Nove istrage i novi nepovoljni dokazi za dizel-motore
Nemački regulator trenutno vodi intenzivne razgovore s nekoliko proizvođača automobila zbog povišenog nivoa štetnih gasova dizel-motora otkrivenog u probnoj vožnji, nakon skandala koji je potresao „Folksvagen“ (Volkswagen).
Prošle srede nemačka savezna agencija za nadzor prometa motornih vozila KBA prvi put je imenovala 16 proizvođača automobila čije modele analizira, uključujući vodeće nemačke marke kao što su „dajmler“ (Daimler) i BMW, pored „forda“ i „opela“ „Dženeral motorsa“ (General Motors).
U toku je proces testiranja vozila koja pravi sam brend VW, plus onih koje proizvode kompanije u njegovom vlasništvu „Audi“ i „Porše“ (Porche).
Portparol KBA odbio je da kaže s kojim proizvođačima automobila se vode razgovori i koji modeli su obuhvaćeni istragom. Regulator je dodao da nema naznaka uređaja koji umanjuje efikasnost sistema za kontrolu ispuštanja štetnih gasova, čija je upotreba protivzakonita.
VW priznaje da je u skoro 11 miliona dizel-vozila bio ugrađen ovaj softverski uređaj, koji služi da u laboratorijskim testovima umanji brojke koje pokazuju stepen emisije štetnih azotnih oksida.
Izgleda da nalazi KBA potvrđuju zaključke različitih lobističkih grupa, koje već dugo tvrde da kola pri stvarnoj vožnji ispuštaju mnogo više ugljen-dioksida i azotnih oksida nego tokom prevaziđenih evropskih laboratorijskih testova.
Međutim, ova otkrića dolaze u trenutku kada vlade i regulatori širom sveta i dalje oštro motre na automobilsku industriju, dva meseca nakon što je američki nadzorni organ za zaštitu životne sredine prvi razotkrio da VW na testovima lažira podatke o emisiji štetnih gasova.
KBA, koja nadzire rad centara za testiranje na najvećem evropskom tržištu automobila, od kraja septembra nanovo procenjuje emisiju vozila, kako u laboratorijskim uslovima tako i na putevima.
Saopštila je da testira više od 50 modela, koji su delom izabrani zbog svoje popularnosti, ali takođe nakon što je agenciji skrenuta pažnja na sumnjive podatke o ispuštanju štetnih gasova.
„Na osnovu grubih podataka, do sada je uočen delimično povišen nivo azotnih oksida u različitim uslovima vožnje i različitim sredinama“, saopštila je ta agencija. Nakon razgovora s proizvođačima automobila KBA planira da ide dublje u procenu ovih podataka. Tek tada bi agencija imala dovoljno osnova za pokretanje nekog pravnog postupka, dodaje se u saopštenju.
„Ford“ je izjavio da do sada nije dobio zvanični zahtev od KBA za dostavljanje informacija u vezi s njenim poslednjim saopštenjem.
„Opel“ je rekao da ima redovne kontakte sa KBA, ali je odbio da dalje komentariše.
„Dajmler“ je saopštio da je „informisan o istrazi KBA i da je podržava“, dodajući: „Nemamo šta da krijemo“.
BMW je rekao „da ne lažira nikakve testove emisije izduvnih gasova“.
„Poštujemo zakonska ograničenja u svakoj zemlji. Očekujemo da naša vozila ispunjavaju kriterijume testiranja koje trenutno sprovodi KBA.“
VW je odbio da komentariše.
Dobro je poznato da proizvođači vozila koriste zakonski dozvoljene tehnike kako bi postigli optimalne rezultate na laboratorijskim testovima emisije.
Ali analitičari kažu da istrage poput ove koju sprovodi KBA povećavaju verovatnoću da još neki proizvođač bude uvučen u skandal zbog lažiranja podataka o izduvnim gasovima.
„Svi proizvođači negiraju da koriste protivzakoniti softver u dizel-vozilima“, navodi Dominik O’ Brajen (Dominic O’Brien), analitičar investicione firme „Egzan BNP Paribas“ (Exane BNP Paribas). „Ali meni ova debata liči na onu o razlici između izbegavanja poreza i utaje poreza.“
„Ako posmatramo stvari bez ulepšavanja, nijedan metod lažiranja ne izgleda dobro, ali to ne znači da je protivzakonit.“
Istraga uvećava verovatnoću da će evropski zvaničnici nastaviti da se odlučno zalažu da se probna vožnja od 2017. godine uvrsti u testove koji mere emisiju azotnih oksida.
Andy Sharman - London