DOBOJ - Mirko Vukeljić u svom ateljeu u Doboju više od 35 godina gradi majstorske i koncertne violine za brojne filharmonije. Godišnje dobojski Stradivari izgradi najviše tri violine, a njihova cena je od hiljadu do četiri hiljade evra.
"Retki su graditelji magične, čarobne violine, kao što su retke duše koje se odrede da sviraju taj instrument i uspeju, jer su gudački instrumenti najteži za sviranje, ali i gradnju", počinje priču majstor Mirko Vukeljić.
U svom ateljeu pod svetlom lampe strpljivo gleda svaki komad javorovog drveta od kog će stvoriti violinu.
"Violina se ne pravi, ona se gradi. Najčešće ih gradim po porudžbini, a reč je o majstorskim i koncertnim violinama za filharmonije širom sveta. Od državne filharmonije u Tokiju, do Stokholma, Amerike, Portugala i tako dalje. Mojih violina nema puno po BiH, dosta su skupe za naše prilike", kaže Vukeljić.
Ovim zanatom počeo je da se bavi pre više od 35 godina.
"Moji dedovi, ujaci i pradede uviek su bili dobri seoski majstori. Ujak me je puštao u radionicu i onda smo svašta nešto radili oko mehanike i stolarije", priznaje Dobojlija. Osim svoje, u život vraća i tuđe violine, a kako kaže, trenutno radi reparaciju jedne iz Nemačke.
"Mnogi pitaju kako neko iz Nemačke da odabere graditelja iz BiH, a odgovor je jednostavan. U stare, vredne violine ne sme svako zavirivati. Ljudi u svetu koji poznaju taj zanat već znaju za mene jer me moja violina najbolje predstavlja", kaže Vukeljić koji je nedavno izgradio i "kockastu violinu", kako bi dokazao da ona ne mora da bude klasičnog oblika.
"Ono što malo ko zna jeste da je veliki italijanski majstor Stradivari za gradnju svojih violina koristio drvo iz Bosne. Posebna priča za gudače je javor čija je podvrsta rebraš, koji ima akustična svojstva, a jako je redak. A najbolji na planeti je iz Bosne i Hercegovine. Ima ga i u Crnoj Gori, ali je naš najbolji. Zato ga je Stradivari i koristio" , ponosno ističe Mirko.
Osim javora koristi se i ebanovo drvo, koje raste u Srednjoj Africi i Boliviji, a nabavlja se u Hamburgu. "Za sve što radiš potrebno je imati filozofiju. Moja je “Ako znaš da naoštriš alat da bude oštriji nego žilet, onda ti gradiš violinu sa lakoćom“, a najvažniji preduslov za ovaj umetnički zanat je i karakter čoveka, jer ljudi kratkog fitilja to ne mogu da rade. Mora da se bude strpljiv, imati dušu, kao što svaka violina ima dušu, zaključuje dobojski Stradivari koji i sam nekad zasvira, ali samo za sviju dušu.