BEOGRAD - Vojsku Srbije potresa novi skandal - iz zvanične istrage o helikopterskoj nesreći, u kojoj je poginulo sedmoro ljudi, volšebno je nestao audio-snimak na kojem se čuje kako načelnika Generalštaba Ljubišu Dikovića obaveštavaju o poletanju letelice, saznaje Kurir.
Tako ni u transkriptima razgovora operativnog centra sistema odbrane, koji su razmatrani u istrazi, nema dela koji se tiče kontakta sa Dikovićem.
- Diković na sve načine pokušava da sa sebe skine odgovornost za nesreću i svali je na generale Ranka Živaka i Predraga Bandića.
Da Diković nastoji da se „opere“, potvrđuje i nedavna prvostepena presuda Vojnog disciplinskog suda kojom su kažnjeni samo Živak i Bandić. S druge strane, Diković, njegov zamenik Jovica Draganić i komandant Združene operativne komande Slavoljub Janićijević u slučaju pred tim sudom se uopšte ne pominju iako su učestvovali u operaciji.
Izvor Kurira tvrdi da prvi čovek VS po svaku cenu pokušava da se izvuče i izbegne odgovornost za tragediju.
- To se videlo još kad su u komisiju koja je ispitivala okolnosti pod kojim se desila nesreća postavljeni Jovica Draganić i i Slavoljub Janićijević, koji su bili direktno uključeni u operaciju. Janićijević je bio komandant Združene operativne komande, kojoj je potčinjen Operativni centar sistema odbrane, preko koga je koordinarana akcija spasavanja. Taj centar o svojim aktivnostima izveštava zamenika načelnika Generalštaba Draganića, kao i načelnika Dikovića. To znači da je sa svime bio upoznat sam vrh vojske, pa i Diković. Međutim, njihova odgovornost ne samo što nije ispitivana nego su Draganić i Janićijević čak i istraživali slučaj u kom su bili direktni učesnici, što je van svake pameti - objašnjava naš sagovornik.
Izvor Kurira ukazuje i na nelogičnosti Vojnog disciplinskog suda, koji je kaznio samo Bandića i Živaka.
- Draganić i Janićijević se nigde i ne spominju iako su oni bili u lancu komandovanja. Ako je kažnjen Živak, koji je komandant vazduhoplovstva, pod čijom ingerencijom je Operativni centar vazduhoplovstva, zašto nije ispitana odgovornost Draganića i Janićijevića, kojima je potčinjen Operativni centar sistema odbrane?! - ističe naš sagovornik.
Kako je rekao, vojni vrh je imao mogućnost da obustavi akciju spasavanja, ali to nije učinio, što znači da je praktično odobrio njeno izvođenje.
Sukob interesa
- Ranije smo imali takve situacije, pa su letovi spasilačkog helikoptera otkazivani bukvalno u poslednji čas ako nisu bili ispunjeni bezbednosni uslovi. U ovom slučaju to nije učinjeno - zaključuje sagovornik Kurira upoznat sa dešavanjima u vojnom vrhu.
Bivši komandant vazduhoplovstva Sreta Malinović objašnjava da oni koji su u određenoj fazi znali za zadatak ne mogu biti u istrazi, a kamoli da je vode.
- Krajnje je neobično to što se nigde ne pominje njihova odgovornost. S obzirom na nivo starešina upletenih u nesreću, istragu je trebalo da preuzme Inspektorat odbrane - navodi Malinović.
Šta je sa ostalima?
On smatra da ima elemenata da se preispita i odgovornost generala Dikovića.
- Odgovornost nije mogla biti svedena samo na Živaka i Bandića - zaključuje Malinović.
Jovica Draganić tvrdi da nije bilo sukoba interesa u istrazi.
- Nisam bio deo komandnog lanca, pa nije moglo da bude sukoba interesa - tvrdi on.
Janićijević i Diković nisu odgovorili na pitanja Kurira.
Bilans Dikovićevog komandovanja
POGINUO MU 21 VOJNIK
Izvor Kurira ističe da ovo nije prvi put da Diković pokušava da sa sebe skine odgovornost za tragedije u Vojsci.
- Od Branka Krge do Dikovića izmenilo se pet načelnika Generalštaba. Za to vreme poginulo je 13 vojnika. Posle dolaska Dikovića, smrtno je stradala 21 osoba - zaključuje naš sagovornik.
Ekskluzivno general predrag Bandić pisao Vojnom disciplinskom sudu
NISAM KRIV, SVE SAM RADIO PO ZAKONU!
Tokom postupka pred Vojnim disciplinskim sudom general Predrag Bandić uputio je tom organu pismenu odbranu, u kojoj je naveo da je radio po zakonu i da nije kriv za nesreću.
U dokumentu u koji je Kurir imao uvid Bandić ističe da je sve što je učinio tokom kobne noći bilo po vojnim pravilima i zakonima, kao i da je o toj operaciji službenim putem izvestio nadležne.
Objašnjavajući zašto je postupio bez pismenog naređenja, general je naveo da su i ranije u hitnim akcijama spasavanja helikopteri poletali samo na osnovu usmene naredbe.
„Model postupanja u datoj situaciji nije odstupao od više puta primenjene prakse u sličnim okolnostima“, naveo je general u svojoj odbrani.
Pored toga, Bandić je istakao da su njegovi pretpostavljeni mogli da narede da se operacija obustavi.
„Lanac komandovanja je 13. marta 2015. godine imao dovoljno vremena da reaguje i zaustavi izvršenje da je procenio da za to postoje razlozi“, stoji u tom dokumentu.
Takođe, Bandić navodi da nakon što je obavestio operativni centar više nije imao kontakt s posadom helikoptera, niti se više mešao u komandovanje operacijom.