ON JE TUĐMANOV OMILJENI MILIONER: Počeo u garaži, a sad ima jahte i hotele
Pavo Zubak posao je počeo kao običan mehaničar, a danas ga zovu hrvatskim kraljem automobila.
Sesvetski Kraljevac na krajnjem istoku Zagreba i danas je za većinu Zagrepčana prilično daleko mesto za odlazak u kupovinu ili servis automobila.
Ali uprkos nepovoljnoj poziciji, pre 37 godina tamo je u kući bez fasade otvorena mala automehaničarska radionica. Vlasnici automobila su pohrlili u nju zbog kvalitetnog rada i dobre cene popravke.Tamo bi ih dočekao mladić poreklom iz Dervente sa svojim ocem Ivanom. Radio je na dizalici koju je sam napravio pa je vredeo za brzog i dobrog majstora za Golfove. Taj mladić je bio Pavo Zubak i danas nosi titulu hrvatskog kralja automobila.
Uvek prljavu mehaničarsku radnu uniformu je odavno zamenio skupim odelima, a odmore sad može da provede na svojoj luksuznoj jahti Vila Velebita III koja vredi 60 miliona kuna (oko 8 miliona evra). Ploveći Jadranom može da svrati u svoj kompleks Veladrion pored Senja koji je sagradio za 100 miliona kuna (oko 13 miliona evra). Hoteli i apartmani su za one bogatije, a ako neka fabrika ili bogataš žele da ih iznajme na nedelju dana, platiće gotovo milijon kuna (oko 133.000 evra). Osim smeštaja u apartmanima, imaće na raspolaganju i jahte.Zubak danas ima 60 godina i smatra se jednim od veoma imućnih Hrvata iako se ne može naći na konvencionalnim listama.
Njegove firme nisu na berzi već ih čuva u svom vlasništvu, a upravljanje polako prepušta sinu Ivanu, ćerki Žaklini i njenom suprugu Dimitriju, koji je i predsednik uprave Auto Zubaka.Iako je najpoznatiji kao distributer i prodavac automobila Folcvagen, Audi, Seat, Škoda i Porše, Zubakov uspeh ipak nije samo prodaja.
"Grdno se vara onaj ko misli da može živeti samo od prodaje. Automobili će možda jednom doživeti sudbinu mobilnih i prodavaće se za jednu kunu. Uspeće onaj ko ponudi najbolje mesečne uslove i celokupni paket usluga", rekao je u jednom od retkih intervjua Zubak jer medije uglavnom izbegava.
Upravo zbog ove filozofije Zubak danas pokriva gotovo sve segmente posla s automobilima koje je razvijao kroz godine.
Osim desetak ovlašćenih servisa, osnovao je autoškolu, lizing kuću, nudi uslugu upravljanja poslovnom flotom, i prodaje rabljene automobile. Ima centar za edukaciju vozača, rent-a-car, a u neuspeli pokušaj taksiranja u Zagrebu “ulupao” je milione da bi ubrzo odustao. Konkuriše i HAK-u sa svojom Oriks asistencijom u kojoj se za članarinu može očekivati pomoć na putu i dodatne pogodnosti.Odlučio je da proizvodi i prvi hrvatski autobus. Najnoviji poduhvat mu je osnivanje Neostara, servisa za sve marke automobila.
Autozubak je kao matična kuća uspela da posluje sa milionskim profitom i kroz godine najteže krize, kad je prodaja novih vozila pala i 60 odsto. Mnoge autokuće su propale i otpuštale ljude, ali ne i Zubak.
Ipak, iako je započeo kao automehaničar, pravo bogatstvo stekao je upravo na trgovini automobilima u koju je ušao od 1990. godine."Pavo je uvek imao i danas ima dobre veze s politikom pa mu je to sigurno pomoglo. U Sesvetama ga cene jer je razvio kraj, zaposlio ljude, plata nikad ne kasni, a otvorio je i pogone", kaže nam o Zubaku jedan njegov poznanik.Izdizanje iz mehaničarske radionice počeo je prodajom folcvagenovih i audijevih automobila, prvenstveno golfova, koji su tad bili izuzetno popularni.
Njegov servis je do 1990. već bio narastao i sa njim je radilo više od 70 ljudi, a dobio je i nagrade od Folcvagena kao jedan od najboljih. Liberalizacijom zakona osniva "VAG Commerce", koji je bio prvi privatni i najveći ovlašćeni distributer za Folcvagen grupu. Radio je preko državnog, sarajevskog TAS-a.
Zatvoreno socijalističko tržište je bilo gladno nemačkih automobila, koji su uvek predstavljali i svojevrsni statusni simbol.Milioni su se vrteli preko računa Zubakove fabrike. Iako je Hrvatska već proglasila samostalnost, ozbiljni problem mu je nastao kad je izbio rat u Bosni i Hercegovini. Oko 600 golfova je ostalo odsečeno u TAS-u u Sarajevu. Otišao je s tegljačima u glavni grad BiH i uspeo izvući automobile i dovesti ih u Hrvatsku.I taj primer pokazuje zašto su ga njegovi prijatelji uvek opisivali kao izuzetno spretnog i okretnog preduzetnika kojeg još krasi “nemačka disciplina i odnos prema radu”.
