Kako da budete frilenser zdravog razuma
Biti frilenser jeste jednostavno, fleksibilno i prilično popularno – samo američka Unija frilensera ima oko 53 miliona članova, a ima i onih koji se nisu registrovali u udruženjima.
Svakako, prednosti je mnogo: gospodarite svojim vremenom, uvek možete da u radno vreme uklopite i odlazak u kupovinu ili plaćanje računa, za vas kod zubara nikada nije gužva… S druge strane, pozitivan profesionalni imidž i onda kada (skoro nikad) niste u sedištu svog poslodavca, može da bude priličan izazov.
Kada ste IT stručnjak, održavanje mreže je uvek važnije od održavanja mreže kontakata. To što server sklapate zatvorenih očiju ne znači da na isti način sklapate i poznanstva. Zato, evo nekoliko saveta.
1. Koristite sve dostupne alate
Svaka kompanija koja sarađuje s frilenserima ima i načine kako da prati njihov rad. Ti alati postaju sastavni deo vašeg života, svakog radnog dana. Ako vam je ikada smetalo to što vas neko sve vreme nadgleda, sada je pravi trenutak da se toga oslobodite. Ne samo što će vaš poslodavac znati kako i koliko napredujete, već ćete i vi imati „crno na belo” kako da bolje organizujete svoj pristup i rad.
Uz to, bićete u stalnom kontaktu i sa nadređenima, ali i sa kolegama, što jeste važno za održavanje timskog duha. Ali nikako ne zaboravite: svaki video-poziv znači da vide i vas. Budite prirodni i opušteni – govor vašeg tela mora da bude isti kakav bi bio da ste u istoj prostoriji sa svojim sagovornicima, prikladno se obucite (makar onaj deo koji se vidi) i obratite pažnju na prostor u kom se nalazite – sve mora da deluje profesionalno.
2. Razgovarajte, sa svima
Kontakt sa poslodavcem i kolegama mora da bude stalan, u idealnim uslovima – prethodno dogovoren za na primer isto vreme svakoga dana. I sve pitajte: vaše kolege prate sva dešavanja u kancelariji, što podrazumeva i privatne proslave ili probleme.
Potrudite se da znate takve stvari, da sebe ne biste doveli u situaciju da nekoga povredite ili uvredite. Isto tako, uvek u rasporedu sačuvajte termine za sastanke zakazane u poslednjem trenutku. To znači i da u svakom radnom danu imate i termine kada ste nedostupni – pauze, vreme za ručak i lične obaveze – a o tome obavezno unapred obavestite svoje kolege.
3. Postavite jasne granice
Suviše često se događa da se frilenser doživljava kao neko ko je stalno na raspolaganju. Bukvalno. Jer, čim ne odlazite na određeno vreme u kancelariju, to znači da radite kad vam padne na pamet i koliko želite, pa zašto vas onda i ostali ne bi zvali kad god im odgovara? Da, imate nestandardne uslove za rad, ali nema razloga da se vaše vreme ne poštuje. Ako je zaista neophodno, neka vam pošalju SMS. Još bolje je ako vam kompanija obezbedi mobilni telefon – tada u potpunosti razdvajate privatni i profesionalni život.
4. Radni prostor
Iako nema ograničenja u tome sa kog mesta ćete obavljati svoj posao, mnogo će vam lakše biti da imate kakav-takav radni prostor. Pošto dugo sedite, obezbedite sebi udobnu stolicu i dovoljno veliki sto. Neka to mesto bude vaša kancelarija.
Ovo će vam mnogo pomoći i da se prebacite u poslovni način razmišljanja. Kada je radno vreme završeno, i vi ćete – kao i „obični” zaposleni – napustiti taj prostor i preći u neku drugu prostoriju u svom domu.
5. Šetnja
Da ste u kancelariji, nekoliko puta dnevno biste ustali i prošetali: do susedne kancelarije, do kola, jer ste nešto zaboravili, do kuhinje po kafu… Potrudite se da šetate i kod kuće. Kada završite određenu etapu posla, prošetajte po kući ili do ugla ulice. Razbistrićete um i biće vam lakše da nastavite.
U ovakve „šetnje” spada i stvarno napuštanje vašeg doma zbog poslovnih obaveza. Iako ne radite u kancelariji sa ostalim kolegama, potrudite se da što češće idete na poslovne događaje. Tako ćete upoznati nove kolege, saradnike i klijente. Za vas to može da znači i potencijalni novi posao ili projekat. U direktnom kontaktu upoznaćete se i sa novinama u poslu i na tržištu, mogućnostima za napredovanje, razmenićete ideje i čućete tuđa mišljenja.
Čak i kada se navedu sve loše strane toga što ste frilenser, onih dobrih je uvek više. Na kraju krajeva, radite u miru i tišini ili uz najglasniju moguću muziku i niko se zbog toga neće buniti. Zato – ne gubite prisebnost. Kada radite, budite sto posto predani. A zatim isto toliko uživajte. Jer koliko vaših prijatelja koji rade u kancelarijama to mogu sebi da priušte?