„Amazon“ iznajmljuje 20 „boinga 767“ za prevoz robe

Profimedia
Američka kompanija je nakon širenja logistike kroz drumski saobraćaj, preko novih šlepera, dozvola za transport i dostavnih vozila, sada iznajmila teretne mlaznjake od ATSG iz Ohaja na period od pet do sedam godina

Ambicije „Amazona“ vinule su se u nebo sklapanjem ugovora o iznajmljivanju 20 mlaznih aviona za prevoz tereta, što je dosad najodvažniji korak koji je ova kompanija preduzela kako bi imala pod kontrolom svoje logističke operacije.

„Amazon“ je tokom prošle godine proširio svoj domet u oblasti logistike pomoću novih šlepera, dozvola za transport, dostavnih vozila, a sada i aviona.

Kompanija će iznajmiti 20 mlaznjaka „boing 767“ od ATSG (Air Transportation Services Group), kompanije za teretni vazdušni saobraćaj sa sedištem u Vilmingtonu (Ohajo), koja je vlasnik najviše aviona ovog tipa specijalno adaptiranih za prevoz tereta.

Ovaj ugovor, po kojem će mlazni avioni biti iznajmljeni na period od pet do sedam godina, predstavlja prvu zvaničnu potvrdu da kompanija razvija sopstveni program za vazdušni prevoz tereta, koji je do sada držan u tajnosti. „Amazon“ je prošle godine zabeležio gubitke u transportu od 1,8 milijardi dolara, najviše od osnivanja kompanije, a analitičari ukazuju da bi ovaj potez mogao da doprinese smanjenju troškova.

Novi ugovor otvara pitanje kako će ovaj potez „Amazona“ uticati na kompanije koje se bave pružanjem logističkih usluga, kao što su „Fedeks“ (FedEx) i „Ju-Pi-Es“ (UPS), koje su uglavnom izbegavale da komentarišu nastojanja „Amazona“ da sam kontroliše prevoz svoje robe. „Amazon“ je veliki klijent obe ove kompanije, a oko četiri odsto ukupnog poslovanja „Ju-Pi-Esa“ realizuje se u odnosu s „Amazonom“.

„Amazon“ je otkrio potencijalnu lošu stranu oslanjanja na distributivne mreže drugih kompanija za vreme božićnih praznika u Severnoj Americi 2013. U „Ju-Pi-Esovoj“ mreži tog decembra došlo je do ogromnih zastoja, tako da su brojnim kupcima njihovi božićni paketi dostavljeni tek posle 25. decembra.

„Amazon“ proširuje ne samo svoju transportnu mrežu već i uslugu dostave paketa na adresu kupca, što bi takođe moglo da ugrozi druge logističke kompanije. Uvođenjem usluge „Prajm nau“ (Prime Now) za dostavu paketa u roku od dva sata „Amazon“ je počeo da koristi sopstvena dostavna vozila s vozačima koji pakete donose direktno do vrata kupca.

Ova kompanija koja se bavi elektronskom trgovinom takođe je dobila špeditersku dozvolu u Kini, što je mogući korak ka obezbeđivanju usluga transporta velikog obima za kompanije koje svoju robu prodaju preko sajta Amazon.com.

Portparolka „Amazona“ izjavila je da će se avioni koristiti na teritoriji SAD i da je njihova svrha da podrže rast, a ne da zamene postojeće logističke partnere kompanije. „Ovi avioni obezbeđuju ključno proširenje kapaciteta kojim se podržava rast ‘Prajma’ u SAD“, izjavila je predstavnica za štampu Keli Čizmen (Kelly Cheeseman). „S obzirom na naš obim poslovanja, rast kompanije se može podržati samo dodavanjem naših sopstvenih logističkih kapaciteta.“

Međutim, portparol ATSG ukazuje da iznajmljeni avioni mogu da se koriste i za međunarodne letove. „Na njima je da odluče kako hoće da ih upotrebe“, dodao je. Analitičar Kolin Sebastijan (Colin Sebastian) kaže da će se mlaznjaci u početku koristiti za transport robe između „Amazonovih“ skladišta, kao i između skladišta i dobavljača, ali on očekuje da bi „Amazon“ s vremenom mogao da ponudi usluge prevoza tereta drugim kompanijama i tako uđe na globalno tržište logistike vredno 400 milijardi dolara.

„Amazon“ je počeo da ispituje mogućnosti organizovanja sopstvenog transporta robe prošle jeseni. Kompanija je u septembru iznajmila dva aviona od ATSG, a u novembru proširila svoju flotu na pet aviona.

Ulazak „Amazona“ u sektor vazdušnog teretnog saobraćaja dolazi u trenutku kad je rast u ovom sektoru usporen, a nesigurnost na tržištu navela je prevoznike da se okrenu nešto jeftinijoj alternativi, pomorskom transportu. Cene teretnih aviona strmoglavile su se od vremena finansijske krize 2008, što je znatno smanjilo troškove uvođenja ove novine u poslovanju.

Osim iznajmljivanja mlaznih aviona, „Amazon“ ima i mogućnost kupovine jedne petine akcija ATSG tokom narednih pet godina, po ceni od 9,73 dolara po akciji. Po objavljivanju ove vesti, vrednost akcija ATSG skočila je za 19 odsto.


Leslie Hook - San Francisko
Robert Wright - Njujork