Da li ste dovoljno dobar dizajner da dobijete posao?

Tek ste završili školovanje i tražite prvi posao u struci. Postajete grafički dizajner. Imate znanja, poznajete teoriju, imate i praksu, ali verovatno malo pravog iskustva

Čime ćete se izdvojiti? Znanja najpre iskoristite za samopromociju i napravite odličan portfolio. Pošto ste i za vreme školovanja imali pravu praksu i radili na stvarnim projektima, nećete se na razgovoru za posao pojaviti sa dizajniranim spiskom svega što volite.

Međutim, radove pažljivo izaberite, u skladu sa projektima koje je kompanija za koju ste zainteresovani već ostvarila. I pokušajte da izbegnete slovne greške. Iako se izražavate vizuelno, ne zaboravite na snagu pisane (i pismene) reči. Morate da imate u vidu to da predstavljanje svega čime ćete doprineti svojoj budućoj kompaniji počinje već za vreme razgovora za posao.

Raspitajte se unapred. To ne znači da samo proučite veb stranu kompanije, već da pročitate i ostale članke koje možete da pronađete o njoj. Isto tako, budite spremni da ne budu svi oduševljeni vašim nastupom ili radovima. Tako će biti i u čitavoj vašoj karijeri; ne shvatajte takve kritike lično.

Budite prirodni. Niko ne može da glumi godinama. Odgovarajte na pitanja i potrudite se da objasnite kako ste došli do neke ideje. Dobar proces se često ceni više od konačnog proizvoda – produktivan proces pokazuje da umete da razmišljate na pravi način, dok bi uspešan proizvod mogao da bude i čista sreća. Povedite računa o tome da objašnjenja ne budu predugačka; svaka odlična ideja može da se predstavi u tri rečenice.

I – uspeli ste. Sada na red dolazi uklapanje u kolektiv. Svi pamte svoje prve kolege s posla. Pamte kako su ih upoznali, kako su im delovali i šta su od njih naučili. Najvažnije, pamte kako su ih dočekali i primili u tim. A šta ćete vi uraditi?

Starije kolege već imaju pozicije, jer su ih zaslužili svojim radom. Vi tek treba da pronađete svoj put. Šanse da ćete ikada više imati priliku da kažete praktično sve što vam padne na pamet a da vam niko ne zameri –- ne postoje. Zato morate da budete proaktivni.

Vi izražavate pristup mlađe generacije, svež pogled – ne propuštajte priliku koju imate samo na početku karijere. Kada predstavljate svoju ideju, predstavite i način kako da se ona iskoristi i kako odgovara zadatku koji imate. Ne stidite se da svoje mišljenje iznesete i kada vas ništa ne pitaju. Naravno, birajte vreme i način. Nema opravdanja za nepristojnost.

Budite istovremeno i hrabri i mudri. To nije uvek lako, ali će vam se isplatiti. Udahnite duboko i na sastanku dajte predlog za to kako da se ideja unapredi i poboljša. Ne stidite se – svi će imati razumevanja i ako vaš predlog nije sasvim dobar. Poštovaće to što razmišljate i umete da svoje ideje predstavite.

U idealnom svetu, radićete samo projekte koji vam se dopadaju ili su vam zaista važni. U stvarnom svetu, imate sreće ako takve projekte radite dva puta godišnje. Zato uživajte u njima. Neka vas oni hrane energijom za naredni period. Takva predanost neće proći nezapaženo.

Stariji dizajneri ističu da kod mlađih kolega uvek poštuju ako ovi umeju da slušaju. Iz generacije u generaciju manje razgovaramo, a sve više se dopisujemo. To utiče i na slušalačke veštine. Uvek treba slušati – tako se najlakše uči i upija tuđe iskustvo. Uz slušanje, rizikujte. Postavljajte pitanja i saznajte sve o putu od ideje do proizvoda. Birajte teži put, jer kada uspete, svi će to primetiti. Istaći ćete se i povećati očekivanja.

Najteži deo – budite deo tima. Razgovarajte sa kolegama iz svih sektora. Zapamtite sva imena. Smejte se šalama. Saslušajte kolegu sa problemom. Kada ste grafički dizajner, često imate potpunu slobodu tokom proizvodnog procesa. Zato vam se oprašta i ako ste malo svojeglavi ili neraspoloženi za druženje. Potrudite se da ne postanete omraženi. Bez suvišnih komentara i suvišnih izraza lica.

Niste ni primetili, a prošla je već cela godina. Iako ste i dalje daleko od formiranog profesionalca, više niste ni početnik. Voleli bismo da kažemo da je najgore prošlo, ali nije tako. Ipak, period početničke nesigurnosti i strahova zauvek je za vama. Svi koji su kroz to prošli znaju da je ovo i te kako veliki korak; a samo je na vama da odlučite koliko dugo će vam trebati do narednog stepenika.