TIMSS ISTRAŽIVANJE: Srpski četvrtaci su iznad proseka!

Tanjug/Tanja Valič

BEOGRAD - Srpski učenici četvrtog razreda su na 27. mestu od 49 zemalja, koje su sa tim uzrastom učestvovale u Timss istraživanju koje se bavi matematičkim dostignućima, a čiji su rezultati predstavljeni danas u Vladi Srbije.

Timss istraživanje je projekat Međunarodnog udruženja za evaluaciju obrazovnih postignuća, a sprovodi se svake četiri godine. Postignuća se sprovode na dva uzrasna nivoa, u četvrtom i u osmom razredu osnovne škole, a zemlje učesnice se odlučuju koji razred će učestvovati u istraživanju.

Metodolog Timss istraživanja Ivana Jakšić je predstavila podatke istraživanje rekavši da je u njemu učestvovalo 580.000 učenika, a da je 49 škola učestvovalo sa đacima četvrtog razreda. Najveća vrednost istraživanja jeste, istakla je, to što nam je pokazalo šta je to što omogućava naše dobre rezultate.

Po bodovima iznad proseka

Srpski đaci se sa osvojenih 518 bodova na testu iz matematike i 525 bodova na testu iz prirodnih nauka, nalaze iznad proseka koji, kako je rekla Jakšić, iznosi 500 bodova.

Prema postignućima iz matematike, Srbija se nalazi tik iza socio-ekonomski razvojenijih zemalja poput Kanade, Australije, Švedske, Slovenije, Nemačke, a ispred je prvog suseda Hrvatske, koja je pet mesta iza. Najveća vrednost istraživanja jeste, istakla je, to što nam je pokazalo šta je to što omogućava naše, dobre rezultate. Kako je rekla, to su bili faktori kao što je socio-ekonomski status čiji su pokazatelji obrazovanje roditelja, zanimanje roditelja. Takođe, bitno je uticalo i predškolsko obrazovanje, rana jezička i matematička pismenost.

Dečaci su bolji matematičari?

Pol učenika, pokazao je da su dečaci bolji matematičari, ali tek neznatnom razlikom. Od školskih karakteristika, pozitivno gledanje na matematiku i samouverenje đaka je važno za bolji uspeh učenika i istraživanje je pokazalo da oni koji imaju pozitivne poglede, imaju i bolje rezultate. Angažovanje đaka u nastavi matematike je još jedna od važnih stvari koja doprinosi boljem uspehu učenika na matematičkih testovima.

Stoga se može, zakljuciti, poručila je Jakšić, da su upravo ti pozitivni faktori, oni koje treba negovati i razvijati, da bi i rezultati bili još bolji. Sekretar u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog tazvoja Anamarija Viče kazala je da Srbija je učestvovala sa učenicima četvrtog razreda.Pomoćnica ministra za osnovno i predškolsko obrazovanje Vesna Nedeljković je rekla da joj je čast da objavi rezultate koji Srbiju svrstavaju u vrh razvijenih zemalja.
"Imamo kolege i đake koji mogu da stanu rame uz rame sa kolegama iz zapadnih i bogatijih zemalja", poručila je Nedeljković.Rezultati u odnosu na prethodno testiranje održano 2011, rekla je ona, pokazalo je da se Srbija nalazi iznad proseka.

Direktorka Instituta za pedagoška istraživanja Nikoleta Gutvajn je podsetila da je Srbija imala priliku da učestvuje četiri puta u ovom istraživanju, a da se planira njeno učešće i 2019.

U poslednja dva ciklusa su, kaže ona, iz Srbije učestvovali đaci četvrtog razreda, a za 2019. se planira ispitivanje i osmih i četvrtih da bi se ispratio napredak đaka koji su sada bili ispitani kao učenici četvrtog razreda.
Značaj Timš istraživanja kaže ona, jeste u tome što prati uspeh dece i nastave, ali pošto obuhvataju i socioekonomski i obrazovani kontekst prakse, bezbednost u školama i slično, ono takođe pruža mogućnost da se kreiraju obrazovne politike zasnovane na rezultatima istraživanja.