Mediji se u poslednje vreme sve više pitaju – da li je Ilon Mask novi Stiv Džobs? Osnivač kompanije „Tesla“ sve više se služi PR strategijom koju je primenjivao Džobs, a iskoristio ju je i za najavu nekih velikih proizvoda koji tek dolaze iz ove „gigafabrike“, piše magazin „Forbs“.
Bez obzira na veličinu kompanije, kako bi ona uspešno poslovala neophodno je da u svom timu ima uspešan i sposoban PR tim. Toga su svesni svi velikani tehnološke industrije, kao što je Mask i kao što je bio Džobs.
„Curenje informacija“ kao PR metoda
Na društvenim mrežama i medijima se u prethodnoj godini mnogo raspravljalo o tome da li Mask pokušava da sledi i oponaša majstorski način na koji je Džobs znao da uzbudi javnost u iščekivanju novih Eplovih uređaja. Ove polemike je najviše izazvala Maskova prošlogodišnja najava na Tviteru: „Novi veliki proizvod kompanije Tesla – nije automobil – biće predstavljen u našem dizajnerskom studiju Hotorn, u četvrtak 30. aprila u osam sati po podne“.
Nakon ovog Maskovog inicijalnog tvita, portparol kompanije je izjavio da će izdati podatke o Teslinim baterijama izrađenim za kućnu upotrebu i baterijama „uslužnih razmera“. Najave ovih proizvoda, koji su među prvima izašli iz Teslinog proizvodnog pogona poznatog kao „Giga factory“, nisu imali samo veliki uticaj na energetske sektor i uslužne kompanije, već i na PR i način na koji se vode odnosi sa javnošću.
Jedan od razloga zbog kojih tvit koji je Mask napisao o Teslinim novim baterijama po mnogo čemu podseća na ono što je radio Epl jeste i činjenica da je, osim Stiva Džobsa, vrlo malo inovatora imalo potrebu da stvara i podstiče interesovanje javnosti puštajući da „iscure“ informacije o proizvodu.
„Osim Teslinog i Eplovog šoumena, ne mogu da se setim mnogo tehnoloških kompanija koje su privlačile pažnju na ovaj način", kaže Pepin Dželardi, partner u njujorškoj dizajnerskoj kompaniji Tomorrow Lab. „Ovo je vrlo filmski pristup."
Golicanje mašte javnosti
Zaista, Džobsova izvorna strategija puštanja informacija koje treba da zagolicaju pažnju korisnika i javnosti („tizing“), ima dosta zajedničkog sa strategijom koju filmski studiji koriste kako bi najavili neki novi film. Takozvani „tizeri“ i „trejleri“, veoma su popularne kratke video-forme koje služe za najavu filma i privlačenje pažnje publike. Maskova najava na Tviteru može da se doživi na sličan način.
„Vrlo je tanka linija između odavanja previše informacija pre nego što se nešto pojavi u javnosti i davanja dovoljno informacija kojima će se privući pažnja", kaže Dana Loberg, jedan od osnivača marketinške agencije „Movie La La“.
„Ljudi se često žale da trejler ili tizer pokazuje previše i ne žele da idu na film."
Stiv Džobs nije imao problema da zaobiđe ovu tanku liniju u svim najavama Eplovih proizvoda. Još jedna stvar koja ga čini briljantnim, posmatrano iz marketinške i PR perspektive, jeste način na koji je sve to usklađivao sa svojom kompanijom, smatra Lobergova.
„Najverniji obožavatelji Eplovih proizvoda su stvarno najveći obožavatelji Stiva Džobsa", kaže ona. „Svi se na neki način povezuju sa njegovom pričom, koja ima i uspona i padova, a Elon je tu vrlo sličan."
Čini se da je Mask uspeo da se pozicionira kao „glas“ Tesle na isti način na koji je Džobs to radio za Epl.
„Tesla je stvarno postao njegov proizvod", kaže Lobergova. „On uspešno radi svoj posao i uspešno predstavlja taj proizvod javnosti."
Ako vas privlače nove tehnologije i novi načini komunikacije, mediji i njihova funkcija u savremenom društvu, karijera u PR menadžmentu je stvorena za vas. Ukoliko želite da naučite kako da razumete današnjicu i da koristite servise novih tehnologija zarad sopstvenog profesionalnog razvoja, a i radi profitabilnog poslovanja kompanije u kojoj radite, razmotrite karijeru PR menadžera za digitalne medije.
Iskoristite PR strategije najvećih svetskih inovatora
Objavljeno
09.02.2016. 13:58h
→ 16.02.2017. 3:40h