POVRATAK U PROŠLOST: Zbog seksualnih napada Britanci hoće da uvedu posebne vagone za žene

AP
Porast prijavljenih seksualnih napada u britanskom javnom prevozu vratio je u centar političke pažnje zamisao o uvođenju posebnih vagona za žene, uprkos zabrinutosti da bi polna segregacija pojačala seksističko ponašanje i ne bi uspela da reši problem

LONDON - Džeremi Korbin, kanidat za predsednika opozicione levičarske Laburističke stranke, rekao je da bi, u slučaju izborne pobede, zamisao o vagonima samo za žene razmotrio tek nakon što bi od žena doznao jesu li sklone takvom rešenju ili nisu.

Britanska prevozna policija (BTP), zadužena za bezbednost u britanskim vozovima, objavila je izveštaj iz kog se vidi da je broj prijavljenih seksualnih napada u javnom prevozu u periodu 2014 - 2015. iznosio 1.399, čak 25 odsto više od dotad rekordnih 1.117 godinu pre.

BTP je tako velik porast pripisao kampanji kojom se ljude ohrabruje da prijave seksualne napade pošto je ispitivanje javnog mnjenja 2013. pokazalo da u proseku deset odsto Londončana biva izloženo neželjenom seksualnom ponašanju, ali ih više od 90 odsto to nikad ne prijavi.

"Neprihvatljivo je da mnoge žene i devojke prilagođavaju svakodnevni život na način da izbjegnu uznemiravanje na ulici, u javnom prevozu i na drugim javnim mestima, od parka do trgovine", rekao je Korbin u pisanoj izjavi.
Korbinu su se odmah suprotstavile političarke, ne samo iz njegove stranke.

"Upravo stižem iz podzemne. Većina putnika su žene. Zašto bismo se morale izolovati da bismo bile sigurne? Zaustavite nasilje nad ženama", napisala je na svojem Twitter profilu laburistkinja Ivet Kuper, ustvrdivši da bi vagoni samo za žene "vratili vreme unazad, a ne rešili problem".

Shutterstock 
Foto: Shutterstock

Parlamentarna zastupnica vladajućih konzervativaca Sara Volaston rekla je da vagoni samo za žene nisu rešenje jer bi to normaliziralo neprihvatljivo ponašanje.

"U zemljama u kojima postoji segregacija žena u javnom prevozu to je znak obespravljenosti, a ne sigurnosti", napisala je na Twitteru.

U pokušaju smanjivanja broja seksualnih napada, sve više gradova u svijetu uvodi isključivo "ženske" vagone u vozovima, autobuse i taksije. Tokio je 2000. bio prvi megalopolis koji je uveo vozove s "istopolnim" vagonima kako bi sprečio zlostavljanje žena.

Za njegovim su se primerom poveli Meksiko Siti, Džakarta i drugi, a brojni gradovi razmatraju tu mjeru.

Prošlogodišnje istraživanje javnog mnjenja provedeno u 15 glavnih gradova širom sveta i Njujork pokazalo je da se 70 odsto žena osjeća sigurnijima u prevozu ako su okružene isključivo svojim polom.

Anketa YouGova pokazala je da je trećina od 400 ispitanica u londonskom javniom prevozu bila izložena usmenom zlostavljanju, petina je doživjela fizički napad, a 45 odsto ih se izjasnilo da bi se osećale sigurnijima u prostorima rezervisanim samo za žene.

Britanska ministarka saobraćaja Kler Peri prošle godine je najavila da će razmotriti uvođenje takve mere u londonskoj podzemnoj željeznici, a njena ideja zasad nije ni usvojena ni odbačena.