Da li je bolje razvijati mobilne aplikacije za iOS, Android ili za oba operativna sistema?
Android je, posmatrano globalno, dominantan mobilni operativni sistem
„Čak i ako bih pre godinu dana, na postavljeno pitanje – iOS ili Android – bez oklevanja odgovorila: – iOS, a zatim Android, danas je dati odgovor na to pitanje malo komplikovanije“, kaže Kristina Voren, IT analitičarka portala Mašabl.
Android je, posmatrano globalno, dominantan mobilni operativni sistem (iOS jednak udeo ima jedino u SAD), a pobedio je Epl, koji ima milion aplikacija. Osim toga, s uspehom telefona kao što su Samsungov galaksi S4, identitet brenda Android raste iz dana u dan.
„Moj savet kako kompanijama tako i pojedincima jeste da razvijate aplikaciju i za iOS i za Android platforme, ako smatrate da je neophodno da kreirate mobilnu aplikaciju. To ne znači da morate da je pokrenete u isto vreme na obe platforme, ali obe bi trebalo da budu u vašem planu“, navodi Vorenova.
Kako se odlučiti za platformu?
Ako ne možete da priuštite sebi da istovremeno razvijate aplikacije i za iOS i za Android, morate da odlučite koji sistem će vam biti na prvom mestu. Ovo su neki faktori koje bi trebalo da uzmete u obzir pri donošenju te odluke:
Koju platformu ili uređaj vaši ciljani korisnici koriste?
Pogledajte statističke podatke o posetiocima vaših postojećih aplikacija, vašeg web sajta ili aplikacija sličnih onoj koju želite da razvijate. Utvrdite koliko poseta dolazi s Androida, a koliko s iOS-a. Ako vidite veću stopu angažmana iOS korisnika, dobra ideja je da počnete s tom platformom. I obrnuto.
Koji su vaši planovi za tablet?
Iako je Android dominantan mobilni operativni sistem, stvari ne funkcionišu isto na tabletima. Gugl može da se pohvali time da tableti koji imaju operativni sistem Android zauzimaju gotovo polovinu globalnog tržišta, ali kada pogledate kako se koriste ti tableti – ili udeo korišćenja među aplikacijama za tablete, jasno je da je Ajped pobednik.
Jedini izuzetak je Amazonov „Kindle Fire“, koji ima nešto drugačiju verziju Androida – i tako je na neki način u posebnoj kategoriji. „Ako planirate da stvarate aplikacije za tablete, onda se na prvom mestu fokusirajte na iOS“, savetuje Vorenova.
Da li želite da naplatite svoju aplikaciju?
„Tvrdnja da korisnici Androida nikada ne plaćaju za aplikacije nije baš tako istinita kao što je nekad bila, ali je apsolutno tačno da su korisnici iOS-a spremniji – i verovatnije je da će platiti – za aplikaciju nego korisnici Androida“, kaže Vorenova.
To naravno ne znači da treba odmah da otpišete Android. Još postoji mnogo načina da unovčite aplikacije napravljene za taj sistem – no za početno pokretanja aplikacije to treba uzeti u obzir. Takođe razmislite i o tome kako možete prihvatati uplate s obe platforme. Gugl nastavlja da povećava broj zemalja koje podržavaju plaćene aplikacije na Gugl pleju, ali to je područje u kome Epl i dalje ima znatnu prednost.
Zašto mnogi za početak biraju iOS?
Većina velikih aplikacija i dalje se pokreće na prvom mestu na sistemu iOS. To obično nema veze s tim što mnogi smatraju da je iOS superioran u odnosu na Android. iOS aplikacije jesu uglavnom manje problematične od aplikacija za Android. Ipak, jedna od prednosti Androida jeste činjenica da je dostupan svima na ogromnom broju uređaja.
Nažalost, to takođe može biti problem, pogotovo za programere s ograničenim resursima. Problem je što uvek postoji određeni broj korisnika koji koriste neku stariju verziju sistema Android, na kojoj neke od novih i zanimljivih aplikacija nije moguće pokrenuti. To znači da ako želite da razvijate aplikacije za Android, morate odlučiti: želite li da ciljate samo novije korisnike ili i one koji imaju starije uređaje?
Odgovor na to pitanje verovatno će umnogome zavisiti od tržišta i mesta u kome se nalazite. Ako su vaši korisnici u Evropi ili Aziji, situacija može biti različita u odnosu na korisnike u SAD. Prednost iOSsistema je (iako postoje neke razlike u verzijama) u tome što većina korisnika iOS ažurno nadograđuje najnoviju verziju operativnog sistema čim se pojavi. Ako ste izgraditi aplikaciju za iOS 6, možete biti sigurni da će raditi od iPhone 3GS sve do iPhone 5 i iPad 2, iPad 3, iPad 4 itd.
Budući da Epl kontroliše i hardver i softver, ne morate da brinete o pitanjima kao što su razlike u rezoluciji ekrana ili grafičkog procesora. Ali još je potrebno da testirate aplikaciju na svakom uređaju, a broj uređaja za testiranje je mnogo manji. S druge strane, činjenica je da su neke Guglove aplikacije toliko dobre da kupci mahom biraju Android upravo zbog toga.
Za koju god platformu da se odlučite važno je da imate na umu da vašaaplikacija treba da bude funkcionalna i primerena za sistem koji ste odabrali. Ne postoji ništa gore od aplikacija za Android s dugmićima u stilu iOS-a ili Ajfon aplikacije koja je spora jer je to u stvari samo web stranica koja izgleda kao aplikacija.