5 načina da postanete bolji slušalac
Neki od najuspešnijih preduzetnika moraju još mnogo da rade na veštini slušanja. Ako dozvolite sebi da čujete šta drugi imaju da kažu, naročito kolege i vaši klijenti, učinićete sebi veliku uslugu. Povratne informacije za poslovnog čoveka mogu biti od neprocenjive vrednosti. Budite oprezni da ne kritikujete ili osuđujete – jednostavno ih saslušajte.
Evo pet tehnika da budete uspešniji u slušanju:
Oslobodite svoj govor tela
Vaše telo otkriva da li ste zaintersovani za ono što sagovornik ima da kaže, Kada aktivno nekoga slušate, blago se nagnite i ostvarite kontakt očima. Jednostavan osmeh i povremeno klimanje glavom pokazaće da ste zainteresovani i uključeni.
U situacijama kada se osećate nelagodno može se desiti da nesvesno prekrstite ruke, stavite ih u džepove ili na neki drugi način pokažete da ste nervozni. Ove male fizičke barijere mogu obeshrabriti ljude u nameri da vam priđu.
Ostanite uključeni
Ako ste u okruženju koje je krcato ljudima, usredsredite se više na osobu koja je u vašem društvu, a manje na ono što se događa okolo. Slično, kada razgovarate telefonom učinite napor da isključite kompjuter i posvetite nepodeljenu pažnju osobi sa kojom razgovarate. Kada osete da im se ne posvećuje dovoljno pažnje, ljudi se često osećaju nevažnim. Probajte da ih poštedite ovih osećanja.
Odolite iskušenju da prekinete nekoga usred rečenice
Često osećamo snažan poriv da završimo rečenicu svog sagovornika da bismo mu pokazali da razumemo poruku. Ipak, ova navika može izazvati pogrešan efekat i biti shvaćena kao vaša neučtivost i nestrpljenje. Slušanje gradi poverenje. Kada nekome ‘upadnete’ u reč, ma koliko vaša namera bila dobra, znajte da ste sprečili sagovornika da u potpunosti izrazi svoja osećaja ili mišljenje. Da sebe lakše iskontrolišete, uvek napravite pauzu od nekoliko sekundi pre nego što odgovorite.
Postavljajte pitanja
Dve najmoćnije reči u razgovoru su „Recite mi”. Ljudi će se oraspoložiti kada ih upitate važna pitanja i pažljivo slušate njihove odgovore. Ako pokažete aktivno interesovanje za živote drugih, oni će vam uzvratiti istom merom.
Otvorena pitanja pružaju najbolju priliku za ljude da daju opsežan odgovor na zadatu temu. Ona čine da razgovor teče glatko. Ako ne razumete poentu koju neko iznosi, uvek pitajte da vam pojasne stvar.
Vežbajte empatično slušanje
Ne slušajte samo svojim ušima, slušajte i očima i svojim srcem. Ne morate da se složite sa sagovornikom da biste pokazali razumevanje. Zamislite kako se on ili ona osećaju. Stavite se u njihovu poziciju da biste u potpunosti razumeli tuđu tačku gledišta.
Nažalost, većina ljudi ne sluša da bi razumeli, oni slušaju da bi dali odgovor. Zato je važno da se ne fokusirate previše na ono što ćete sledeće kazati. Usredsredite se na sagovornikovu priču. Postavite sebi pitanja poput „šta bih ja uradio da sam na njegovom mestu?”. I tek kada ste u potpunosti apsorbovali sve što je rečeno, odgovorite promišljeno.
Slušanje spada u red veština komunikacije i jedno je od ključnih sastojaka uspeha. Personal Development Program na ITAcademy posvećen je isključivo razvijanju korpusa veština neophodnih za uspeh u bilo kojoj karijeri. Više o programu možete saznati na ovoj adresi.