REDITELJI: Pretvorili su Sterijino pozorje u mali festival među prijateljima

Dragan Kadić
Selektor festivala Marina Mađarev samo je produžena ruka profesora Ivana Medenice, koji je srpsko pozorište oterao u grob, kaže reditelj Igor Vuk Torbica

Selekcija ovogodišnjeg 61. Sterijinog pozorja ponovo je izazvala komentare u javnosti.
Za razliku od prošlogodišnjih reakcija, kada je selektorki Marini Mađarev zamereno što je izostavila s programa adaptacije romana domaćih pisaca, poput Miloša Crnjanskog, ove godine kritike joj upućuju jer je pravdajući se malim budžetom lišila publiku prilike da pogleda dobre predstave mladih reditelja sa već nekoliko međunarodnih nagrada, poput Miloša Lolića, Igora Vuka Torbice ili Milana Neškovića, koji su i budućnost nacionalnog teatra.

Delboj teatarskog života

- Kako komentarisati „mali festival među prijateljima“? Ja sam, kao šalu, na društvenim mrežama prozvao izvesnu selektorku Marinu Mađarev, ali ona je tu tek svojevrsno Potemkinovo selo instalirano od onog ko zapravo stoji iza svega, a to je osoba koja stoji iznad celokupnog groba srpskog pozorišta i zaudara kao oblak nad nama. Naravno, govorim o profesoru Ivanu doktoru Medenici, rekao bih Doktoru Džekilu i Mister Hajdu, ali je prikladnije reći Delboju teatarskog života Srbije - kaže Torbica i dodaje:

- Ovom ga prilikom molim da ako se već zavlači i petlja, onda neka kao svoju isturenu ruku instalira nekog od elementarne harizme i sposobnosti da argumentuje bilo šta. Marina, siguran sam, ima problem da selektuje ovu ili onu namirnicu za vlastiti ručak. Što se tiče same selekcije, ako su već problem finansije, možda bi bilo i plemenito i pametno da su, na liniji svoje mantre „političko, političko“, selektori izašli pred narod i saopštili da odbijaju da selekciju iznesu jer se u uslovima koji su im dati ne da napraviti relevantan presek. bio bi to i politički i kulturni i civilizacijski iskorak.
Nebojša Mandić 
Oštećeni... Mladi Miloš Lolić

I mladi Milan Nešković je imao iza sebe uspešnu godinu postavljajući drame „Belu kafu“ u Narodnom pozorištu i novi tekst Željka Hubača „Berlinski zid“ u BDP. Njegovu režiju drame Aleksandra Popovića u Brčkom je nagradio žiri u kom je učestvovao direktor Sterijinog pozorja Miroslav Miki Radonjić i iza sebe ostavio dva komada iz selekcije, a nema ga na najprestižnijem domaćem festivalu.

Briga za penzije

- Ne znam ko je, kada, kako i radi čega pretvorio nekad najveći pozorišni festival u palanačku priredbu kojom vladaju, što javno, što iz senke, mediokritetski istomišljenici u nadi da će međusobnom raspodelom nagrada „zaslužiti“ nacionalnu penziju. Zar nije već jasno da penzija neće biti uopšte - pita se Nešković.

Nisu slušali velikog Ćirilova
VRATITE SE TRADICIJI I NACIONALNOJ DRAMI

Pokojni Jovan Ćirilov primetio je tendenciju da se Pozorje približava Bitefu, što je tada i zamerio kolegi Ivanu Medenici.
- Festival treba da se vrati svojoj tradiciji, sve je izgubilo je svoju fizionomiju. Za sada se približava jednoj varijanti Bitefa, koja je Srbiji nepotrebna. Potreban nam je festival s akcentom na domaću dramu - poručio je još 2010. Ćirilov. Njegove reči i savet nisu poslušali, a Medenica, kao produžena ruka Pozorja, nasledio ga je na mestu selektora Bitefa. Verovatno se Jovan zbog toga prevrće u grobu.