Večita dilema:

Da li su vaši prijatelji dobri kao vaši poslovni partneri?

Pr
Zašto iko poželi da mu prijatelj postane kolega? Svi znate bar dva razloga. Najčešće nijedan od njih nije dobar – iz perspektive uspešnog biznismena

U vreme studiranja i velikih snova svako od vas prošao je kroz fazu ideja o osnivanju kompanije iz snova koju ćete voditi s barem jednim prijateljem. Jer 1) posao će biti uživanje i 2) prijatelj vas neće izneveriti.

Tada se uvek hrabrite primerima velikih „prijateljskih” uspeha: Apple, Google, Harley Davidson, HP, Mattel, Twitter, Microsoft, Ben & Jerry’s, eBay, P&G, Yahoo!... Lista uopšte nije kratka, a sve kompanije koje smo naveli imaju višemilionske prihode. Zašto to onda i dalje nije najbolja ideja u istoriji svetskog poslovanja?

Zato što treba da se setite svih drugih kompanija koje su propale baš zbog prijatelja saosnivača. Kompanije nastale udruživanjem stručnjaka i jednakim ulaganjem početnog kapitala i dalje nose ogroman rizik, čak iako je odnos strogo profesionalan i uprkos tome što su obe strane (ili više njih) maksimalno usredsređene na osvajanje tržišta i dalji razvoj. I spremne su da (makar u početku) žrtvuju sve: porodični i društveni život, slobodno vreme, odmore…

Kada sarađuju prijatelji, često jedna strana predlaže: „Hajde sada ti, ja ću sledeći put…” otići na sastanak, juriti investitore, napraviti plan. Pošto je to vaš prijatelj, zašto da ne? Ne, jer je to početak kraja. Da je to samo saradnik, ne biste pristali: ako vi dajete sve od sebe za uspeh firme, to očekujete i od svih ostalih. I to je normalna reakcija u profesionalnom okruženju.

Situacija koju smo predstavili verovatno je jedna od ekstremnijih. Veće su šanse da će vam naprosto biti neprijatno. Uzmimo da kompanija nije vaša, da ste vi lice odgovorno za izbor novih saradnika. Trudili ste se da stvorite profesionalno okruženje, dugo radili na testovima i pitanjima koja će izdvojiti idealne kandidate od onih koji su dobro naučili šta treba da kažu, naučili ste da pročitate ljude…

Na kraju krajeva, osnove upravljanja ljudskim resursima su vam poznate. Vaš prijatelj ima odgovarajuće znanje i iskustvo, mislite da je predan i odgovoran – ukratko, nema greške: vi imate kolegu kome verujete, a kompanija radnika kakvog želi. Na početku, sve je divno.

Onda se vaš prijatelj zbliži sa drugim kolegama i pauzu za ručak iskoristi da podeli svoje uspomene iz mladosti čiji ste glavni akter – vi. Rođendani, izlasci, neprijatne situacije… I odjednom je ceo sektor upoznat s pojedinostima vaše maturske večeri.

Potom, prijatelj sebi sve češće dopušta da s posla izađe ranije zbog kupovine ili odlaska u banku. Pre nego što toga postanete svesni, „onaj vaš” više nije radnik kakav je kompaniji potreban.

Stvari postaju još gore ako se ispostavi da ste prema prijatelju bili popustljiviji kada ste ga zapošljavali. Nažalost, to se često dešava, jer ljudski mozak jednostavno tako funkcioniše – naš izbor je uvek bolji od tuđeg. Na kraju, vaš zadatak je da prijatelju saopštite da treba da pronađe drugi posao. Da li ćete ostati u dobrim odnosima (ili uopšte u kontaktu)? Teško.

Ili potpuno suprotno: prijatelj vas vidi kao konkurenciju i prema vama se ponaša kao da vas nikada nije video, ali mu to ne smeta da radi protiv vas kada mu se ukaže prilika. Šta ćete tada uraditi?

Eksperti sa poznate beogradske poslovne škole BusinessAcademy savetuju: Ako se ipak nađete u situaciji da vam prijatelj postaje kolega, budite strogo profesionalni.

Ništa se ne podrazumeva i sve ima pisanu formu. I vama i vašem prijatelju treba da bude važno to što posao i zapošljavanje imaju istu „formu” bez obzira na vaše poznanstvo. Jer to što je vama istinski prijatelj ne znači i da je profesionalac. Zato treba izvagati sve pozitivne i negativne aspekte mnogo pre nego što do saradnje dođe.

I kada pokrijete sva sporna pitanja, ostaju brojne mogućnosti za sukobe. Iste te mogućnosti postoje i sa svim ostalim kolegama, pretpostavljenima i saradnicima. Naprosto, to ide u rok službe. Ako i vi i vaš prijatelj na potencijalno neprijatne situacije gledate na isti način, sukobi ostaju profesionalni, kako i treba da bude.

Sada se vratite na listu s početka teksta. Ako i dalje mislite da vaše prijateljstvo jeste polazna tačka za osvajanje sveta – samo napred! Radićete s prijateljima i svakodnevno uživati u poslu, a to je najbolji osećaj na svetu.