Praznik se proslavlja u vreme najintenzivnijeg delovanja ruskih bombardera od vremena Hladnog rata i svakodnevnih napada na ciljeve Islamske države u Siriji i džihadističkih grupa.
Strateška avijacija inače predstavlja treći deo nuklearne trijade pored balističkih raketa i strateških nuklearnih projektila naoružanih raketama sa nuklearnim bojevim glavama.
Priča o strateškim bombarderima seže u prvu godinu početka Velikog rata, kada Nikolaj II Romanov usvojio je odluku Vojnog saveta carske armije da se formira prva borbena eskadrila bomardera " Ilja Murmorec" koji je projektovao i napravio ruski inženjer Igor Sikorski, koji je kasnije emigrirao u Sjedinjene države i napravio zavidnu karijeru. Eskadrila četvoromotronih bomabrdera izvela je 400 letova, a broj aviona u 197 bio je čak 20 letelica.
Posle Oktobarske revolucije i preuzimanja vlasti od strane Boljševika u martu je počelo stvaranje Severne grupe vazdužnih plovila " Muromotsev" koja se bavila polarnim ekspedicijama i straživanjima Severnog morskog puta. građanski rat koji je ubrzo usledio stavio je tačku na ovaj projekat
Dalji razvoj Dalekometne avijacije povezan je sa 1930. godinom prošlog veka kada je u naoružanje usvojen bombarder TB- 3 koji je konstruisao Andrej Tupovljev, a avioni oznake DB-3F konstruisani su u birou Sergeja Iljušina. U periodu 1936-1938 teški bombarderi uvršetni su u korpus direktno podređeni Komesarijatu narodne odbrane.
Pred početak Drugog svetskog rata jednice teških bombardera došli su pod komandu Vrhovne komande Crvene armije svrstanih u pet vazdušnih korpusa i posebnim pukom sa 1.000 ljudi i 1.500 letelica. Dalekometna avijacija prve borbene misije krenule su odmah posle invazije jedinica Vermahta na Sovjetski Savez. Za vreme otadžbinskog rata bombarderi su učestvovali u svim većim operacijama Crvene armije i specijalnim misijama.
Marta 1942 usledilo je preimenovanje od bombardera dugog dometa u avijaciju dugog dometa. Već u decembru 1944 pretvoreni su u 18. vazdušnu armiju. Po završetku rata već 1947 godine u naoružanje 18. vazdušne armije ušao je prvi bombarder Tu-4 koji je već 1951 osposobljen da može nositi nukelarno naoružanje.
Uvođenje mlaznog motora u avijaciju 1950. donelo je novine i stratešku avijaciju. U naoružanje počeli su da ulaze novi strateški bombarderi izrađeni u konstruktorskom birou Tupovljev Tu-16, Tu-95. Poseban kvaliteni skok u strateškoj avijaciji učinjen je pojavom Tu-95 koji je postao zvezda među strateškim bombarderima i ponos SSSR.
Još veži pomak među strateškim bombarderima usledio je u periodu između 1970-1980 kada su armije dopunjene modernizovanim i novim letelicama Tu-22, Tu-95MS, Tu-160, kojima glavno naoružanje postaju krstareće rakete.
Septembra 1980 strateški bombarderi koji su bili deo vazdušnog korpusa postali su samostalna avijacijska jedinica i poseban rod u okviru avijacije, da bi zatim ponovo 1988 vraćeni pod okrilje vazdušnog korpusa.
Usledio je zatim raspad a agonija kroz koju je prolazila strateška avijacija okončana je u avgustu 1998 formirana je 37. strateška komanda. U 1999 posle 9 godina poptunog mirovanja krenuli su prvi letovi strateških bombardera i prve vojne vežbe. U 2001 strateški bombarderi pojavili su se prvi put posle 10 godina na letovima izvan teritorije Rusije. prvi bombarderi bili su uočeni nad Severnim polom. U 2007 potuno su obnovljeni letovi van granica Rusije i oni su intenzivirani posebno preko Arktika, Atlantika, Crnog Mora, Tihog okeana.
Strateški bombarderi su takođe preleteli Karibe, bili u poseti Venecueli i Nikaragvi gde su Tu-160 i sletali. Dopuna gorivom je vršena i u Egiptu, kao i u Vijetnamu. Ruska avijacija aktivirala je Tu-95 MS kao glavni elemnt strateškog odvraćanja snaga NATO i ovi džinovi su se mogli videti kako lete duž obala Norveške i Velike Britanije, Španije, Portugla gde su u vazduhu dopunjavali gorivo.
Za ruske strateške bombardere nova prekretnica bila je 2015 kada su opremljeni novim krstarećim raketma krenuli u borbene misije nad Sirijom.
Osnov flote na 101 rođendan čine i dlaje bombarderi konstruisani i izrađeni u periodu Hladnog rata: Tu-160, Tu-95MS i Tu-22M3, kao i leteći tankeri Iljušin Il-78 kao i izviđački avioni Tu-22MR
Ruska bombarderska avijacija u budućnosti trebala bi da dobije nove letelice PAK DA pete generacije, koji bi prema podacima Ministarstva odbrane Ruske federacije poleteti do 2020 godine. od novog bombardera se očekuje da bude dobro naoružan, da bude smanjene vidljivosti i da će uspeti da prevaziđe PVO protivnika. Ambiciozni planovi predviđaju da će 2040. godine stvoriti šesta generacija strateških bombardera koji će biti bez ljudkse posade.
(EKP)