„Dajmlerov“ posao u Poljskoj težak 500 miliona evra

Profimedia

Nemačka kompanija izgradiće u komšijskoj državi fabriku „Mercedesovih“ motora

Nemački proizvođač luksuznih automobila „Dajmler“ (Daimler) planira izgradnju fabrike za proizvodnju „Mercedesovih“ motora u Poljskoj u vrednosti od 500 miliona evra, što predstavlja najnoviji korak evropske auto-industrije ka istočnoj Evropi u potrazi za nižim troškovima.

„Dajmlerovi“ planovi za izgradnju nove fabrike, njegovog prvog postrojenja u Poljskoj i tek drugog van Nemačke, usledili su nakon odluka „Folksvagena“ (Volkswagen), „Fijata“ (Fiat) i „Dženeral motorsa“ (General Motors) da investiraju u šestu najveću privredu Evropske unije. Takođe, ovo je usledilo samo šest meseci posle najave „Jaguar lendrovera“ (Jaguar Land Rover) da će uložiti milijardu funti u izgradnju nove fabrike u Slovačkoj, koja je postala najveći svetski proizvođač automobila po glavi stanovnika.

Izgradnja novih, energetski efikasnih fabrika s višom stopom produktivnosti u istočnoj Evropi, gde su plate niže, ali je radna snaga neretko jednako ili čak i više kvalifikovana, često je isplativije rešenje za proizvođače automobila od renoviranja starih postrojenja u zapadnoj Evropi.

Od 2000. godine centralna i istočna Evropa bile su jedini veći regioni pored Kine koji su povećali svoj udeo u proizvodnji automobila na globalnom nivou, dok se fabrike na tradicionalnim tržištima poput SAD, Francuske i Italije upiru da prevaziđu posledice svetske finansijske krize.

„Dajmlerova“ odluka da investira u Poljskoj, koja je nadjačala konkurenciju iz Slovačke, Rumunije i Mađarske, predstavlja znak poverenja u novu desničarsku vladu te zemlje, koja je donekle izazvala zabrinutost kod investitora ističući da će davati prednost domaćem kapitalu i povećati oporezivanje industrija u kojima dominira strani kapital.
Reuters 

„Odluka da se fabrika za proizvodnju motora nove generacije otvori u našoj zemlji potvrđuje otvorenost Poljske prema stranim investicijama“, izjavio je zamenik premijera Mateuš Moravicki (Mateusz Morawiecki) prošle srede.

Investicija „Dajmlera“ predstavlja i ličnu pobedu Moravickog, naročito posle kritika upućenih njegovom prethodniku nakon što je Slovačka uspela da obezbedi investiciju JLR za izgradnju fabrike.

Varšava je potvrdila da će takođe obezbediti pomoć države za „Mercedesov“ projekat proizvodnje motora, što je bio „Dajmlerov“ preduslov da nastavi s realizacijom investicije.

Poljska, koja je članica EU, ali je van evrozone, postala je neizostavan deo lanca snabdevanja nemačke industrije. Stotine fabrika duž njene zapadne granice proizvode delove koji se transportuju u Nemačku i to čini 27 odsto njenog ukupnog izvoza.

„Povećanje kapaciteta u istočnoj Evropi odražava sve više međunarodnu orijentaciju u našoj proizvodnji delova pogonskog sklopa“, kaže Markus Šefer (Markus Schäfer), član upravnog odbora „Mercedes-Benc karsa“ (Mercedes-Benz Cars). „To će dovesti do veće fleksibilnosti i efikasnosti u našoj mreži proizvodnje širom sveta.“

Iz „Dajmlera“ su izjavili da će se u ovoj fabrici proizvoditi četvorocilindarski benzinski i dizel-motori za „Mercedes-Bencova“ putnička vozila i da će biti otvoreno nekoliko stotina novih radnih mesta.

Kompanija „Dajmler“, sa sedištem u Štutgartu, žestoko se bori da ponovo postane proizvođač s najvećom prodajom luksuznih automobila na svetu, što je titula koju već deceniju drži njen rival BMW iz Minhena. „Dajmler“ je obećao da će povratiti prvo mesto do 2020, ali snažna prodaja u prvom kvartalu nagoveštava da bi taj cilj mogao ostvariti još ove godine.

Henry Foy - Varšava