NAPREDNE IDEJE: Britanci razmišljaju o uvođenju posebnih vagona za žene u prevozu

Ideja se rodila radi smanjivanja seksualnih napada, ali nije naišla na veliku podršku

LONDON - Porast prijavljenih seksualnih napada u britanskom javnom prevozu vratio je u središte političke scene ideju o uvođenju posebnih železničkih vagona za žene, uprkos zabrinutosti da bi polna segregacija pojačala seksističko ponašanje i ne bi uspela da reši problem.

Džeremi Korbin, kandidat za predsednika levičarske Laburističke stranke, rekao je da bi, u slučaju izborne pobede, zamisao o vagonima samo za žene razmotrio tek nakon što bi od žena saznao jesu li za tu opciju ili ne.

Britanska prevozna policija, zadužena za sigurnost u britanskim vozovima, objavila je izveštaj iz kojeg se vidi da je broj prijavljenih seksualnih napada u javnom prevozu u periodu 2014./2015. iznosio 1399, čak 25 posto više od dotad rekordnih 1117 godinu tanije.

U proseku, deset posto žitelja Londona je izložena neželjenom seksualnom ponašanju, ali ih više od 90 posto to nikad ne prijavi.
"Neprihvatljivo je da mnoge žene i devojke prilagođavaju svakodnevni život na način da izbegnu uznemiravanje na ulici, u javnom prevozu i na drugim javnim mestima, od parka do prodavnice", rekao je Korbin.

Reuters 
Džeremi Korbin, Foto: Reuters


Njemu su se odmah suprotstavile političarke, ne samo iz njegove stranke.
"Upravo stižem iz podzemne. Većina putnika su žene. Zašto bismo morale da se izolujemo da bismo bile sigurne? Zaustavite nasilje nad ženama", napisala je na Tviteru laburistkinja Ivet Kuper, utvrdivši da bi vagoni samo za žene "vratili vreme unazad, a ne rešili problem".

Parlamentarna zastupnica vladajućih konzervativaca Sara Volaston rekla je da vagoni samo za žene nisu rešenje jer bi tako neprihvatljivo ponašanje postalo normalno.
"U zemljama u kojima postoji segregacija žena u javnom prevozu je znak obespravljenosti, a ne sigurnosti", napisala je na Tviteru.

U pokušaju smanjivanja broja seksualnih napada, sve više gradova poseže za ovakvim merama i u autobusima i taksijima. Tokio je 2000. bio prvi megalopolis koji je uveo "istopolne vagone" kako bi sprečio zlostavljanje žena. Potom s to učinili Meksikio Siti, Džaakarta i drugi, a brojni gradovi razmatraju tu ideju. Britanska ministrica prometa Claire Perry prošle je godine najavila da će razmoztiti uvođenje takve mjere u londonskoj podzemnoj željeznici, a njezina ideja zasad nije ni usvojena ni odbačena.