(FOTO) ČAMI ČEKAJUĆI: Predsedničkim helihopterom već 4 godine niko nije prevezen
Objavljeno
12.04.2017. 12:58h
→ 01.09.2017. 0:00h
Ispred helikopterskog hangara u kasarni Oružanih snaga BiH u Rajlovcu nepomično stoji predsednički helikopter Mi-8T, ofarban u boje zastave BiH. Iako bi trebalo da služi za prevoz članova Predsedništva BiH, visokih zvaničnika ili VIP gostiju, ovim helikopterom već četiri godine nije prevezen niko od značajnih i poznatih ličnosti.
Elman Ćosić, portparol Brigade vazdušnih snaga i protivvazduzšne odbrane OSBiH, pokazao nam je unutrašnjost helikoptera. Sa kožnim sedištima bež boje i drvenim stolovima, kabina ruskog Mi-8T izgleda baš kao predsednička. Međutim, sve je zaštićeno prekrivačima i čini se, prema rečima vojnika, da će se ovaj helikopter načekati novih gostiju i posade.
"Prvobitna namena helikoptera Mi-8T bila je da prevozi poznate i značajne zvaničnike iz naše države, kao i strane goste. Međutim, helikopter je posle prebačen za obuku i rešavanje ostalih zadataka u našoj brigadi", kazao nam je Ćosić.
Klix.ba, Davorin Sekulić
Elman Ćosić (Foto: Davorin Sekulić/Klix.ba)
Generalpukovnik Anto Jeleč, načelnik Zajedničkog štaba OSBiH, pojasnio nam je da proteklih godina nisu imali ni potrebe ni zahteva za korištenje VIP helikoptera.
"On ima možda još sat vremena resursa i nadam se da ćemo moći da ih obnovimo kada nestanu. Pored toga, moramo štedeti. Gorivo koje dobijamo moramo da čuvamo za vanredne misije gašenja požara i transporta, kao i za jačanje kapaciteta i sposobnosti pilota. Imamo mi zahteva za određene letove koji ne spadaju u VIP. Problem nije nerešiv, ali u ovom trenutku nije baš jednostavno da prevozimo zvaničnike ili predsednike. Nije jeftino voziti se helikopterom", kaže Jeleč.
Klix.ba, Davorin Sekulić
Anton Jeleč (Foto: Davorin Sekulić/Klix.ba)
On dalje ističe kako se resursi helikoptera moraju obnavljati, a OSBiH, kako kaže, već duže vreme imaju problem s tim.
"Pored devet helikoptera koji su operativni, sada smo u fazi raspisivanja tendera za održavanje i remont još nekoliko helikoptera. Uglavnom su to helikopteri za potrebe civilnog stanovništva kao što su gašenje požara ili transport", rekao nam je Jeleč.
Mi-8T je transportni dvomotorni helikopter s osovinskom turbinom koji je proizvođen u bivšem Sovjetskom savezu, a danas ga proizvode u Rusiji. Prvi prototip ovog helikoptera s jednim motorom uzleteo je 9. juna 1961. godine, a godinu dana kasnije je uzleteo i drugi primerak sa dva motora. Mi-8T se danas koristi u pedesetak država kao vojno i civilno sredstvo transporta.