Najčešće greške pri pokretanju sopstvenog biznisa i kako ih izbeći

Pr
Pokretanje sopstvenog biznisa ili kako se to popularno naziva startap kompanije postaje sve popularnije. Danas postoje brojni fondovi koji pružaju razne vrste podrške, pogotovo ako se radi o startap kompanijama koje imaju značaja i za širu društvenu zajednicu. To pojedincima pruža mogućnost da slobodnije sprovode svoje ideje i da kreiraju okruženja u kojima žele da rade, a nisu im dostupna.

Sve češće možemo čuti priče o mladim preduzetnicima koji su uspeli za relativno kratko vreme da izgrade uspešnu kompaniju sa dobrom zaradom, naprave aplikaciju koju su za velike sume prodali većim kompanijama i tome slične. Priče poput ovih su, ipak, mač sa dve oštrice. Sa jedne strane one stvaraju nadu za mnoge ljude koji žele da pokrenu sopstveni biznis. Ali sa druge strane one mogu da deluju i destimulišuće, jer pojedinci očekuju da je moguće obogatiti se preko noći, a takva nerealna očekivanja u pristupu poslu obično vode u razočaranja i neuspeh.

Zato su mnogi skloni tome da uspehe pojedinih startap kompanija nazivaju slučajem ili srećom. Iako je istina da među njima sigurno ima i nekih koji su imali dosta sreće, u većini slučajeva se radi zapravo o dobro isplaniranom procesu. Pred vama su neki od saveta Raula Varšnija, jednog od osnivača kompanije „Arkene“, koja je posvećena pružanju pomoći preduzetnicima i kompanijama u nastajanju. Ovi saveti vam mogu pomoći da svoj posao vodite ka uspehu i izbegnete zamke koje postavlja poduhvat pokretanja startapa.

Osnov za uspeh nije ideja, nego problem

„Jedan od razloga zbog koga su mnoge startap kompanije (a isto tako i mobilne aplikacije) osuđene na propast jeste to što polaze od ideje, a ne od problema“, ističe Varšni. „Ako želite da pokrenete neki posao, ne treba da tragate za idejama, već za problemima koje želite da rešite.“

Uspešni preduzetnici rešavaju razne probleme na načine na koje ne možemo ni zamisliti. Kad pogledate oko sebe, shvatićete da su svaki proizvod i usluga koje koristite stvoreni kako bi rešili neki problem. Želite brže da dođete sa jednog do drugog mesta? Kupite auto. Želite da poboljšate svoju kondiciju? Idete u teretanu.

Ne izmišljajte probleme, rešavajte postojeće

Mnoge startap kompanije nisu bile nikakvi inovatori u svom polju. Uzmimo za primer Gugl. I pre njega su postojali mnogi popularni pretraživači: Altavista, Jahu i drugi. I mnogi nikad nisu ni pomislili da će ih jednom zauvek zaboraviti. Gugl je uspeo zahvaljujući jednostavnom triku: jednostavnosti. Dok su se svi ostali pretraživači utrkivali u tome ko će dodati više stavki: od integrisanih vesti, vremenske prognoze, sportskih novosti i raznih drugih mogućnosti, Gugl je ponudio jednostavno samo pretraživač.

Dakle, pre nego što počnete da rešavate neki problem, obratite pažnju na postojeće kompanije u tom domenu. Pogledajte kako one rešavaju određeni problem, a zatim pokušajte da osmislite kako vi svojim klijentima možete ponuditi bolje rešenje.

Upotrebite postojeća rešenja za vašu industriju

Razmislite na trenutak o tome šta je LinkedIn – koncept društvene mreže prilagođen poslovnoj industriji. Razmislite o Airbnb – to je popularni pretraživač za onlajn rezervacije u hotelima, prilagođen konceptu pružanja usluge noćenja s doručkom.

„Postoje mnoge kompanije koje se mogu prilagoditi ili usmeriti još uže na područje koje najbolje razumete i koje vas zanima. Istražite detaljnije koji sve koncepti spajanja i usmerenja postoje, a zatim pronađite rešenje koje je najbolje za vašu industriju“, savetuje Varšni

Tražite i rešavajte postojeće bolne tačke

Svaki posao ima probleme koji se javljaju u području marketinga, prodaje, usluge, ljudskih resursa i u drugim oblastima. Označite polje koje vas najviše interesuje i u kome biste najviše voleli da radite. Zatim razgovarajte sa što većim brojem stručnjaka iz te industrije i pokušajte da razumete s kojim se problemima oni suočavaju u svojim poslovima.

Napravite listu u Ekselu i u nju upišite sve informacije, a zatim suzite izbor na najčešće probleme sa kojima se ljudi susreću. Onda odaberite područje koje vas najviše zanima (marketing, prodaja, ljudski resursi itd). „Sada imate listu problema koji zahtevaju rešenje. Pronađite onaj problem koji biste najviše želeli da rešavate“, ističe Varšni.

Dakle, sada ste identifikovali problem koji biste voleli da rešite i polje u kome biste želeli da radite. „Da li je to dovoljno da postanete uspešni u tom poslu? Nije dovoljno. Sada je potrebno da se usredsredite na to kako rešavate problem koji ste izabrali“, smatra Varšni

A to je, po njemu, daleko važnije i zahteva određene veštine i znanja. Ta znanja i veštine se danas mogu lako i brzo steći zahvaljujući edukativnim programima koji su prilagođeni upravo za one koji žele da postanu preduzetnici. Ti programi postoje i kod nas. Tako je, na BusinessAcademy u Beogradu, pokrenut smer preduzetništvo, prilagođen upravo onima koji žele da pokrenu svoj biznis.

Sa ove Akademije ističu da su svesni toga da ima sve više startap kompanija i da su zato želeli da pokrenu program na kome svi polaznici mogu steći znanja potrebna za vođenje kompletnog ciklusa razvoja preduzeća, od razrade početne ideje, primene potrebnih tehnologija i istraživanja, preko kreiranja akcione strategije, kredibilnih marketinških i prodajnih materijala, građenja tima zaposlenih, partnera i investitora, pa sve do rukovođenja proizvodnjom, finansijama i operacijama.