OTVOREN NAJRASKOŠNIJI I NAJSKUPLJI AERODROM Suluda investicija od 2,35 milijardi dolara zvrji prazna

Printscreen Twitter

U glavnom gradu, izolovane pustinjske i prebogate, bivše Sovjetske republike Turkmenistan- Ašhabatu, ovih dana pušten u saobraćaj jedan od najvećih, najraskošnijih, najgrandioznijih, najspektakularnijih i najskupljih aerodroma na svetu

Međunarodni aerodrom Saparmurat Turkmenbaši Veliki najveća je u regiji srednje Azije i potvrda grandiozne ekscentričnosti postsovjetskog gramzivog despota Berdimuhamedova, koji je na tronu te petomilionske zemlje četvrte po svetskim zalihama i devete svetske izvoznice plina, nasledio, posle smrti 2006. godine Saparmurata Nijazova zvanog Turkmenbaši (otac Turkmena), u čiju je čast aerodrom dobio ime.

Monumentalni aerodrom je koštao impozantnih 2,35 milijardi dolara, recimo tri puta više od aerodroma u Sočiju kojeg su izgradili Rusi za najskuplje Olimpijske igre u istoriji.

Ašgabadska " nebeska luka" prostire se na 1.200 hektara površine i pravo je arhitektonsko i graditeljsko čudo. Aerodrom je u obliku pustinjskog sokola u letu, a ispod kljuna na vas ozbiljnim, ali blagim pogledom nadzire portret predsednika Berdimuhamedova.

Aerodrom se prostire na 165.861 kvadratni metra. Do tog arhitektonskog čuda u pustinji vode dve avenije sa osam traka, glavne arterije Ašgabata. Ulaz na aerodrom krasi i grandiozni niz fontana, (u zemlji gde dobar deo nema sprovedeni vodovod).


Gradili su ga je nešto manje od tri godine turska kompanija Polimeks, a na izgradnji je bilo angažovano preko 10 hiljada lokalnih i još oko 2 hiljade turskih graditelja, a sve turkmenistanske cementare radile su, sve vreme, danonoćno u tri smene kako bi isporučili dovoljno cementa.

Sterilna čistoća erodroma i jeka koja odzvanja ogromnim praznim halama pokazuje pravu ispraznu narav megalomanskog režima.

Aerodrom je dobio nekoliko prestižnih međunarodnih nagrada - Vrld Eirport Avords (World Airport Awards) i prestižne Internešnal Properti Avords (International Property Awards) i a ušao je i u Ginisovu knjigu rekorda jer je aerodromska tapiserija od 750 kvadrata najveća takva na svetu.

"Vazdušna vrata" Ašhabata su previđena da budu glavna transportna poveznica Evrope i Azije. Kontrolni dispečerski toranj visok je 72 metra, a ima 46 terminala, ali zato samo 42 punkta granične i pasoške kontrole.

Na području aerodroma osim petospratne zgrade sagrađeno je još 80 različitih objekata. Poletno-sletna staza duga je 3.800 metra što joj omogućava da primi najveće putničke i transportne avione današnjice. U zgradi ima 50-tak pokretnih staza, od kojih 18 sa dužinom 400 metara. Aerodom može da se pohvali VIP salom od 685 kvadrata koji ima restoran u kojem će se služiti samo probrana jela svetske kuhinje.

Tu je i hotel sa 60 soba i naravno predsedničkim apartmanom ako Patron odluči malo da se odmori u tišini, jer koliki je promet aerodroma neće mu ništa remetiti san. Iako aerodrom radi 24 sata, a koliko je poznato nema više od jednog ako i toliko noćnih letova.

Naime, aerodrom je opremljen da primi oko dve hiljade putnika na sat, a trenutna propusnost mu je jedva 14 putnika na sat!

(Jutarnji)