Okružen gigantskim digitalnim ekranima telefona brenda „Sjaomi“, Lej, po običaju odeven u farmerice, tamnu košulju i patike, isticao je detalje: novi, veći font, identifikacija video-poziva i test brzine u odnosu na rivalske modele, na čijoj je listi primetno nedostajao „ajfon“ kompanije „Epl“ (Apple).
Lejev prethodni nastup postavio je visoke standarde, tako da ovaj nije ispunio očekivanja. Grupe za ćaskanje i novosti na kineskoj društvenoj mreži Vejbo odmah su se usijale od negodovanja.
„Na modelu ‘miui 7’ primetan je ozbiljan nedostatak inovativnosti“, trubio je sajt ikanchai.com, koji se bavi temama iz oblasti novih tehnologija.
„Mi-kriza! Glavni proizvod marginalizovan“, kreštao je Sohu.com.
„Kju-Kju tek“ (QQTech) bio je mišljenja da je Lej izgledao „umorno“ i imao „usiljen osmeh“ tokom predstavljanja proizvoda.
Kompanija je reagovala kratkom izjavom na svom veb-forumu, priznavši da iako su neki verni ljubitelji brenda „Sjaomi“ doživeli razočaranje, objašnjenje je jasno: Nema stvarnih nedostataka koje treba popraviti.
Ovakvo posrtanje nije karakteristično za kompaniju koja jedva da je napravila ijedan pogrešan korak otkako je lansirala svoj softver 2010. godine i proizvela prvi telefon „mi1“ godinu dana kasnije.
„Tržište mobilnih telefona postalo je kao filmska industrija. Da li je bilo kojoj pojedinačnoj kompaniji lako da nastavi da izbacuje hit za hitom“, kaže Kristofer Tomas (Christopher Thomas), partner u konsultantskoj firmi „Mekinzi“ (McKinsey), koji radi u Pekingu.
„Sjaomi“ se probio u sam vrh kineskog sektora pametnih telefona za samo pet godina od osnivanja. Pre manje od godinu dana, u rundi prikupljanja sredstava za finansiranje, procenjen je na 45 milijardi dolara i tako postao najvrednija tehnološka startap kompanija na svetu u tom trenutku.
Prema podacima kojima raspolaže američka firma „Aj-Di-Si“ (IDC), pred „Sjaomijem“ je svetla budućnost, budući da prodaja i dalje raste međugodišnjom stopom od 39 odsto i da su pametni telefoni ove kompanije najbolje prodavani brend u Kini u drugom kvartalu.
Međutim, analitičari se pitaju da li „Sjaomi“ može da nastavi da iznenađuje sve zasićenije tržište. Pokušaji te kompanije da izgradi „ekosistem“ međusobno povezanih uređaja i usluga deluju neusredsređeno, budući da uključuje punjač za bateriju, pametni TV, narukvicu za fitnes i prečišćivač vazduha.
„Smislen ekosistem nije isto što i prodaja velikog broja različitih proizvoda istog brenda“, kaže Nik Arnold (Nick Arnold), nezavisni strateški savetnik i „Eplov“ bivši šef marketinga za Kinu i Aziju. „Izgleda kao da imaju u planu da nude jeftine proizvode poput platforme za trgovinu preko interneta, a sasvim je moguće da će to biti nauštrb građenja smislene veze između tih proizvoda.“
Uspeh je od „Sjaomija“ napravio metu, budući da čitave legije imitatora sada prate plan igre te kineske startap kompanije: negujući odanost brendu kroz grupe fanova, nudeći velike onlajn rasprodaje, pompezna predstavljanja proizvoda u stilu kompanije „Epl“ i proizvode odličnih karakteristika po niskim cenama.
Internet kompanije kao što su „Letv“ (Letv) i „Kihu 360“ (Qihoo 360) nedavno su predstavile svoje jeftine uređaje, a proizvođač telefona „Opo“ (Oppo) ušao je u kineskih prvih pet sa svojim „vanplasom“ (Oneplus), telefonom koji neodoljivo podseća na „mi4“. „Opo“ takođe ima veoma sličan marketing i veb-stranu kao kompanija „Sjaomi“.
Čak i autsajderi kao što su proizvođač građevinskih mašina „Seni hevi“ (Sany Heavy) i rok zvezda Svej Džen oprobavaju se na tržištu pametnih telefona.
Ono što je ključno je da mnogi rivalski uređaji sadrže iste komercijalne čipsetove kao i „Sjaomijevi“ i koriste slične operativne sisteme, zasnovane na Android platformi, što znači da je lako prekopirati ih. „Sjaomi“ je počeo sa „miui“ verzijom Androida, koja se može prilagoditi tako da zameni softver koji dolazi u paketu sa telefonima drugih proizvođača.
U pokušaju da osmisli sopstveni čipset, „Sjaomi“ se udružio sa kompanijom „Lidkor tehnolodžis“ (Leadcore Technologies), koja se utrkuje sa kompanijom „Kvolkom“ (Qualcomm) u proizvodnji jeftinih čipova za pametne telefone.
„Vertikalna integracija u poluprovodnike je način da se obeshrabre imitatori“, kaže Tomas.
„Sjaomi“ se suočava sa najezdom konkurencije, kao i sa međugodišnjim smanjenjem od četiri odsto kineskog tržišta pametnih telefona - koje je najveće na svetu - u prvom kvartalu 2015. godine. Brojke za prvu polovinu godine su bile razočaravajuće, a 34 miliona prodatih telefona nagoveštavalo je da će kompanija s mukom dostići cilj od 100 miliona prodatih telefona za celu godinu.
„Pomučiće se da dostignu cilj“, kaže Brajan Ma (Bryan Ma) iz IDC, američke firme koja sprovodi istraživanja i pruža konsultantske usluge u oblasti informacione tehnologije i telekomunikacija.
Posebno je ironično da broj imitatora raste, imajući u vidu da je „Sjaomi“ na početku negovao reputaciju „kineskog Epla“.
Ta američka grupacija mogla bi biti ona koja se poslednja smeje, budući da mnogi potrošači koji su kupili uređaje kompanije „Sjaomi“ sada prelaze na „ajfon“, što je nakratko vinulo „Epl“ na prvo mesto u Kini u prvom kvartalu.
„Sjaomi“ se takođe suočava sa poteškoćama kada je reč o proizvodima prosečnih cena, gde želi da uspostavi dominaciju. Kineski rival „Huavej“ (Huawei) zabeležio je veliki uspon na listi ove godine, osvajajući 15,8 odsto kineskog tržišta u drugom kvartalu, nešto manje od „Sjaomija“ prema podacima kojima raspolaže IDC.
U nastojanju da uveća obim prodaje, „Sjaomi“ se okrenuo izvozu u Brazil, Indiju, Maleziju i Singapur.
„Oni su uvek imali ambiciju da posluju van zemlje“, kaže Ma, „ali sada je pritisak da se to uradi što pre veći zbog usporavanja rasta na domaćem tržištu.“
CHARLES CLOVER - PEKING