El Ninjo otopio uskršnjeg zeku

Shutterstock
Cena čokolade porasla je sa 1,64 funte u 2015. na 1,82 funte po kilogramu usled porasta cena kakaoa i šećera, objavio je „Mintek“. Konditorska industrija se sprema za jednu od najslabijih sezona zbog visokih temperatura za Uskrs

Ljubitelji čokolade, spremite se ovog Uskrsa! Cena svima omiljenog slatkiša povećala se za više od 10 odsto u toku proteklih godinu dana i mogla bi da nastavi da raste.

Cena čokolade je porasla sa 1,64 funte od pre godinu dana na 1,82 funte po kilogramu usled porasta cena kakaoa i šećera, navodi britanska kompanija za analizu vrednosti sirovina „Mintek“ (Mintec).

Indeks mlečne čokolade - ponderisani indeks šećera, surutke u prahu, punomasnog mleka u prahu i kakao praha i putera, proizvoda koji se dobijaju iz zrnevlja kakaoa - povećao se zbog porasta cena kakao praha od 26 odsto, kakao putera od 19 odsto i šećera od 15 odsto.

Pored njihovih oscilacija u ponudi i tražnji, cene prehrambene robe takođe su bile pogurane oporavkom cene nafte. U poređenju sa 2012. godinom, cena mlečne čokolade viša je za trećinu, iako je 10 odsto niža nego 2014, kad su svi sastojci beležili visoke vrednosti.

Međutim, cene ključnih sastojaka čokolade formiraju se pod uticajem vremenskih prilika. Vremenski uslovi koji su suvlji nego što je uobičajeno, a posledica su klimatskog fenomena El Ninjo, delom su zaslužni za porast cene kakaoa, dok je cena šećera, čini se, dotakla dno prošlog avgusta nakon četvorogodišnjeg pada.

Analitičari holandske banke Rabobank predviđaju dalju volatilnost cena kakaoa i šećera zbog klimatskih prilika i kursnih razlika. „Postoji velika verovatnoća da će količine šećera u ponudi biti i dalje manje od potraživanih“, navodi ova banka.

Ispostavlja se da je vreme koje je toplije nego obično dvostruki udarac za proizvođače čokolade, ne samo time što doprinosi povećanju troškova već i zato što negativno deluje na potražnju.

Vrelo leto 2015. praćeno ekstremno blagim početkom zime smanjilo je potrošnju čokolade, navodi se u saopštenju švajcarskog proizvođača čokolade „Lint“ ranije ovog meseca iako je ova kompanija uspela da uveća svoj udeo na tržištu.

U periodu od tri meseca, zaključno s novembrom, obim prodaje na svetskom tržištu čokoladnih slatkiša pao je za gotovo četiri odsto, navodi švajcarski proizvođač čokolade „Bari Kalebo“ (Barry Callebaut).

Najtopliji februar koji je zabeležen možda se odrazio na potrošnju čokolade jer ljudi obično jedu više ovu poslasticu u oblastima u kojima je klima hladnija. „Ljudi uglavnom jedu manje čokolade kad su temperature visoke“, kaže Karlos Mera (Carlos Mera), analitičar Rabobanke.

Ove godine je Uskrs, koji pada ranije, doveo do nižeg obima prodaje kod pojedinih proizvođača. U Nemačkoj se prognozira da će konditorska industrija proizvesti 200 miliona čokoladnih zečeva, što je šest odsto manje u odnosu na prethodnu godinu zbog kraćeg perioda uskršnje prodaje, navodi udruženje proizvođača slatkiša BDSI.

Očekuje se da će porast cene čokolade uticati na proizvođače, te dodatno ubrzati trend podizanja cena i pravljenja manjih čokoladnih tabli.

„Obim prodaje proizvođača čokolade je pod pritiskom, ali je vrednost (prodaje) znatno porasla“, kaže Džek Skeli (Jack Skelly), analitičar grupe za istraživanje potrošača „Evromonitor“.

U Britaniji se, na primer, očekuje da će sezonska prodaja 2016. godine - prodaja čokolade oko Božića i Uskrsa - ostati praktično na prošlogodišnjem nivou od 67 tona, ali se predviđa porast vrednosti od četiri odsto na 845 miliona funti, dodaje on.

Emiko Terazono