Aktuelno

SPREMITE GUME ZA ZIMU: Glava je u torbi s letnjim pneumaticima!

Profimedia
Bezbednost svih učesnika u saobraćaju nije merljiva. Ako nemate sezonsku „obuću“, odustanite od vožnje

Ne mali broj ljudi u Srbiji na svojim vozilima ne koristi zimske pneumatike, ne razmišljajući o tome šta sve može da se dogodi, već samo o tome koliko novca treba izdvojiti za njih. Ruku na srce, i važeći pravilnik donekle ide na ruku onima koji odustaju od kupovine zimskih pneumatika.

Naime, prema Pravilniku o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima u delu koji se odnosi na obaveznu i zimsku opremu predviđeno je da u periodu od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju biti opremljena sa sve četiri zimske gume, ali ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica. Ukoliko su vremenske prilike u toku zimske sezone takve da nema snega i leda na kolovozu, zimski pneumatici nisu obavezni.

Koliko ima onih koji zbog toga neće uopšte staviti zimske pneumatike, vodeći se time da neće voziti kad ima snega, leda ili poledice? I šta je s ostalim parametrima, poput niske temperature? Poznato je da letnji pneumatici, pa čak i pneumatici za sva godišnja doba, slabije ili uopšte ne rade svoj posao ako je temperatura niža od sedam stepeni Celzijusa, jer se stvrdnjavaju i vožnja s njima postaje krajnje rizična. Šta će se desiti ako s takvim pneumaticima po lepom i sunčanom danu, na plus 15 stepeni, odete negde, a potom na toj lokaciji ili usput dođe do naglog pogoršanja vremena, padne sneg i temperatura se spusti?

U tom slučaju ne samo da rizikujete ko zna kakve posledice već možete podleći i zakonskoj odgovornosti ukoliko budete uhvaćeni bez zimskih guma na svom vozilu. Istovremeno, savetujemo vozačima da odustanu od kompromisa, odnosno da samo na pogonske točkove stavljaju zimske gume, što se neretko dešava. To takođe nije bezbedno, jer u zavisnosti od toga da li su pogonski točkovi napred ili pozadi, može doći do proklizavanja, zanošenja i gubitka kontrole nad vozilom u krivinama. Takođe, podsećamo da se prema istom pravilniku na vozilima ne smeju postavljati pneumatici s klinovima, a dubina gazećeg sloja na gumama za zimsku upotrebu ne sme biti manja od 4 mm.

Proverite oznake
KAKO PREPOZNATI ZIMSKU GUMU

Prilikom odabira zimskih pneumatika obavezno treba proveriti da li se na njima nalazi znak planine s pahuljom, jer su to jedine prave i proverene gume te vrste. Pored te oznake, zimske gume mogu sadržati i oznaku M+S, M&S ili M. S., što ne engleskom označava „mud and snow“, odnosno blato i sneg. Oznaku M+S mogu imati i univerzalni pneumatici, pa i to o tome treba povesti računa, a u tom slučaju znak planine s pahuljom rešava nedoumicu.