HOBOTNICA SE OBMOTALA OKO BRODA, PUTNICI SU VRIŠTALI Ovo je najgora pomorska katastrofa u SAD! Ali..

Youtube

U četiri sata ujutro 22. novembra 1963. trajekt Kornelijus G. Kolf sa 400 putnika polako je plovio sa Staten Ajlenda prema trajektnom pristaništu kod Ulice Vajthol na Donjem Menhetnu.

Još je bio mrak, bilo je hladno, a oni koji su na pristaništu dočekali trajekt nisu ni primetili da se oko broda pojavljuju džinovski kraci hobotnice koja je odjednom izronila, obmotala se oko broda i, dok su putnici vrištali, povukla ga ispod površine mora.

Magazin Ozy podsetio je na jedinu zabeleženu katastrofu u SAD u kojoj je ogromni glavonožac odvukao neki brod.

Bila je to ujedno i najgora pomorska katastrofa u SAD ikad, a razlog zašto je skoro niko nije zapamtio jeste to što je tog dana, samo nekoliko sati kasnije, u Dalasu ubijen američki predsednik Džon Kenedi.

Više od pola veka kasnije, umetnik Džoi Redžinela sa Staten Ajlenda čuva sećanja na živote izgubljene tog dana. Osnovao je veb-stranicu s retkim vestima iz 1963. o toj nesreći i snimio dokumentarni film s dvojicom retkih očevidaca.

Izborio se i za postavljanje spomenika u Bateri Prku na Menhetnu i štampao brošure o obližnjem memorijalnom muzeju Staten Ajlend posvećenom toj tragediji, koji ima suvenirnicu, prostor za izložbe, kulturni centar, pa čak i mali Zoo-vrt s hobotnicama.

Redžinela se povremeno suočava s dva problema. Prvo, muzej uopšte ne postoji, ali to i dalje ne sprečava stotine turista da ga potraže. Drugo, trajekt Kornelijus G. Kolf jeste postojao, ali postoji i danas, jer se tragedija nikada nije dogodila.

O čemu je reč?

Redžinela je 45-godišnji vajar i scenograf, koji je počeo da uživa u podvalama - postao je tzv. prankster.

Svoj projekat s trajektom tumači kao deo društvenog eksperimenta i muldimedijalnog umetničkog dela.

Kaže da ima običaj da se udalji nekoliko metara od spomenika i onda posmatra turiste i njihove reakcije nakon što pročitaju o čemu je reč. Odnosno, gleda ih kako nakon čitanja zabrinuto i sumnjičavo počnu da posmatraju obližnje more.

Bilo je potrebno šest meseci planiranja i radova da ostvari planove, a javnosti čak šest nedelja da uoči prevaru – prvi ju je otkrio list "Njujork post" pre nekoliko dana.

Uprkos tome, podvala i danas funkcioniše, a Redžinelin projekat se nastavlja.

(Express.hr)