Zamislite da možete da čitate misli svojih potrošača.
To je danas i moguće i zove se: neuromarketing. Neuromarketing nije ništa novo. Prošlo je nekoliko destina godina otkad su stručnjaci za oglašavanje počeli da koriste psihologiju kako bi uticali na ono što ćemo kupiti.
Kompanije su naučile kako da iskoriste osnovne matrice ljudskog ponašanja, kao i da uz naučna istraživanja shvate kako potrošači reaguju na marketinške kampanje, proizvode i dizajn. Tradicionalna istraživanja tržišta nesumnjivo su donela ogroman uspeh velikim korporacijama. Zato ove kompanije nemaju problem da troše milione dolara na takve studije.
Kako se moderna nauka i tehnologija sve brže razvijaju, kompanije se nadaju da mogu dobiti još preciznije odgovore o ponašanju potrošača i njihovom odnosu prema proizvodima i brendu. Nijedna kompanija ne želi da njihov proizvod u koji su toliko ulagali propadne. To je razlog zbog kog su se velike korporacije okrenule neuromarketingu.
Šta je neuromarketing?Neuromarketing je disciplina koja nastoji da putem posmatranja i interpretacije emocionalnih reakcija razume kako marketinški stimulansi utiču na ljude. Ova nauka je fokusirana na činjenicu da emocionalni procesi u mozgu utiču na spremnost pojedinca da kupi nešto (što može bolje objasniti pojam „impulsivna kupovina").
Stručnjaci koriste metode za merenje neurološke reakcije potrošača na proizvode, reklame, brendove i nude različite usluge i proizvode, a cilj svih preduzeća je isti: da shvate mozak potrošača tako da mogu da im ponude baš ono što oni žele. Neuromarketing im omogućuje da rade upravo to.
Pomoću metoda i alata kao što su EEG ili MRI (magnetna rezonanca) čitaju se električni signali iz mozga koji klijentima daju potrebne odgovore. Jedan od standardnih alata koji se koristi u neuromarketingu je EEG (elektroencefalogram), koji meri električnu aktivnost našeg mozga.
Evo kako se to radiKada mislimo o nečemu, impulsi iz mozga putuju do motornog korteksa i teraju naše artikulatore da odgovore. Ovaj proces se događa brzo, ali EEG može da snimi svaki impuls.
Tokom pola sekunde od kada je naš mozak primio podražaj, a pre nego što reaguje, postoji sasvim neurološka manifestacija, koja je nezavisna od kontrole svesnog (u podsvesti). To je delovanje koje se odvija pre naše svesne filtracije podataka, a dešava se zbog pristrasnosti ili društvene odgovornosti.
EEG odmah čita ove električne talase te ih povezuje s memorijom, emocijama i pažnjom sudeći po aktivnosti u određenim područjima mozga. Fascinantno je da tih pola sekunde daje tačan uvid u to kako se osoba oseća kada gleda reklame ili razmišlja o proizvodu.
Zašto koristiti neuromarketing?Stručnjaci koji se bave neuromarketingom tvrde da su njihove metode jeftinije, ali je još važnije – mnogo efikasnije od tradicionalnih metoda kao što su fokus grupe. Testiranje pomoću neuronaučnih metoda kao što je EEG ne zahteva učešće hiljada ljudi da bi se proizveli tačni rezultati. Ovo ispitivanje zahteva samo jedan uzorak od dvadesetak ljudi. Mali broj ispitanika je dovoljan zato što su naši mozgovi neverovatno slični, iako postoje razlike između žena i muškaraca i dece i starijih osoba.
Skeptici strahuju da korišćenje neuromarketinga može dovesti do masovne manipulacije potrošačima. Međutim, Endru Medal, preduzetnik i dizajner, osnivač kompanije za razvoj aplikacija „Agent beta“, ističe: „Ti testovi mogu da ponude kompanijama vredne informacije, za razliku od tradicionalnih strategija. S neuromarketinškim alatima oni će znati kako da dizajniraju proizvode – od njihovog celokupnog izgleda i funkcije do sitnih detalja, te će tako i potrošači dobijati proizvode koji su prilagođeniji njihovim potrebama.“
Metodologija oglašavanja se menja. Primena novih marketinških metoda omogućava višestruko jači uticaj na tržište nego ranije. Višestruko veći profit, takođe. Ako želite da direktno utičete na ostvaren profit preduzeća i istovremeno steknete stručnost u jednoj od najdinamičnijih poslovnih oblasti, karijera u marketingu je pravi izbor za vas. Više o tome možete saznati na ovom obrazovnom programu.