Neka poznanstva rade za vas

Kada ste početnik, poznanstva su polovina uspeha. Ali šta ako nemate odgovarajuća poslovna poznanstva?

Otkako pamtimo, upoznavanje novih ljudi svima nama stvara makar osećaj nelagodnosti. Postaje još komplikovanije kada vam buduće poslovanje zavisi od utiska koji ćete ostaviti. Tada pritisak čini svoje. Sa druge strane, uspešan biznismen uvek mora da ostavi dobar utisak. Kontradiktorno, zar ne? Ipak, morate da postanete vični upoznavanju novih saradnika.

Kao i za ostale poslovne uspehe, i za prisustvovanje poslovnim događajima neophodan je plan.

1. Odredite ciljeve

O ovome morate da mislite unapred. Zašto su vam nova poznanstva potrebna? Koja je vaša „ciljna grupa” za upoznavanje? Kada idete na neki događaj, raspitajte se ko su zvanice i isplanirajte da stignete malo ranije i ostanete i nakon završetka zvaničnog programa. Najbolji susreti ostvaruju se u baru.

2. Bez prodavanja priče

Niste došli da sklapate poslove. Ne hvalite svoje proizvode ili usluge. Mnogo bolji nastup imaćete ako svoje nove poznanike pitate kako vi možete da pomognete njihovom poslovanju. Time ste praktično osigurali da će na vaš poziv ili i-mejl nakon događaja sigurno odgovoriti.

3. Niste robot

Na poslovnim susretima retko ćete zapamtiti sve likove i imena (ali potrudite se). Međutim, šanse da zaboravite nekog ko vas je iskreno zasmejao ili zainteresovao svojom pričom praktično ne postoje.
Ne gubite iz vida: bolje je ostvariti pet stvarnih kontakata nego podeliti 50 vizitkarata. Još gore je ako za sve sagovornike imate isti pristup. Uložite vreme i trud da zapamtite koga ste i zašto upoznali i zapamtili.

4. Neka vas primete

Ako vas ne zapamte i kasnije ne prepoznaju, sav vaš trud je uzaludan. Ukoliko ste na konferenciji, obavezno postavite (smisleno) pitanje nakon predavanja koje vam je važno. Tako će vas primetiti svi prisutni. Ako vaše pitanje pokreće bilo kakvu kontroverzu, budite sigurni da će vam nakon predavanja neko prići da još porazgovarate o toj temi. Na poslovnim događajima pravo pitanje znači magnetsku privlačnost.

5. Nastup u paru

Ako ipak niste dovoljno sigurni u sebe ili ste svesni svojih slabosti, povedite kolegu. Pažljivo ga/je izaberite: potreban vam je neko ko je dobar u onome u čemu vi baš i niste briljantni. Treba da budete savršen tandem. Uz to, uvek je lakše raditi u društvu, čak i kada je rad u stvari proširenje poslovanja. Ako ste stidljivi, oslonite se na nekog otvorenog; ako sebe smatrate preozbiljnim, povedite prikrivenog stendap komičara...

Ne zaboravite da i nakon uspešnog poslovnog događaja postoje pravila. Možda i najvažnije: inicijativu za dalju saradnju morate da ostvarite najkasnije 72 sata nakon događaja. Posle toga će vas ili zaboraviti ili pomešati s nekim drugim. Što znači da prvi utisak koji ste ostavili nije uradio posao. Na kraju, na svaki poslovni događaj gledajte kao na novu priliku za uspeh ili proširenje poslovanja. Kada počnete da ih posmatrate kao prijatnu neophodnost, vi ćete postati onaj koji je ključni kontakt i ona, tj. onajj koga treba šarmirati.