BEOGRAD - Zbog zatvaranja mađarskih i hrvatskih granica na tri, odnosno dva dana Srbija je pretrpela štetu od oko 20 miliona evra!
Samo zbog zatvaranja hrvatske granice pričinjena je šteta od nekoliko miliona evra.Prema podacima granične policije, juče je na granici bila kolona vozila duga čak 12 kilometara. Kakve su posledice ove odluke, može se naslutiti i iz podatka da je prošle godine robna razmena s Hrvatskom iznosila 757 miliona evra.
- Zbog zatvaranja mađarskih i hrvatskih granica Srbiji je naneta šteta od oko 20 miliona evra - saopštio je juče premijer Aleksandar Vučić.
Marko Čadež, predsednik PKS, kaže da su posledice zatvaranja teretnog saobraćaja na graničnom prelazu Bajakovo velike, kako po srpsku tako i po ekonomiju regiona, ali i cele Evrope.
- Šteta po Srbiju do sada iznosi nekoliko miliona evra, a biće potrebno vreme da se preračuna realna šteta. Ne mogu da shvatim na koji način Hrvatska odlučuje da se bori s problemom migrantske krize. Ne mogu da vidim nijedan logičan razlog za zatvaranje graničnog prelaza za teretnjake - istakao je Čadež i dodao:
- To je loše i za privrednike u celoj Evropi, jer je u pitanju jedan od najfrekventnijih putnih pravaca u Evropi.
Veselin Milošević, pomoćnik direktora Uprave carina, ukazao je da je pomenuta odluka bila štetna i zbog činjenice da je porasla robna razmena između Hrvatske i Srbije.
Vredno tržište
- Za prvih osam meseci Srbija je u Hrvatsku izvezla robu u vrednosti od 211 miliona evra, a uvezli smo robe za 362 miliona. Naš izvoz u Hrvatsku je porastao za 10 procenata, a njihov u Srbiju za 16 procenata. Na godišnjem nivou, tranzit od granice s Bugarskom do granice s Hrvatskom je oko 300.000 kamiona - rekao je on.
Mlađen Kovačević, ekonomista i član Ekonomske akademije nauka, ukazao je i na indirektne posledice hrvatske odluke.
- Šteta je materijalna za Srbiju, ali i za one firme koje preko Grčke voze robu za Austriju ili Nemačku, i oni mnogo gube, roba može da se pokvari... Pritom troškovi čekanja nisu nimalo naivni, a uz to i partner koji, recimo, u Austriji čeka robu takođe ima gubitke. Da je blokada potrajala, prevoznici su se mogli preorijentisati na Bugarsku, Rumuniju, Mađarsku, što je duža i skuplja distanca, a i indirektna šteta - napominje Kovačević.
Hrvatska je, inače, 10. spoljnotrgovinski partner Srbije. Hrvatska više roba izveze u Srbiju nego obrnuto jer više od 200 hrvatskih firmi posluje u Srbiji, dok tek desetak naših kompanija posluje u Hrvatskoj.
Rasim Ljajić
BRUTALNO KRŠENJE PRINCIPA
Na neočekivan potez Zagreba reagovao je i Rasim Ljajić, ministar trgovine, ocenjujući da je to brutalno kršenje principa slobodne trgovine, te da obe strane trpe ogromnu štetu.
- Ova mera će svakako imati posledice po trgovinske odnose s Hrvatskom. Ovo je jedna zaista nerazumna odluka, koja nije u korist naših odnosa - rekao je Ljajić, ukazujući da izbeglička kriza nema veze sa ovim problemom i da čak ni dve zemlje koje su u ratu ne zabranjuju međusobnu trgovinu i dozvoljavaju bar promet osnovnih vrsta robe.
S njim je saglasan i Miloš Tomić, direktor Uprave carina.
- Šteta je evidentna i nemerljiva - rekao je Tomić.