U privatizaciji je 1992. godine kupio poduzeće Astra auto, deo nekadašnje državne Astre, koje se bavilo međunarodnom trgovinom. Dobivanjem Astre i već ostvarenom saradnjom s nemačkim partnerima uspeo je da postane i zastupnik Audija i Folcvagena za Hrvatsku. Dve godine kasnije postaje zastupnik i za Poršhe i Seat.Tad počinje pravi procvat, koji će osigurati milione i porodici Zubak. Kako tvrde oni koji su s njim sarađivali, u samostalnoj Hrvatskoj mu je pomoglo prijateljstvo s tadašnjom vladajućom HDZ-ovom garniturom i porodicom Tuđman.
Tuđmanu je i poklonio blindirani audi A8 za službene potrebe. Takođe je bio sponzor akcija poput “Spasimo decu Hrvatske” koje je sprovodila Ankica Tuđman.U brojnim minstarstvima i državnim firmama audiji i pasati postaju službeni automobili. Tad se nije, kao danas, ispitivalo da li je bilo konkursa i kakve su specifikacije bile i da li je sve pogodovalo samo jednom dobavljaču. Zubakova autokuća bila je najmoćnija i imala je takve automobile.
"Kruži anegdota da je jedna službenica jednom priupitala državnog službenika hoće li raspisivati konkurs, a on je odgovorio: ‘A šta će Pavo reći?’", tvrdi osoba koja je upućena u način poslovanja tada.I jedan drugi HDZ-ov “prvoborac” iz ‘90-ih iz Zagreba kaže da je Pavo uvek imao linkove na vrhu vlasti, ali tvrdi da ne zna koliko je to zaista i koristio u svom poslovanju s državnom, a koliko je samo imao dobar proizvod koji su jednostavno svi želeli.
U svakom slučaju, na stranicama Auto Zubaka stoji da je 1997. godine skinut tadašnji rekord jer je tad preko njegove kuće prodata čak četvrtina svih novih automobila u Hrvatskoj. Ogroman je to udeo na tržištu.I do današnjeg dana se sporadično pojave informacije da su konkursi javnih institucija napravljeni baš za njegova kola.
Bivša SDP-ova županijka Marina Lovrić Merzel je sebi naručila auto sa takvim specifikacijama da ih je mogao ispuniti samo audi A6, Tomislav Karamarko je kao ministar policije raspisao konkurs po kojem je po veličini prtljažnika mogla odgovarati samo Zubakova Škoda...
Niti Auto Zubak niti vlasnik Pavo baš nikad nisu reagovali na prozivanja da im se pogoduje jer na kraju, ne sastavljaju oni specifikacije za konkurse nego samo prodaju automobile.Sedam mjeseci nakon promjene vlasti 2000. godine, Pavo Zubak je prvi put priveden. Policija mu je stavljala na teret da je oštetio državu za čak 33,5 milijuna kuna poreza kroz specijalni ugovor s Volkswagenom i lažno vođenje knjiga.
Zubak je zadržan mesec dana u istražnom pritovoru, a njegov advokat Zvonimir Hodak je tvrdio da je to bio politički progon. Na sud je doneo i dokaz da je porez naknadno plaćen, pa je čitava priča vrlo brzo pala u zaborav. Protiv Zubaka nije nikad podignuta optužnica.Zubaku na poslovnom planu nisu uvek cvetale samo ruže, imao je par poslovnih promašaja. Uložio je čak 12 miliona kuna (oko 1,6 miliona evra) u reprezentativni prostor Gradske kafane u samom centru Zagreba, na Trgu bana Jelačića, kako bi joj vratio stari sjaj. Iako je poslovao par godina, sada je zatvorena. Nije uspeo ni sa ulaganjem 40 milijuna kuna (oko 5 miliona evra) u posao sa taksijima u Zagrebu. Nakon pet meseci poslovanja njegov sin Ivan, koji je vodio operaciju, objavio je da se povlače.
"Konkurencija je formirala nezakonite cene i mi ne možemo biti konkurentni", izjavio je Ivan.Zubak je poručio i da je ostvario svoj životni san proizvodnjom hrvatskih autobusa. Potpisao je ugovor o isporuci u Irak vredan čak dve milijarde kuna (oko 267 miliona evra) a zasad je fabrika nakupila gubitke od ulaganja. Ako uspe u proizvodnji autobusa, biće to velik iskorak Hrvatske u autoindustriju.
Zubak je već ranije najavio da uskoro planira da se povuče iz posla i ostavi vođstvo svojoj porodici. Osim starije ćerke Žakline i Ivana, ima još jednu ćerku Marinu."Moja deca u firmi su krenula od minimalca", rekao je pre dve godine Zubak.Uz svoje poslovne aktivnosti, član je i društva Prsten, koja okuplja brojne ugledne preduzetnike u Hrvatskoj, prvenstveno iz Bosanske posavine.
Organizuju pomoć razrušenim mestima, osiguravaju stipendije, ali takođe su veoma uticajni svojim donacijama i potporom i na političke stranke u Hrvatskoj.
(Express.hr)