Istina o sudbini mnogih startap kompanija

Koje savete bi trebalo da slušaju mladi preduzetnici

Foto: Pr
Mnogo je tekstova koji vas uče kako da brzo postignete planetarni uspeh, svima je zajednička ista - ne tako dobra - stvar: stvaraju iluziju da se uspeh postiže uvek, brzo i lako

Mnogo je tekstova koji vas uče kako da brzo postignete planetarni uspeh. U svakom od njih postoji makar jedan zaista dobar savet, ali svima je zajednička ista - ne tako dobra - stvar: stvaraju iluziju da se uspeh postiže uvek, brzo i lako.

Kada dobijete prvi posao, imate makar donekle nerealna očekivanja. I dobro je što je tako: zato ste motivisaniji i spremniji da uradite sve što je u vašoj moći. Sudar s realnošću vas natera da svoja očekivanja prilagodite okolnostima, ali ne i da odustanete. Ipak, mnogo je jednostavnije imati ambicije i ciljeve kada se od vas očekuje samo da svoj posao radite najbolje što možete, jer kompanija nije vaša i ni vi sami ne možete da garantujete koliko dugo ćete tu i ostati.

Šta se dešava kada je vaše prvo zaposlenje upravo u vašoj kompaniji? Danas je ovakva situacija sve češća, posebno kada govorimo o poslu u oblasti informacionih tehnologija: centralno znanje i umeće je vaše, ideja je vaša, ulaganja su (najvećim delom) vaša, pa je vaša i kompanija. Imate plan i ciljeve, pronašli ste svoj tim i očekujete da svet osvojite za sedam dana. Takav uspeh ne postoji, sem na nivou statističke greške.

Nažalost, i magazinu „Forbs” uz to kažu i da 90 posto startap kompanija propadne. To je 9 od 10. Zašto? Između ostalog, zato što nisu učili iz iskustva drugih, onih koji su uspeli.

Koje savete bi trebalo slušati?

1. Nećete uspeti

Svaki preduzetnik praktično mora da propadne. Ako ima sreće, nije propala i cela kompanija. Paradoksalno, neuspeh je neophodan za uspeh. Tada nisu važne razmere neuspeha, već to kako ste uspeli da ga prevaziđete. I šta ste iz toga naučili. Prilagođavanje okolnostima, strpljenje i upornost – to su tri ključna elementa za uspeh startap biznisa.

2. Faktor sreće

Da, sreće. Teško je razmišljati o spletu okolnosti kada svi skreću pažnju na predan rad i promišljene odluke. Ali ako se na tržištu odjednom i neplanirano stvori potreba upravo za onim što vi nudite, to jeste sreća. Ako se to ne dogodi, naravno da ne treba da sednete i čekate da vam ponude padnu s neba; naprosto, budite spremni da ugrabite takvu priliku kada se (i ako se) pojavi.

3. Vaš poslovni život jeste vaš privatni život

Kada ste preduzetnik, jedan ne ide bez drugog. Zato ih posmatrajte na isti način. Optimizam, pozitivan pristup, strast, rad na sebi – nikada ih ne gubite iz vida.

4. Nije tako strašno

Nijedan problem nije nerešiv ako vi tako odlučite. Samim tim što ste svesni situacije i svim silama tražite način da je promenite – vi radite za svoj posao. Dokle god probleme rešavate realno i u skladu s okolnostima, u stvari idete napred.

5. Kontakti

Iako se ovo stalno ističe, mnogi preduzetnici ovaj savet nekako previde. Nije zabavno svaku priliku koristiti da razmenite vizitkarte, ali kada jednom uvidite koliko je uspostavljanje veza i poznanstava važno, na svakom izlasku iz kuće ili kancelarije dvaput ćete proveriti da li uz sebe imate i dovoljan broj vizitkarata.

6. Poverenje

Iako traži vreme, poverenje je „najisplativiji” profesionalni odnos. I uvek je dvosmeran: poverenje treba i pružiti i zaslužiti. Potrudite se da ga stvorite i sa poslovnim partnerima, ali i sa zaposlenima.

7. Verujte osećaju

Ako vam stomak „kaže” da je neka odluka dobra – skoro sigurno ste u pravu. Psiholozi sa univerziteta u Tel Avivu dokazali su da oslanjanje na unutrašnji osećaj pri donošenju odluka zapravo funkcioniše gotovo savršeno: kada je trebalo da odluku donesu samo na osnovu osećaja, 90 posto ispitanika bilo je u pravu. Naravno da morate da proučite i podatke, ali uvek verujte sebi.

Da li poznavanje tuđih iskustava garantuje da će vam biti lakše i da ćete do uspeha stići brže? Ne. Ipak, ako je neko pre vas uspeo da određene probleme prevaziđe i voljan je da vas tome poduči – ništa vas ne košta da ga saslušate. A sav novac koji niste potrošili jeste novac koji ste uštedeli i možete pametno da ga uložite u budući razvoj svog poslovanja.