ALARMANTNO: Pametni telefoni vode decu u autizam

Profimedia

Roditelji, oprez: Mališanima stradaju mimika lica, kontakt očima i emotivna sfera. Komunikacija s okolinom i realnim svetom postaje izuzetno loša, ističe ruski lekar Oleg Korenj

Dečji neurolog iz Novosibirska Oleg Korenj oštro je upozorio roditelje, navodeći da već pet godina gleda kako sami stvaraju autizam kod dece!

On je na osnovu dugogodišnjeg rada s decom izneo svoja zapažanja o posledicama intenzivnog korišćenja televizora, kompjutera, tableta i smartfona.
- Već pet godina se po pravilu susrećem sa decom koja u proseku sa tri godine praktično ne govore. Ponašanje te dece slično je ponašanju dece s autizmom. Zajedničko im je to što su im, kada su imala oko godinu dana, dati smartfoni i tableti - upozorava ovaj stručnjak.

Prema njegovim rečima, od toga stradaju mimika lica, kontakt očima i emotivna sfera.
- Komunikacija s okolinom i realnim svetom očigledno je loša. Znajući koliko je lako pomešati uzrok i posledicu, ne isključujem da su neka od te dece načelno autistična, a da je preokupacija gedžetima jednostavno jedna od varijanti stereotipnog ponašanja - naveo je Korenj.

Sa ovim mišljenjem slaže se psihoterapeut Zoran Milivojević, koji ističe da roditelji ne treba da dozvoljavaju deci upotrebu ovih uređaja bar do pete godine, jer se mozak upravo razvija u prve četiri godine.
- Preterana upotreba smartfona i tableta može dovesti do autizma ili da se ponašaju kao autistična deca. Na tim tabletima su zanimljive igrice i to detetu postane mnogo zanimljivije od stvarnog života. Onda dete na tako ranom uzrastu razvije zavisnost od toga. Gubi interesovanje za druge aspekte života i onaj deo koji treba da se razvija, u ovom slučaju govor, ne upija reči i onda imamo usporen razvoj - navodi Milivojević.

On objašnjava da deca imaju tendenciju da ignorišu sve stimulanse sa strane.
- Ako se dete kao malo navikne na to, upotreba može uticati da postane autistično, jer u kategoriju autizma spada i to kada dete nema interesovanje za spoljašnji svet, odnosno zatvaranje u neki svoj svet, bez interesovanja za bilo šta drugo. Smetnje u govoru, nerazvijena emotivnost, nije dobro ni za telo, ne razvijaju socijalne veštine, ne igraju se s drugom decom, ne znaju da pregovaraju u kontaktu sa drugom decom... To su samo neke od posledica koje se mogu javiti prilikom preterane upotrebe smartfona u tom uzrastu - zaključuje Milivojević.

Dr Vesna Mitić
KASNIJE MOŽE BITI PROBLEMA U ŠKOLI

Prim. dr Vesna Mitić, neurolog u Tiršovoj, ističe da se s decom mora biti pažljiv.
- Digitalni mediji mogu imati negativan, ali i pozitivan efekat na razvoj dece, u zavisnosti od sadržaja i načina interakcije deteta s medijem. Gledanje edukativnog TV programa, posebno zajedno sa roditeljima, može imati pozitivan efekat na kognitivni razvoj. Međutim, dugotrajno gledanje ekrana smanjuje vreme koje dece treba da provedu u igranju i istraživanju okoline, koje pospešuju vizuo-motorne veštine neophodne za kasnije uspešno školovanje.



MINA BRANKOVIĆ