nisu nikakav urođen talenat, već se stiču vežbom i praktičnim znanjem. Ovo su neki od saveta koji vam mogu pomoći da držite govore koji će ostaviti snažan utisak na prisutne.

Dobar uvod

Pre nego što počnete da pišete i osmišljavate svoj govor, dobro je da sebi postavite pitanje o čemu želite da govorite. Izdvojite temu koja je ključna, činjenice u koje ste dobro upućeni. Pokušajte da to definišete u nekoliko rečenica: kratko, jasno i precizno.

Ako je tema neizbežno dosadnjikava, ali ste svesni toga da morate da je prezentujete zaposlenima ili nadređenima, potrudite se da pronađete način da razbijete dosadne delove. Možete, na primer, ubaciti neke zanimljive ili neobične činjenice koje će privući pažnju publike.

Dobro razmislite o uvodnoj rečenici. Dobar uvod je vrlo važan i nemojte ga prepustiti slučaju.

Dobar uvod u govor može biti i pitanje koje predstavlja uvod u temu. Ako postavljate pitanje, sačekajte i odgovor publike. Na taj način pokazujete da vam je stalo do njihove prisutnosti, ali i do njihovog mišljenja. Kada podstičete interakciju na ovaj način, imajte na umu da ona ne sme da traje predugo kako ne biste već na samom početku izgubili nit.

Uspostavite skladan odnos kvantiteta i kvaliteta

Jedan od najvećih izazova u govorništvu jeste kako da kažete sve što imate za kratko vreme. Umesto da pokušavate da vreme prilagodite govoru, pokušajte da učinite obrnuto. Ako imate pet minuta za govor, ne bi trebalo da imate više od tri glavne tačke.

Čak i ako imate više vremena, trudite se da svedete govor na što manju minutažu. Generalno, govor ne bi trebalo da traje duže od 20 minuta. Čak i najzanimljivija tema može da postane dosadna ako se previše razvuče.

Vodeći računa o maksimalnom trajanju govora, imajte na umu i koliko podataka nameravate da iznesete. Iznošenje previše informacija za kratko vreme može biti zamorno, kao što i premalo informacija u dugom govoru može delovati dosadno. Važno je naći pravu meru.

Trajanje govora nije uvek moguće precizno odrediti, pogotovo ako se u njemu podrazumeva i interakcija. Ali primera radi, ako je vaš kratki govor duži od ovog članka – to znači da je predug.

Koncipirajte srž govora

Glavni i najvažniji deo vašeg govora mora biti potkrepljen činjenicama koje su dobro istražene. Ako je govor ležernije prirode, poput motivacionih govora zaposlenima, potrudite se da bude upotpunjen zanimljivim kratkim pričama ili anegdotama koje će na lep i razumljiv način pokazati ono što želite da kažete.

Planirajte i vežbajte

Ovo pravilo važi uvek, bez obzira na to da li imate pet dana ili jedan sat da pripremite govor. Ako ste iznenada pozvani da održite neki govor, vaš plan se može sastojati samo od tri glavne tačke. Zamolite nekog drugog da vas predstavi i da na taj način privuče pažnju prisutnih kako vi ne biste gubili dragoceno vreme na to.

U idealnom slučaju, kada imate više vremena za pripremu, možete da planirate sve što želite da kažete. Napišite govor, a onda ga vežbajte sami ili pred drugim ljudima. Ponavljajte ga sve dok ga ne uvežbate do savršenstva. Tako ćete steći rutinu i kada dođe vreme prave prezentacije, radićete to mnogo opuštenije.

Bitno je da znate: Nemojte da vas zavara dužina govora. Kratki govori ne znače i kraću pripremu. Naprotiv, njih je nekad teže osmisliti i isplanirati nego duže govore.

Održavajte pažnju

Najbitnija stvar koju uvek treba da imate na umu: tokom vašeg govora niko ne sme da se dosađuje. Zato je važno da znate u svakom trenutku da održite pažnju publike. Tu pažnju možete privući i načinom na koji govorite.

Možete govoriti odmerenim tonom, ali s vremena na vreme neke rečenice izgovorite glasnije, a druge tiše. Dinamika glasa vrlo je važan faktor u privlačenju pažnje. Takođe, osim što govorite – pokazujte. Na primer, ako ste potpisali važan ugovor, nemojte to samo da izgovorite. Podignite papir i pokažite ga, napravite najavu poput: „Ovom hemijskom je juče potpisan ugovor koji će nam u narednih pet godina osigurati veliki profit“. Može vam delovati pomalo patetično, ali zapravo ovakve stvari pobuđuju pažnju publike.

Inspirativan zaključak

U uvodu ste predstavili temu o kojoj govorite. Zaključak bi trebalo da bude sažetak onoga o čemu ste govorili. No, osim toga, tu treba da predstavite i svoju ključnu misao. Izgovaranje zaključka govora jeste trenutak kada treba da ostavite snažan utisak na svakog pojedinca u publici. Zato mu posvetite posebnu pažnju.

Strategije i tehnike uticanja na druge ljude vrlo su važne za sve koji žele da se bave menadžerskim poslom. Govorništvo je samo jedna od njih.

Više o komunikativnim strategijama i tehnikama koje su neophodne za uspeh u poslu možete saznati ovde.