Inicijativa za ekonomsko osnaživanje žena koje žive na selu pokrenuta je posle ocene da je njihov status u ruralnom području loš i da im treba pomoći da poboljšaju kvalitet života i unaprede svoju delatnost.
Projekat unapređenja ekonomskog i društvenog položaja žena na selu u Šumadijskom i Kolubarskom okrugu od ovog meseca finansira Švajcarska agencija za razvoj i saradnju.
Projekat traje tri godine
U ovaj projekat biće uključene Regionalne agencije za ekonomski razvoj, turističke organizacije i udruženja žena na selu. Švajcarci će ovaj projekat finansirati tri godine, a lokalni partneri prepoznali su područja u kojima mogu pomoći ženama na selu.
"Prirodno su se izdvojile delatnosti koje možemo da pomognemo. Pre svega to su pravljenje zimnice, hrane uopšte, zatim ručni radovi, izrada suvenira ili seoski turizam. To su uglavnom poslovi kojima se žene na selu inače bave, a kroz ovaj projekat pokušaćemo da im pomognemo da one unovče svoj rad", kaže Marijana Božić, menadžer projekta za ekonomski razvoj u Regionalnoj agenciji za Šumadiju i Pomoravlje.
Samo u Šumadijskom okrugu ima preko 20 udruženja žena na selu u kojima one zajedno pokušavaju da dođu do bolje pozicije na tržištu sa svojim proizvodima. Koje će proizvode ponuditi zavisi od delatnosti koja je zastupljena u kraju u kome žive.
"Nama nije problem da nešto proizvedemo, problem nam je da nađemo tržište za to. I tu nam je potrebna pomoć, jer žene na selu ne mogu baš sve da stignu. Postoje i one koje uspešno same nađu tržište, ali su retke. Recimo, okolina Topole je voćarski kraj i pravi se dosta slatke zimnice, koja bi mogla da se unovči. Pogotovo što se sve pravi u kući, što znači da su u pitanju zdravi proizvodi, bez aditiva i konzervansa" , kaže Snežana Marinković, predsednica udruženja žena "Topola".
Zimnica kao adut
Konkretno, u Šumadijskom okrugu akcenat će biti na razvoju seoskog turizma i pravljenju zimnice. Žene koriste sirovine i resurse sa porodičnih imanja i tu su u prednosti. Domaćice kažu da bi njihovi proizvodi trebalo da budu značajan deo turističke ponude gradova u blizini kojih žive.
U Kragujevcu je ciljano pre tri godine organizovan Sajam zimnice i do danas je zbog interesovanja kupaca ne samo opstao, već prevazišao ostale sajamske ponude. Žene priželjkuju više ovakvih manifestacija kako bi došle do što većeg broja kupaca. Mnoge od njih, uz pomoć članova porodice, pokrenule su internet marketing i oglašavaju ponude.
"Od ovoga ne može baš da se živi, ali sa tim novcem potkrpimo sitne kućne potrepštine ili sebi i deci nešto kupimo. Taj dinar je izuzetno značajan za nas", kaže Biljana Ilić iz okoline Aranđelovca, koja već godinama u kućnim uslovima pravi zimnicu i prodaje je na sajmovima.
Osnaživanje žena - osnaživanje opština
U projekat Švajcarske agencije za razvoj i saradnju uključena je i opština Ljig iz Kolubarskog okruga, koja želi da reši neki od problema koji ih muče.
Katarina Lazić, pomoćnik predsednika opštine Ljig, koja je učestvovala na nedavno održanom inicijalnom sastanku u Kragujevcu, kaže da se ne radi samo o ekonomskom osnaživanju žena, već cele opštine. S obzirom na to da projekat traje tri godine, nadaju se da će za to vreme uspeti da osmisle dobre načine kako bi žene na selu stekle veću ekonomsku snagu i naravno finansijsku nezavisnost.
(agroklub)