Prošlonedeljni sajam u Dubaiju, središtu jednog od najbrže rastućih regiona kada je reč o vazduhoplovnoj industriji, obeležilo je potpuno odsustvo porudžbina, koje je pojedine čelnike ovog sektora dovelo u iskušenje da se spakuju i odu kući.
„Ovo je najslabiji sajam koji sam video u poslednjih 10 godina“, kaže jedan rukovodilac iz „Katar ervejza“ (Qatar Airways), avio-kompanije sa sedištem u Dohi. Podsetimo, 2013. godine sve je bilo mnogo drugačije.
Brzorastuće kompanije iz Persijskog zaliva - „Emirejts erlajns“ (Emirates Airlines), „Etihad ervejz“ (Etihad Airways) i „Katar ervejz“ (Qatar Airways) - utvrdile su svoj status predstavivši nekoliko veoma vrednih ugovora sa „Erbasom“ i „Boingom“.
U samo jednom danu ovi avio-prevoznici objavili su da planiraju da kupe putničke avione u vrednosti od 140 milijardi američkih dolara po kataloškim cenama - iako su mogli da ostvare znatne popuste zbog velikog broja aviona koje poručuju.
Verovatno je jedina komercijalna porudžbina na ovogodišnjem sajmu bila ona vijetnamske kompanije „Vijetdžet“ (VietJet), koja je sa „Erbasom“ potpisala ugovor o kupovini 30 uskotrupnih aviona tipa „A321“ vredan osam milijardi dolara.
„Boing“ je pokušao da skrene pažnju s nedostatka narudžbina time što je otkrio identitet klijenta s kojim je prethodno potpisao ugovor u istoj vrednosti za 75 uskotrupnih aviona tipa „737“, a to je indijski „Džet ervejz“ (Jet Airways).
Sada se postavlja pitanje za „Erbas“, „Boing“ i njihove investitore da li je bujica komercijalnih ugovora koja je donela rekordan broj narudžbina konačno presušila u vrelom Dubaiju.
„Ciklusi ne mogu trajati u nedogled“, kaže Nik Kaningem (Nick Cunningham), analitičar u „Ejdžensi partnersu“ (Agency Partners).
„Moralo je doći do smanjivanja potražnje.“
Sigurno da je kapacitet državnih zalivskih avio-prevoznika za kupovinu novih letelica ograničen. „Najveće porudžbine u vazduhoplovnoj istoriji dogovorene su 2013“, kaže ser Tim Klark, predsednik kompanije „Emirejts“.
Čelnici „Etihada“ naglašavaju da ova avio-kompanija sa sedištem u Abu Dabiju ima dovoljan broj porudžbina da opstane do 2025. godine, a Akbar el Baker, izvršni direktor „Katar ervejza“, kaže da ne planira da kupuje putničke avione u skorije vreme.
Uz velike potrošače van tržišta u ovom momentu, nije ni čudo što su ulagači nervozni kada je reč o avio-industriji.
Još jedan razlog za oprez jeste to što se mnoge porudžbine koje su u protekle četiri godine primili „Erbas“ i „Boing“ odnose na novu generaciju aviona kratkog i dugog doleta sa efikasnijom potrošnjom goriva - a ti ugovori su nastali kada su cene nafte bile visoke. Kako je cena sirove nafte pala u poslednjih godinu dana, neki avio-prevoznici sada odlažu zamenu starijih letelica.
„Tokom poslednjih 10 meseci primetili smo postepeno ali znatno slabljenje interesovanja investitora za vazduhoplovni sektor“, kaže Robert Stalard (Robert Stallad), analitičar u „RBC kapital markits“ (Capital Markets).
„Investitori su skloni da prvo prodaju - a posle postavljaju pitanja.“
„Boing“ i „Erbas“ smatraju da nema razloga za zabrinutost i tvrde da su globalni izgledi za avio-saobraćaj toliko dobri da će avio-kompanije širom sveta morati da kupe nove avione, bez obzira na cenu nafte.
Kina će uskoro imati najveće domaće tržište avio-saobraćaja na svetu po broju putnika, a još uvek nema dovoljno aviona da zadovolji potražnju. Usporavanje njene ekonomije nije promenilo ova očekivanja.
„Iako se trenutno usporava, kineski privredni rast i dalje premašuje sve naše dugoročne prognoze rasta avio-kompanija i prihoda“, smatra Džon Vodžik (John Wojick), komercijalni direktor u „Boingu“.
Dag Harned (Doug Harned), analitičar u „Bernstajn riserč“ (Bernstein Research), tvrdi da avio-kompanije nailaze na ograničenja u kapacitetu i poslovanju, što znači da će svetska flota morati da nastavi da raste - čak i ako tempo bude malo sporiji od onog koji predviđaju „Erbas“ i „Boing“.
Oba proizvođača aviona suočavaju se sa sopstvenim izazovima u prodaji. „Boingova“ nova verzija uskotrupne letelice „737 maks“ slabije se prodaje od „Erbasove“ alternative „A320 Neo“. „Erbas“ već dve godine nije privukao nijednu novu mušteriju za svoj superdžambo „A380“.
Problemi ovih kompanija mogu zamagliti realnost kada je reč o osnovnoj potražnji na tržištu, kaže Kaningem. On tvrdi da je možda još uvek rano da se uspešno predvidi budućnost ovog ciklusa, ma koliko bio neuzbudljiv sajam u Dubaiju:
„Koliko se još može povećati kapacitet tržišta? To je neizvesno. Predstoji nam usporavanje i postoje podaci koji ukazuju na to. Ali u ovom trenutku to još uvek nije konačno.“
Peggy Hollinger industry editor