Gugl protiv pravila za autonomne automobile

Reuters
Odeljenje za motorna vozila u Kaliforniji nije dozvolilo upotrebu potpuno samovozećih automobile na putevima te američke zemlje, što direktno utiče na korišćenje i plasma prototipa IT kompanije

„Gugl“ (Google) snažno je kritikovao nove predloge propisa o korišćenju autonomnih vozila na kalifornijskim putevima, optužujući jednog od najdalekovidijih američkih organa za regulisanje saobraćaja da ograničava napredak.U postu objavljenom u prošli četvrtak, Kris Urmson (Chris Urmson), šef „Guglovog“ odeljenja za samovozeće automobile, nazvao je nova pravila „zbunjujućim“ i dodao da ona rizikuju da „ograniče potencijal samovozećih automobila.“

U sredu je Kalifornijsko odeljenje za motorna vozila (The California Department of Motor Vehicles - DMV) objavilo nacrt propisa za koje kaže da imaju cilj da promovišu razvoj samovozećih automobila i pomognu ovoj industriji da pređe sa „testiranja na primenu“, u isto vreme stavljajući akcenat na bezbednost.

Pored zahteva koji se odnose na bezbednost i testove performansi, dozvola koje moraju biti obnovljene svake tri godine i obaveze proizvođača da otkriju moguće ugrožavanje privatnosti i opasnosti po bezbednost vozača ovakvih vozila, ovo odeljenje je dodalo da vozila koja su „u potpunosti autonomna“ u početku neće biti dozvoljena na putevima Kalifornije.

„Ovlašćeni rukovalac moraće da bude u vozilu i da bude osposobljen da preuzme kontrolu u slučaju tehničkog kvara ili druge vanredne situacije“, odlučio je ovaj organ. „Vozila bez vozača u početku neće biti u upotrebi.“

Kalifornija već dozvoljava opsežno testiranje autonomnih automobila, što je čini jednim od najprimamljivijih mesta za inženjere koji žele da isprobaju svoju tehnologiju u stvarnom svetu.

Jedanaest automobilskih i tehnološkoh kompanija trenutno ima dozvolu da testira samovozeće automobile na kalifornijskim putevima, od lokalnih kompanija kao što su „Gugl,“ „Tesla“ i startap kompanija „Kruz otomejšn“ (Cruise Automation) do tradicionalnih proizvođača automobila među kojima su BMW, „Mercedes-Benz“, a od ovog meseca i „Ford“.

Dok se druge kompanije postepeno kreću ka budućnosti u kojoj će ljudi odgovornost sve češće prepuštati sistemu senzora i softveru ovih automobila, „Guglov“ ambiciozni prototip ne uključuje ni volan ni pedale.

Urmson tvrdi da je „delimično“ autonomna vožnja, kod koje kontrola naizmenično prelazi sa automobila na čoveka, opasnija opcija zato što ljudi „neće uvek moći da prate kada treba da upravljaju vozilom a kada ne, pošto ih ovaj automobil ohrabruje da se zavale i opuste“. Automobili koji su u potpunosti samovozeći takođe nude više opcija za prevoz onima koji ne mogu da voze, poput starijih ljudi.

„Ovo održava isti stari status kvo i ne omogućava ovoj tehnologiji da dostigne svoj puni potencijal, a u isto vreme isključuje one koji moraju da putuju a ne mogu da voze“, napisao je Urmson u postu na blogerskoj platformi Medijum (Medium). „Iako smo razočarani ovim, nastavićemo da sarađujemo sa DMV jer oni žele da dobiju povratne informacije u narednim mesecima, a sve u nadi da možemo povratiti izvorni duh ovog predloga zakona.“

On je dodao: „Kalifornija je država koja ima kulturu vožnje automobila i inovaciju svetske klase, i mi možemo bolje.“

„Guglova“ flota samovozećih automobila već je prešla više od 1,3 miliona milja, uglavnom u Kaliforniji i Ostinu, u Teksasu. Prema jednom izveštaju Blumberga od prošle nedelje, „Gugl“ planira da se njegov sektor za samovozeće automobile sledeće godine osamostali pod okriljem nove matične kompanije „Alfabet“.

Prve javne diskusije povodom novih kalifornijskih pravila biće održane početkom sledeće godine, što ukazuje da je malo verovatno da će ovi propisi - ukoliko budu usvojeni - stupiti na snagu pre kraja 2016.

Tim Bradshaw - San Francisko