EVO ZAŠTO SE KUMSTVO NE ODBIJA: Smatra se velikim grehom ako nemate dobar razlog!
Kum je i glavni svedok pred Bogom i ljudima na venčanju, on krštava mladencima decu, venčava decu i tako redom do svoje smrti kada ga nasleđujenjegov sin. Za kuma se kaže da je rod rođeni, važniji od svakog pobratima i prijatelja, on priskače na svaki poziv da pomogne. Sa njim se savetuje o važnim pitanjima i životnim problemima i ostavlja mu se na čuvanje kuća sa čitavom porodicom kada se odlazi na put, ili u rat.
Odbiti nečiji poziv na kumstvo, smatra se velikim grehom i ne odbija se bez velikog razloga.
Kumstvo je starinska narodna ustanova, starija od hrišćanstva. Crkva je sankcionisala kumstvo i dala mu današnje obeležje. Naziv kum poznat je svimSlovenima. U pisanim izvorima spominje se krajem IX veka, za vreme Petra Gojnikovića, upravo neposredno posle primanja hrišćanstva. Po tom najstarijemspomenu vidi se da su primarni oblici kumstva postojali i pre pojave hrišćanstva.
Barski rodoslovac (Dukljanin, oko sredine XI veka) spominje, po predanju, kumstvo iz vremena župana Vojislava (oko sredine XI veka). KraljicaJelena pisala je 1304: "Lubavnomu mi sinu i kumu knezu dubrovačkomu i vsoj opščine." Godine 1433. kumče je bio sin nekog Ivaniša, a kum grad Dubrovnik, koji su zastupali Ivan Gundulić i Niko Đordić. Dubrovnik je izdao naređenje svojim zastupnicima da: po domaćem običaju prime kumstvo i pošto dečaku ostrižu kosu, da mu pramenove kose zamotaju dar od 30 zlatnika. Po ovom kumstvu jasno se vidi da su se njime održavali dobri odnosi među susedima, Bosnom i Dubrovnikom. Jedno kumstvo nastalo zbog ubistva spominje se u Crnoj Gori 1442. godine.
Za venčanje mladenaca traži se kum, čovek bez poroka i koji uživa ugled u narodu. Po čl. 75. Grbaljskog zakonika: "Koji bi se Grbljanin odrekao kumstva mokroga (krštenoga) da plati globu Grblju 50 cekina kao odmetnik (od) Boga i sv. Jovana," a po cl. 76: "Kumstvo suho (venčano i šišano) ostaje na volju ko hoće ili ko neće; ali za stidno nađosmo kad bi ova dva suha kumstva odrekao."
U narodu se veruje da se kumstvom može obavezati zmija da ne ujede, vuk dane kolje stoku, miš da ne čini štetu, itd. Onda je razumljivo koliko se cene i poštuju gotovo do obožavanja kumstva među ljudima. Kum uvodi nevestu unovu porodicu i mističnim putem stvara porodično srodstvo. Njegovimučestvovanjem u obredu venčanja osigurava se dolazak potomstva, kojenastavlja domaći kult, jača rod i bratstvo. Dete je s majkom, ponegde i s ocem(kuvada), nečisto, u vlasti đavola od rođenja pa do krštenja. Kum preuzimadete iz vlasti đavola, pa ga uvodi u vlast dobrog božanstva, sada Boga.
(Opusteno)