Pet koraka do uspešnog poslovnog plana

Pr

Imate odličan proizvod, platformu ili posao koji je spreman da se pokrene? Pokretanje novog posla ili novog segmenta poslovanja uzbudljiva je prilika, ali takođe i stresan proces, jer je prepun neizvesnosti. Zato je dobar poslovni plan prvi korak ka sigurnosti i uspehu.

Dejv Lavinski, preduzetnik koji je osnovao nekoliko kompanija u više područja poslovanja – od proizvodnje proizvoda široke potrošnje, uslužnih delatnosti, internet -prodavnica i tehnologije, za magazin „Forbs” podelio je nekoliko korisnih saveta za pravljenje uspešnog poslovnog plana. Lavinski takođe od 1999. godine vodi konsalting kompaniju „Growthink“, koja je pomogla stotinama hiljada preduzetnika da pokrenu, razvijaju i prodaju svoj posao. Pred vama je nekoliko njegovih saveta.

1. Stavite svoju publiku na prvo mesto

Većina poslovnih planova je napisana za publiku. Najčešća publika su investitori i zajmodavci. Publiku takođe mogu da čine i vaši zaposleni. Proverite da li ste napisali plan imajući svoju ciljnu grupu i ključnu publiku na umu.

Primera radi, ako pišete plan za investitore, proverite da li ste razmotrili i njihove potrebe. Investitori često imaju ograničeno vreme za razmatranje vaše ponude. Dakle, pobrinite se da u prvom paragrafu svog plana jasno navedete šta radite i zašto bi to njih trebalo da zanima.

Isto tako, investitori uglavnom žele da ulažu u kompanije koje će moći da ostvare određenu zaradu i to u periodu od pet godina. Vaš poslovni plan zato mora da pokaže kako vaša kompanija to može da postigne i kroz koje konkretne korake.

2. Neka vaš poslovni plan bude kratak

Vaš poslovni plan nikada ne može, a ne bi ni trebalo, da odgovori na svako pitanje koje bi čitaoci plana mogli da imaju. Takav plan bi bio previše dug i niko ne bi želeo da ga čita. Umesto toga, vaš poslovni plan treba da obuhvati glavne tačke vašeg poslovanja, zainteresuje čitatelja i pokaže da ste u potpunosti promislili priliku i znate kako uspešno da je iskoristite.

Jedan od ključnih ciljeva vašeg poslovnog plana jeste da zainteresujete investitore tako da oni požele da zakažu sastanak sa vama. Na tom sastanku oni će vam postaviti sva specifična pitanja, od kojih neka nisu predviđena u planu (što je savršeno u redu).

3. Prodajte, ali ne preterujte

Kada se koristi kao alat za privlačenje investitora ili odobravanje kredita, vaš poslovni plan u osnovi treba da bude poput marketinga ili prodajnog flajera ili kataloga.

Kao takav, on bi trebalo da pokrene interesovanje investitora, baš kao što katalog ili prezentacija novog automobila pokreće interesovanje potrošača, koji onda požele da saznaju više i da ga kupe. Ali iako bi vaš plan trebalo da privuče čitaoce, pazite da ne preterate, a pogotovo da ne pretrpavate svoj poslovni plan superlativima. Na primer, govoreći: „Mi imamo najbolju tehnologiju, upravljački tim svetske klase, neverovatne zaposlene itd“, često možete da dovedete u pitanje verodostojnost vašeg plana. Takve momente možete da navedete jedino ako obezbedite i činjenice koje čvrsto potvrđuju svaki od navoda.

4. Ne umanjujte vrednost konkurencije

Kada pokreću nov posao, neki preduzetnici tvrde da nemaju konkurenciju, budući da misle da je ono što oni rade potpuno jedinstveno. Međutim, većina investitora misli da ako nemate konkurenciju, možda nećete imati ni tržište. Naime, ako kupci trenutno ne kupuju proizvod ili uslugu kao što je vaša, onda možda ni ne postoji potreba za tim. U većini slučajeva, kompanije imaju neku konkurenciju, koja barem ispunjava potrebe kupaca sa drugom vrstom pristupa, različitog od vašeg. Morate da imate pravu konkurenciju.

U svakom slučaju, u svom poslovnom planu obavezno navedite ko su vaši glavni konkurenti. I ne odbacujte ih olako kao „loše“ ili „nedostojne pažnje“. Jer ako su još u poslu, oni sigurno makar nešto rade dobro. Takođe, omalovažavanje konkurencije može da umanji verodostojnost i uverljivost vašeg plana. Dakle, navedite šta vaši konkurenti rade dobro, a zatim navedite kako i zašto vaša kompanija može da ih pobedi.

5. Predviđajte dugoročno, ali planirajte kratkoročno

Vaš poslovni plan bi trebalo da navede vašu dugoročnu viziju, koja obično seže do pet ili više godina u budućnost. Budući da je nemoguće da planirate toliko unapred, trebalo bi da napišete više konkretnih planova za postizanje ciljeva u sledećoj godini.

Zatim sve ciljeve za tekuću godinu podelite na manje zadatke i ciljeve. Pokažite, za početak, šta su vaši ključni ciljevi za svaki kvartal ove godine. Ako imate više ciljeva koji se vremenski preklapaju, mudro iskoristite razne grafikone kako biste to najbolje prikazali.

Poslovni plan je ono što će često da ima ključnu ulogu u tome da li ćete uspeti da dođete do sredstava i da li ćete ostvariti svoje ciljeve. Ako i dalje niste sigurni kako pravilno i uspešno možete da napravite poslovni plan, danas postoje onlajn kursevi koji vam u tome mogu pomoći. A takvi obrazovni programi postoje i kod nas. Možete ih pronaći ovde.