Projektni menadžment u praksi

Najveće greške u odnosu s ljudima

Kada vaše poslovanje zavisi isključivo od usluga i zadovoljstva klijenata, to stvara stres. Tom stresu dodajte i interne međuljudske odnose i dobijate ogroman prostor za greške

Pružanje usluga funkcioniše dokle god klijenti nemaju zamerke. Bilo da se radi o kratkoročnim projektima ili ste kompanija koja traje generacijama, klijenti su srce i duša profesionalnog poslovanja. Oni biznis mogu da dignu u nebesa ili da ga zauvek uklone.

Svi poznati i postojeći problemi u upravljanju projektima najuočljiviji su u poslovanju koje podrazumeva pružanje usluga. Veći projekti ne garantuju i jednostavniji put do uspeha, jer se u takvim situacijama klijent najpre zaboravlja. Kako se vode veliki projekti? Takve projekte treba voditi s posebnom pažnjom, s jasnim planovima, proverenim analizama i sa spremnošću za svaki mogući ishod.

Dakle, gde najčešće greše rukovodioci u sektoru pružanja usluga i kako se takve greške mogu izbeći?

1. Manjak komunikacije

Ovo je vrlo česta greška u poslovanju usmerenom na usluge – nema efikasne komunikacije. Kompanija Afiniti lajv nedavno je sprovela istraživanje o ovoj temi. Rezultati (pod nazivom „Krv, suze i znoj”) pokazuju da su loša ili nikakva komunikacija – i interna i eksterna – kao i nerazumevanje klijenata, razlozi za propadanje čak 80 posto kompanija (od svih zatvorenih) tokom prve godine poslovanja. Ipak, nije lako ostvariti uspešnu komunikaciju.

U navedenom istraživanju, 90 posto preduzetnika je istaklo elektronsku poštu kao odličan način da se korisnici nenametljivo obaveste i upoznaju sa novinama. Sa druge strane, i-mejl je dokazano najbolji način i za internu komunikaciju, koja je takođe ključan element uspešnog poslovanja. Ipak, i u 21. veku ovaj vid komunikacije je često zanemarivan. Projekti rastu, zadaci se gomilaju i tada se najlakše previđaju greške. Jedna od kobnih grešaka jeste ona koju navodimo pod brojem 2.

2. Budžet van fokusa

Jeste, radite s ljudima, ali bez novca – nema ni poslovanja. Istraživanje koje smo naveli kaže da samo 30 posto kompanija koristi programe vezane za upravljanje novcem. Čak 69 posto papirologije i dalje se obrađuje ručno. Time se svaki projekat potencijalno dovodi u pitanje.

Situacija postaje zaista ozbiljna kada se računi ne poklapaju i kada treba utvrditi gde je greška nastala. Tada se – uz potencijalno izgubljen novac – gubi i vreme. Nepovratno. Na kraju, trpi kvalitet usluge, a time i klijenti. Iako zvuči kontradiktorno, problem postaje još veći kada se u takvim trenucima steknu i novi klijenti, jer njihova dokumentacija mora da sačeka dok se prethodna ne sredi, pa nova saradnja u stvari od početka postaje teret.

3. Loša procena vremena

Svaki projekat ima svoj početak i kraj. Sve što se događa između tih ključnih tačaka jeste ono što je angažovanima na tom projektu važno: tema, zadaci, ciljevi, raspored. U poslovanju koje je usredsređeno na pružanje usluga projekti ne traju dugo – 60 posto projekata traje kraće od tri meseca.

Pogrešno se smatra da se neuspeh malih projekata neće odraziti na ukupno poslovanje. Naprotiv: pošto najčešće propadaju projekti kojima se ne posveti dovoljna pažnja, i troškovi su tada van kontrole. Čak 27 posto neuspelih projekata vrlo negativno je uticalo i na ukupan godišnji obrt finansija. Zato svim projektima treba pristupati s podjednakom pažnjom.

Šta možemo da zaključimo? Poslovanje u pružanju usluga može da opstane i uspe samo ako pravilno upravljate projektima i ako svoje klijente činite srećnim. Od klijenata sve počinje: nezadovoljni klijenti stvaraju potrebu za novim projektima koji će to poboljšati, a neuspešno vođenje takvih projekata jeste ono što nepovratno uništava poslovanje. Situacija je još gora ako kompanija koristi zastarele procese u poslovanju. Zato pravilno upravljanje projektima iz dana u dan postaje važnije i sve više je upravo to – ključni faktor za uspeh. I zato mora da bude u vrhu liste prioriteta svakog preduzetnika. Svakoga dana.