KAKO KORISTITI MENJAČ? Promena brzine na pravi način ŠTEDI NOVAC i ČUVA PRIRODU

Profimedija

Iako se čini banalnom, tehnika promene stepena prenosa zahteva punu pažnju, jer je pravilna promena brzine omogućava udobnu i sigurnu vožnju a i spašava vaš kućni budžet od nepotrebnih troškova zbog popravki.

Promena brzine se vrši iz dva razloga. Prilikom ubrzavanja i usporavanja. Naravno, menjač koristimo i kada želimo da se krećemo u rikverc. Sklop menjača je dizajniran tako da svaki stepen prenosa (brzina) ima određeni efektivni raspon, u kome je motor sposoban da preense određenu snagu točkovima.

Sklopovi menjača su dizajnirani tako da svakom izmenom brzine broj obrtaja motora bude na početku efektivnog raspona, pružajući na taj način maksimalno ubrzanje sve do najveće brzine vozila.
Profimedia 
Foto: Profimedia

Menjanje brzine prilikom ubrzanja

Prilikom ubrzanja vozila, potrebno je pravilno promeniti stepen prenosa da ne bismo nepotrebno opterećivali motor i bespotrebno trošili gorivo. Dakle pravilna tehnika je značajna zbog čuvanja životne sredine i uštede.

Kada se tokom ubrzanja menja stepen prenosa, nije potrebno ubaciti u "ler" niti dodavati gas. Moderni sklopovi menjača su vrlo precizne izrade i nema potrebe za takvim tehnikama. S toga je najbolje promenu brzine obaviti jednostavnim pokretom. Za ekonomičnu vožnju se brzine menjaju prilikom ubrzanja od 2000 obrtaja za dizel motore, odnosno na oko 2500-3000 za benzince. Ovakvom izmenom stepena prenosa postiže se značajna ušteda goriva.
Profimedia 
Foto: Profimedia

Menjanje brzine prilikom usporavanja (kočenja)

Ukoliko ne menjate brzine pravilno tokom usporavanja, vrlo je verovatno da ćete oštetiti sklopove menjača. Ovo i ne primećujete jer ste preokupirani kočenjem i saobraćajem , ali postoji način na koji se sami možete uveriti koliko je štetno za vaš automobil:

Ubrzajte do 80km/h tako da vozite u petom stepenu prenosa. Kočite (bez promene brzine) do 40km/h. Otpustite kočnicu. Šta primećujete?

Često će vam se dogoditi, pogotovo tokom vožnje po gradu, da morate skroz zaustaviti vozilo (npr. zbog semafora). Ukoliko nemate običaj da menjate brzine tokom kočenja, onda vam je jasno koliko opterećenje podnosi menjač.

Promena brzine tokom usporavanja može biti zahtevna i uzrokovati nagle izmene težišta vozila koje rezultiraju neudobnom vožnjom za vaše saputnike ali i naglim “udarima” na sklop menjača. Uz malo vežbe ovakva promena (smanjenje) stepena prenosa se može izvesti potpuno “bezbolno” bez najmanjeg trzaja – pomoću tehnike usklađivanja broja obrtaja.

(petabrzina)