Učenje kroz igru: Tri jednostavne vežbe za pravilan razvoj govora
Ovaj tekst je preuzet sa sajta Yumama.com
Jezik je najmoćnije sredstvo komunikacije i toga su najsvesniji oni koji se njime najbolje služe. Iz tog razloga, preneti deci ljubav prema lepom izražavanju znači da kod njih i podstičemo jednu praktičnu veštinu korisnu za svakodnevne situacije rešavanja problema, snalaženja, saznavanja i sazrevanja.
Predstavljamo vam par vežbi koje koriste u podsticanju opštih verbalnih sposobnosti, ali, na izvestan način, i podsticanju kreativnosti.
1. Priče u slikama
Možete ih naći svugde na internetu, a jako su korisne za rad sa decom. Na osnovu slika, dete treba da ispriča što interesantniju i bogatiju priču, da svaku od slika dobro opiše, da osmisli dešavanja „između“ slika koja omogućuju smislenu povezanost između njih. Ako dete nema iskustva u ovakvim vežbama, moguće je da će isprva priča biti siromašna. Tu možete da učestvujete i vi kao roditelji postavljajući dodatna pitanja. „Koga sve tu vidiš? Kako se zovu ti likovi? Hajde da im damo imena! Šta misliš kakvi su ti likovi?” Tako možete da potpitanjima navodite dete da vam nešto više kaže o mestu gde se radnja dešava, o samoj radnji (“Kako on to radi? Šta misliš da li je jako šutnuo loptu?”)
Možete i da vi ispričate priču, da dete dobije primer (model) kako to može da radi. Takođe, ako želite da malo vežbate redoslede, možete da pomešate sličice i da pustite dete da ih rasporedi. Možete i da date samo prvu i poslednju sličicu i ispričate uvod i zaključak (odnosno, početak i kraj) a dete podstaknite da smisli radnju između.
Ne morate da čekate školski uzrast da biste započeli sa ovakvim aktivnostima. Jednostavnije primere ove vežbe možete raditi već sa decom na uzrastu od četiri godine (a i nešto ranije, što naravno, zavisi od samog deteta).
2. Pažljivo slušamo priču
Ovakva priča je odlična ne samo za podsticanje lepog izražavanja, već i pažnje. Vi čitate priču, a dete pažljivo sluša i potom odgovara na postavljena pitanja u vezi sa pričom. Naravno, da biste detetu privukli pažnju, izaberite priču u vezi sa nečim što je detetu zanimljivo. Uz vežbanje pažnje i lepog izražavanja kroz odgovaranje na postavljena pitanja, dete pritom i uči nešto što mu je zanimljivo. Od ove vežbe, dete ima trostruku dobit. 3. Igre rečima
Ispišite različite vrste reči na papirićima (imenice, glagole, prideve, priloge, zamenice) i ubacite u jednu teglicu. Da bi detetu bilo interesantnije, možete da “promućkate” teglicu i da dete potom izvadi nekoliko reči (za početak, recimo, tri). Tada na osnovu tih reči može imati zadatak da sastavi rečenicu ili kratku priču.
Recimo da je dete izvuklo reči : dečak, lopta, reka. Možete dati zadatak da dete sastavi rečenicu od najmanje šest reči. Ako dete krene od rečenice “Dečak je šutnuo loptu u reku“, možete ga navoditi da je obogati pitanjima - kakav je dečak, kako je šutnuo, kakvu loptu. Ako je zadatak da se sastavi priča, obratite pažnju da, ma koliko kratka, priča teče od početka preko sredine, do kraja. Za decu koja još uvek ne znaju da čitaju, možete umesto ispisanih reči imati papiriće sa sličicama.
Ukoliko neka vežba deluje preteško detetu, vratite se jedan korak unazad, jer ovakve vežbe ne treba da budu prelake detetu (jer onda nema učenja), ali ne smeju biti ni preteške (jer onda dete frustriramo, stvarajući otpor kod njega). Tražite optimalnu meru za svoje dete, tako da ovaj proces učenja lepog izražavanja njemu bude zanimljivo putovanje.
Sa sajta Yumama.com preporučujemo još:
Razvoj govora kod dece: Neophodne aktivnosti do treće godine
Nepravilan izgovor glasova: Da li je vašem detetu potreban logoped?
Roditelji, ne žmurite pred nasiljem: 10 saveta kako da pomognete detetu da se zaštiti od nasilnih vršnjaka
Yumama Blog stručnjaka: Odgovori na najčešća roditeljska pitanja
Upozorenje svim roditeljima: Poljubac neznanca umalo nije ubio moju bebu