Širi zakonodavni okvir Srbije u oblasti zaštite prava I interesa potrošača je dobar, ali se zbog institucionalne nespremnosti, ne može u praksi primenjivati, navode u APOS-u.
Takođe dodaju da se od početka primene Zakona o zaštiti potrošača, značajan pomak osetio u delu koji se odnosi na primenu odredbi o kupopodajnom odnosu potrošač-trgovac. Neke od odredbi su jasne i konkretne što je i omogućilo jasnu primenu u praksi, navodi se. "Na žalost, deo koji se odnosi na nosioce sistema zaštite potrošača kao što je primena Nacionalne strategije zaštite potrošača, funkcionisanje organizacija potrošača uopšte ne funkcioniše.Evidencija organizacija potrošača po važećem Pravilniku je izgubila smisao", navode u APOS-u.
Potrošači u Srbiji najčešće se žale i prigovore upućuju na informacione i komunikacione uređaje, zatim obuću i odeću, kućne aparate, a često su nezadovoljni i uslugama mobilnih operatora, pokazuju podaci udruženja za zaštitu potrošača.
Evo šta je dužan prodavac
Što se tiče prava, prodavac je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 8 dana od dana prijema reklamacije, pisanim ili elektronskim putem odgovori potrošaču. Odgovor prodavca na reklamaciju mora da sadrži odluku o tome da li prihvata reklamaciju, zatim izjašnjenje o zahtevu kupca i konkretan predlog i rok za rešavanje reklamacije. Rok za rešavanje ne može da bude duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj, od dana podnošenja reklamacije.
Kada je u pitanju kupovina preko interneta, potrošač ima pravo da odustane od ugovora zaključenog na daljinu, odnosno izvan poslovnih prostorija u roku od 14 dana, bez navođenja razloga i dodatnih troškova. Kod ugovora o pružanju usluga, rok od 14 dana računa se od trenutka zaključenja ugovora između potrošača i trgovca.
U periodu od dve godine kupac ima pravo na reklamaciju iako nema garanciju za kupljeni proizvod, a trgovac ima osam dana rok da odgovori na reklamaciju. Takođe, šest meseci kupac ima pravo da robu koja nije ispravna zameni ili traži novac nazad. U tih šest meseci neispravna roba može biti popravljena, ali izričito uz saglasnost kupca.
Ministar trgovine Rasim Ljajić je povodom obeležavanja Svetskog dana potrošaca izjavio da su građani sve više svesni svojih potrošačkih prava, ali I trgovci obaveza, što potvrđuje činjenica da je u 2015. bilo za oko 2.000 manje prigovora nego u 2014. Prema njegovim rečima, do poboljšanja je došlo zbog većeg nivoa zaštite potrošača i veće savesti trgovaca i potrošača. "Najveći broj pritužbi i poziva se odnosi na kupovinu obuće, mobilnih telefona, racunara, nameštaja, televizora I odeće", naveo je ministar.
Tržišna inspekcija je prošle godine imala kontrole u oko 4.000 slučajeva i reagovla je na 3.000 poziva građana. Takođe, u proteklih godinu I po dana je podnela 1.322 prekršajne prijave zbog kršenja odredbi zakona prema kupcima, naveo je Ljajić. Prema njegovim rečia, najviše pritužbi je bilo sa teritorije Beograda 46 odsto, na drugom mestu je Vojvodina 23 odsto, a na ostatak Srbije svega 31 odsto pritužbi.