ISTANBUL - Bitka sa Svetu Sofiju je sve žešća, a mnogi u Turskoj smatraju da nema pune nezavisnosti Turske dok Sveta Sofija ponovo ne postane džamija, piše ugledna turska novinarka Pinar Tremblaj za američki portal All Monitor.
Bivša crkva, a sadašnji muzej Sveta Sofija sagrađena je 527. kao pravoslavna crkva. U carsku džamiju Turci su je pretvorili 1453. kada su osvojili Konstantinopolj, današnji Istanbul. Ali, od kada je posle renoviranja 1931-35. za vreme vladavine Ataturkove nove sekularne Republike Turske, Sveta Sofija postala muzej, ne prestaje čežnja turskih konzervativaca da ona ponovo postane džamija.
U poslednjoj deceniji, uz prećutnu saglasnost vlade, islamističke grupe i ultranacionalisti su u medijima periodično spominjali pitanje Svete Sofije, organizovali mitinge i potpisivanje peticija, a na propovedima pozivali vlast da na to usmere pažnju. Posle tih akcija, je 11. aprila 2015. u Svetoj Sofiji po prvi put za 85 godina priređeno recitovanje Kurana,i to dan pre grčkog pravoslavnog Uskrsa, koji se tada poklopio sa rođendanom proroka Muhameda.
U novembru 2015. jedan mladić je u njoj obavio namaz (molitvu), a to je izazvalo veliku pažnju kada je fotografija podeljena na društvenim mrežama. U decembru 2015. predstavnik Partije nacionalističke akcije u parlamentu je zvanično zatražio da se Sveta Sofija pretvori u džamiju, a svake godine se 29. maja održavaju sve ekstravagantnije proslave osvajanja Konstantinopolja.
Ove godine se hiljade vernika se 28. maja okupilo ispred Svete Sofije i molio da ona ponovo služi kao džamija. Aktivisti tvrde da su za taj zahtev okupili 15 miliona potpisa, a kada je nemački parlament nedavno usvojio rezoluciju o turskom genocidu nad Jermenima 1915., poslanici turske vladajuće stranke su pozvali da se kao odgovor na to dozvoli da Sveta Sofija ponovo bude džamija.
Ova odluka je pokrenula uzbunu među sekularnim Turcima i pravoslavnim hrišćanima. Grčko Ministarstvo spoljnih poslova je povodom toga oštro protestovalo, dok je tursko Ministarstvo spoljnih poslova 8. juna takođe oštro uzvratilo što u Atini više nema ni jedne džamije. U međuvremenu, američki Stejt department je prokomentarisao da Turska treba da poštuju tradiciju Svete Sofije, dok je Nemačka navela da je to unutrašnje pitanje Turske.
Anonimni grčki diplomata je za All monitor izjavio da "u je u poslednjih pet godina, Turska u džamije pretvorila druge tri crkve koje nose ime Sveta Sofija, a da visoki turski zvaničnici stalno koriste to pitanje kao adut.
S druge strane Ridvan Kaja, novinar i predsednik turske nevladine organizacije Ozgur-Der smatra da se Grci nepravedno bune i da crkva ne služi svojoj svrsi ni kao muzej. On navodi da većina konzervativnih Turaka smatra da je pretvaranje džamije u muzej 1930-ih bio signal deislamizacije zemlje."Sveta Sofija simbolizuje osvajanje Osmanlija, a njeno pretvaranje u muzej se posmatra kao suzbijanje islama", kaže Kaja.
Murat Ozer, predsednik NVO Imkander i istoričar umetnosti kaže da je "tradicija da osvajači osvojene bogomolje pretvaraju u svoje.
Mnogi u Turskoj smatraju da je kemalistička Turska bila suviše nestrpljiva da se uklopi u zapadnu civilizaciju, dok drugi insistiraju da su Zapadne sile naterale Ataturka da pretvori Svetu Sofiju u muzej.
U svakom slučaju, mnogi u Turskoj smatraju da je to pitanje nezavisnosti, i po njihovom shvatanju, nema pune nezavisnosti Turske dok Sveta Sofija ponovo ne postane džamija.
Na kraju se postavlja zabrinjavajuće pitanje: Da li Erdogan može sve ovo zaustaviti kada je veći deo javnosti uveren da Turska ne može biti nezavisna, osim ako Sveta Sofija ponovo ne bude džamija?
(All monitor - priredio M. Đorđević)